Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Integrált terméktervezési gyakorlat III. | |||
Integrated Product Development III
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTI3 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Körtélyesi Gábor Zoltán | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | kortelyesi.gabor@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bti3 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEGIBTG1 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATI3 |
Célkitűzés
A tantárgya célja adott funkcionális egységekből felépített termék tervezése, a termék részletes műszaki dokumentációjának és modelljének elkészítése. A tantárgy célja, hogy gyakorlati feladatmegoldás során a hallgatók korábban megszerzett ismereteit a módszeres tervezés területén összekapcsolja a gyártástechnológiai szempontok figyelembevételével. Mindezt integrálva a műszaki dokumentációkészítés ismereteivel egy esztétikus és jól gyártható csaptelep kifejlesztéséhez.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. birtokában van az információ gyűjtés és rendszerezés technikáinak; 2. átlátja a csaptelep termékkörnyezetéből adódó követelményeket; 3. ismeri a konkurens termékek célirányos értékelésének módszertani eszközeit; 4. birtokában van a csoportmunka és a szellemi alkotó technikák módszertanának; 5. összegyűjti a csaptelepre vonatkozó szabvány előírásokat; 6. összegyűjti a csaptelepre vonatkozó tervezési elveket; 7. átlátja a funkcionálisan helyes konstrukciós kialakításokat; 8. ismeri az öntvényhelyes konstrukciós kialakításokat; 9. tisztában van a termék forgácsolás szempontjából helyes konstrukciós kialakítási elveivel; 10. ismeri a termék kialakításának ergonómiai elveit, a forma és funkció összhangját az adott feladatra;
Képesség
1. értelmezi a szakirodalomban megtalálható információkat, kiválasztva a feladat szempontjából legfontosabbakat ; 2. képes a korábban elsajátított tervezési elvek és módszerek alkalmazására; 3. vázolja termék ötleteket, termék koncepciókat szabadkézi technikával; 4. fejleszti a kidolgozott termékkoncepciókat a követelményjegyzék figyelembevételével; 5. képes a megvalósítandó termék részegységeinek funkcionális elemzésére, értékelésére; 6. elkészíti a termék alkatrészeinek funkcionális és gyártási szempontból helyes kialakításait; 7. azonosítja a termék szerkezeti elemeihez alkalmasan választott anyagminőséget; 8. javaslatot tesz a termék szerelés helyes kialakítására; 9. képes a gyártható, szerelhető és működésképes konstrukció műszaki rajzban való ábrázolására a rajzi szabályok betartásával; 10. javaslatot tesz a konstrukció kialakítása során az esztétikai, gazdasági és ergonómiai szempontok figyelembe vételére;
Attitűd
1. törekszik az adott feladattal kapcsolatos műszaki, technológiai, ergonómiai és marketing összegyűjtésére és elsajátítására; 2. fogékony a csoportmunka során a célirányos együttműködő magatartásra; 3. fogékony újszerű, innovatív megoldások keresésére; 4. törekszik a megcélzott felhasználói kör igényeinek maximális kielégítésére; 5. törekszik a körültekintő, alapos munkavégzésre; 6. munkája során nyitott a vonatkozó törvények, szabályok, elvárások teljes mértékű betartására;
Önállóság és felelősség
1. elkötelezett a feladat elvégzése során önálló munkavégzésre; 2. együttműködik a terméktervezési szakismeretek alkalmazására a feladat megoldása során; 3. támogatja a közbenső prezentáción elhangzott észrevételek és javaslatok beépítését a munka folytatásakor; 4. elkötelezett a határidőre való munkavégzés területén: önállóan elkészíti a végső dokumentációt, a fizikai modellt és a záró prezentációs anyagot; 5. elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket;
Oktatási módszertan
Konzultációk, feladatok azonosítása és elosztása, csoportos problémamegoldás, kommunikáció szóban és vizuális eszközökkel, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. A tárgy gyakorlati foglalkozásain a kitűzött projektfeladat részben egyéni munkában, részben csoportos formában kerül megoldásra gyakorlatvezető útmutatásai alapján. A megoldás lépéseit a feladatlap és az ütemterv rögzíti. A félév végére csoportosított laboratóriumi gyakorlatokon a terméktervező műhelyben modellkészítés történik. A projekt eredményeiről készült dokumentáció mellet szóbeli prezentáció keretében is be kell számolni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Házkötő István: Műszaki 2D-s ábrázolás. 45079, Műegyetemi Kiadó, Bp. 2006.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2028. augusztus 31. |
Általános szabályok
A projektfeladatot részben csoportos, részben egyéni munkában kell teljesíteni. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló és a 14. héten megtartott félévvégi projektbeszámoló keretében (ez utóbbi esetben az elkészült prototípust: csaptelep fizikai modellje is be kell mutatni). A félév sajátossága, hogy a félév elejei csoportos információgyűjtés és követelményjegyzék készítés után a projekt teljes további része egyéni munkában folyik, beleértve a félév végi modellkészítést is.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés) két fő részből áll: 1 A feladat megoldása a hallgatói csoport által készített feladatpontosítással kezdődik, amelyet információgyűjtés és értékelés követ, majd pedig követelményjegyzék készítéssel zárul. 2. Egyéni munkában minden egyes hallgató által elkészített módszeres termékfejlesztés a következő részekből áll: ötletrajzkészítés, értékelés, továbbfejlesztett ötletrajz készítés, értékelés, termékjavaslat készítés. A két termékjavaslatot poszter-prezentáció keretében kell bemutatni, amely tartalmazza a tetszőleges technikával készült látványterveket és a működést igazoló műszaki rajzokat (2-2 A3-as lapon). A második pontban ismertetett egyéni munkafázis termékjavaslat munkapontját minimálisan 40%-os szinten teljesíteni kell a félévi gyakorlati jegy megszerzéséhez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés), amelynek során a hallgató az utolsó gyakorlati órán beadja a kifejlesztett végleges termék dokumentációját (az előző beszámoló óta elkészített fejlesztéseket, valamint a végleges termék részletes leírását). Ez a dokumentációs lépés tartalmazza a termékkiválasztást, az áttervezés dokumentálását, formaterv véglegesítését, ergonómiai vizsgálatot, valamint a részkonstrukciók elemzését, gyárthatósági kérdések vizsgálatát, a teljes műszaki dokumentációt, valamint a végleges termék részletes leírását és látványtervét, végül pedig használati utasítást. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi prezentáció (részteljesítmény értékelés), amelynek keretében kivetített előadás támogatásával a hallgató egyénileg bemutatja a féléves projektfeladat során kidolgozott terméket (csaptelep) és az előadás alatt bemutatja annak modelljét, valamint illusztrálja a használatát. Kitér a termék újdonságértékére és bemutatja, hogy terméke megfelel a gyártástechnológiai követelményeknek. Az előadás után a diszkussziós részben a hallgató megválaszolja az oktatók által feltett kérdéseket. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 60 |
összesen | 151 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |