Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Integrált terméktervezési gyakorlat I. | |||
Integrated Product Development I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTI1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Horák Péter (71957981996) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horak.peter@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bti1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEGIBTTE | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATI1 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy a hallgatók tervezésmódszertani ismereteiket egy konkrét projektfeladaton kipróbálják (módszeres termékfejlesztési technikával eljussanak a termékötlettől a késztermékig a megfelelő szelekciós eljárások felhasználásával a prototípus szintű legyártásáig), megismerkedjenek a papír és a hullámkarton, mint alapanyag felhasználásával, különös tekintettel csomagolástechnikai, tárolási, reklámozási feladatok esetén.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a súlypontszámítás menetét, képes elemezni egy szerkezet stabilitását; Átlátja a papír és hullámkarton gyártástechnológiai eljárásait, nyomdaipari eljárásokat; Tájékozott a csomagolástechnikai alapelvekről, szabványokról, előírásokról, berendezésekről, technológiákrólat; Tisztában van az alapvető csomagolástechnikai konstrukciós kialakításokkal; Tudomása van az ipari termékek tárolásához, kiszolgálásához, reklámozásához szükséges alapvető ergonómiai kritériumokról és pszichológiai módszerekról; Tájékozott a hullámkarton, mint alapanyag alkalmazási eljárásairól, alakadási lehetőségeiről és technikáiról, valamint technológiai korlátairól; Birtokában van a terméktervezői szakterület információgyűjtési módszereinek, azok etikai korlátainak; Ismeri a csoportmunka etikáját és módszereit és a csoporttagok közötti kapcsolattartási módszereket; Ismeri a prototípuskészítés során alkalmazandó munkavédelni szabályokat; Tisztában van a hullámkaton, mint csomagolóanyag előállítási módjáról, fajtáiról, alkalmazásáról;
Képesség
Javaslatot tesz az adott tervezési feladat pontosítására, részfeladatokra bontására és ütemezésére; Azonosítja a piacon jelen lévő konkurens termékeket, csoportosítva, értékelve őket; Képes a termékkörnyezet elemzésére és ebből adódó követelmények megfogalmazására; Javaslatot tesz az információk elemzésén alapuló követelményjegyzére; Megtervezi egyszerűbb hullámkarton anyagú szerkezeteket, módszeres tervezéssel (ötletrajzok készítése, szelektálása, továbbfejlesztett ötletrajzok készítése és szelektálása, termékjavaslatok kidolgozása); Képes termékjavaslatainak megfelelő szintű bemutatására (termékleírás, műszaki dokumentáció, látvány-terv); Elkészíti a tervezési folyamat dokumentációját írásos formában; Fejleszti a kiválasztott terméket, elkészítve a termék minél valósághűbb prototípusát (a tanszéki modellkészítő műhely támogatásával); Képes csoportmunkában részt venni társaival együttműködni; A tervezési projekt során alkalmazza a tervezésmódszertani eljárásokat;
Attitűd
Törekszik arra, hogy önképzése az ipari termék- és formatervező mérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen; Nyitott az ismeretek bővítésére az oktatóval és hallgató társaival való együttműködés során; Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra; Nyitott saját tudásának a társai felé való átadására;
Önállóság és felelősség
Felelősséget vállal saját munkájáért és segíti csoporttársai feladatmegoldását is; Önállóan végzi a tervezési projekt egyes részfeladatait; Elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz;
Oktatási módszertan
A tárgy gyakorlati foglalkozásain a kitűzött projektfeladat részben egyéni munkában, részben csoportos formában kerül megoldásra gyakorlatvezető útmutatásai alapján. A megoldás lépéseit a feladatlap és az ütemterv rögzíti. A félév végére csoportosított laboratóriumi gyakorlatokon a terméktervező műhelyben modellkészítés történik. A projekt eredményeiről készült dokumentáció mellet szóbeli prezentáció keretében is be kell számolni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Pánczél Zoltán: Csomagolástechnika, Universitas Győr Kht, Győr 2010. pp. 128; ISBN 0489005234861; Tankönyvi szám: 41 760
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. február 1. |
Hatályosság vége: | 2028. január 31. |
Általános szabályok
A félév során egy összegző teljesítményértékelést (csomagolástechnika ZH) és egy projekt jellegű feladatot (részletei alább bemutatva) kell teljesíteni. A projektfeladatot részben csoportos, részben egyéni munkában kell teljesíteni. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló és a 14. héten megtartott félévvégi projektbeszámoló keretében (ez utóbbi esetben az elkészült prototípust is be kell mutatni).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés) két fő részből áll: 1. A feladat megoldása a hallgatói csoport által készített feladatpontosítással kezdődik, amelyet információgyűjtés és értékelés követ, majd pedig követelményjegyzék készítéssel zárul. 2. Egyéni munkában minden egyes hallgató által elkészített módszeres termékfejlesztés a következő részekből áll: ötletrajzkészítés, értékelés, továbbfejlesztett ötletrajz készítés, értékelés, termékjavaslat készítés makettel kiegészítve. A második pontban ismertetett egyéni munkafázis termékjavaslat munkapontját minimálisan 40%-os szinten teljesíteni kell a félévi gyakorlati jegy megszerzéséhez. Amennyiben a termékjavaslatok megfelelő színtű kidolgozása a gyakorlatvezető által meghatározott időpontnál később készül el, akkor a projekt a továbbiakban csak egyéni munkában folytatandó. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés), amelynek során a hallgatói csoport a 14. oktatási hét meghatározott gyakorlati óráján beadja nyomtatott formában a végleges termék dokumentációját. Ez a dokumentációs lépés tartalmazza a termékkiválasztást, gyenge pontok feltárását, áttervezés dokumentálását, grafikai tervezés lépéseinek bemutatását, valamint a részkonstrukciók elemzését, a teljes műszaki dokumentációt, valamint a végleges termék részletes leírását és látványtervét, végül pedig használati utasítást. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi prezentáció (részteljesítmény értékelés), amelynek keretében olyan 8-10 perces szóbeli előadást tart a csoport, ahol minden hallagató szóhoz jut. Az előadást kivetített prezentáció támogatja, amelyben a hallgatói csoport bemutatja a féléves projektfeladat során közösen kidolgozott legjobb termékjavaslatot és az előadás alatt bemutatja annak prototípusát, valamint illusztrálja a használatot. Az előadás után 5-7 perces diszkusszió keretében a csoport megválaszolja az oktatók által feltett kérdéseket. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Összegző teljesítményértékelés - csomagolástechnikai ismeretek zárthelyi. A teljesítményértékelés során a hallgatók félév során használt fő alapanyag a karton (és általánosan a papír, mint ipari alapanyag) ismeretéről számolnak be, beleértve a jellegzetes felhasználásai területeket, az alkalmazandó szabványokat, megmunkálási módokat és a csomagolóanyaggyártás berendezéseit. A ZH elméleti ismeretanyaga bemutatásra kerül a tárgy gyakorlati óráin. A ZH sikeres teljesítéséhez a maximális pontszám 40%-nak elérése szükséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 5 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
ipari_terméktervező_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |