Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Integrált terméktervezési gyakorlat IV. | |||
Integrated Product Development IV.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTI4 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Körtélyesi Gábor Zoltán | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | kortelyesi.gabor@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bti4 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEGIBTG2 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATI4 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megoldást találjanak egy termékötlet keresési problémára, valós vagy szimulált ipari környezetben, amelynek során a tervezési projektfeladatban figyelembe kell venni a "cég" által megadott tervezési feltételeket (például egy adott anyag felhasználása, a cégnél rendelkezésre álló gyártóeszközök alkalmazása, stb.). Az így kidolgozott terméknek újszerűnek és piacképesnek kell lennie, amit akár a cég, akár a hallgatókból alakult kisvállalkozás képes piacra vinni.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. birtokában van az információ gyűjtés és rendszerezés technikáinak; 2. tájékozott a szabadalomkutatás módszereinek alkalmazásáról egy konkrét területeten; 3. birtokában van a csoportmunka és a szellemi alkotó technikák módszertanának; 4. ismeri a koncepcióváltozatok képzésének és értékelésének módszereit; 5. ismeri a koncepcióváltozatok elemzésének és értékelésének módszereit; 6. tájékozott az új innovációs tartalommal rendelkező piacképes termékek kifejlesztésének komplex folyamatáról; 7. különbséget tesz a problémamegoldás különböző módszerei között; 8. ismeri a termék kialakításának ergonómiai elveit, a forma és funkció összhangját az adott feladatra; 9. átlátja a szellemi tulajdon kezelésének alapvető szabályait; 10. átlátja a funkcionálisan helyes konstrukciós kialakításokat;
Képesség
1. a rendelkezésre álló információk alapján megtervezi a projekt előzetes időtervét, a mérföldkövek figyelembevételével; 2. javaslatot tesz a feladat pontosítására a témaspecifikus információgyűjtést után; 3. képes a "megbízóval" együtt a termék teljes életciklusát figyelembe vevő követelményjegyzék kidolgozására; 4. az információk elemzéséből következtet a piaci résekre ; 5. elkészíti komplex termékfejlesztési folyamat keretében egyéni munkában termékjavaslatait; 6. "megbízóval" történő egyeztetés alapján kapott javalatokat alkalmazza- a tervezési feltételek figyelembevételével - végleges termékjavaslatára; 7. képes a kiválasztott javaslatokat formatani, műszaki, ergonómiai, gazdaságossági elemzésnek alávetni, és ennek eredményeit átvezetni a végleges termékjavaslatra; 8. vázolja eredményeit, írásban és szóban kommunikál (ha szükséges és indokolt akár modellek, prototípusok bemutatásával is); 9. vizsgálja követelményjegyzék pontjainak teljesülését a termékvíziók kidolgozására során; 10. alkalmazza a csoportmunka etikáját és módszereit;
Attitűd
1. törekszik az adott feladattal kapcsolatos műszaki, technológiai, ergonómiai és marketing összegyűjtésére és elsajátítására; 2. fogékony a csoportmunka során a célirányos együttműködő magatartásra; 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; 4. nyitott a "megbízó" által felvetett problémákra, igyekszik azokra elfogadható válaszokat találni; 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra;
Önállóság és felelősség
1. elkötelezett a feladat elvégzése során önálló munkavégzésre; 2. együttműködik a terméktervezési szakismeretek alkalmazására a feladat megoldása során; 3. támogatja a közbenső prezentáción elhangzott észrevételek és javaslatok beépítését a munka folytatásakor; 4. elkötelezett a határidőre való munkavégzés területén: önállóan elkészíti a végső dokumentációt, a fizikai modellt és a záró prezentációs anyagot; 5. elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket;
Oktatási módszertan
A tárgy gyakorlati foglalkozásain a kitűzött projektfeladat részben egyéni munkában, részben csoportos formában kerül megoldásra gyakorlatvezető és/vagy ipari szakember útmutatásai alapján. A megoldás lépéseit a feladatlap és az ütemterv rögzíti. A félév végére csoportosított laboratóriumi gyakorlatokon a terméktervező műhelyben modellkészítés történik. A projekt eredményeiről készült dokumentáció mellett szóbeli prezentáció keretében is be kell számolni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2028. augusztus 31. |
Általános szabályok
A projektfeladatot részben csoportos, részben egyéni munkában kell teljesíteni. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló és a 14. héten megtartott félévvégi projektbeszámoló keretében. A félév speciális elvárása, hogy a szimulált, vagy valós ipari környezetben a hallagató olyan a piacon még nem található, újszerű terméket hozzon létre, amelynél az új innovációs tartalom meghatározó.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részei: dokumentáció és prezentáció): Információelemzés és termékvízió kidolgozása, amely tartalmazza a feladat pontosítását, a valódi vagy virtuális "cég" szakembereivel történő egyeztetést, komplex információgyűjtést, piacelemzést, követelményjegyzék elkészítését és termékvíziók kidolgozását. A dokumentáció esetleges hiányosságai a gyakorlatvezető által megadott időpontig pótolhatók (elégséges szintű teljesítése a gyakorlati jegy feltétele), a prezentáció viszont időponthoz kötött cselekmény, nem pótolható, viszont elmaradása esetén is teljesíthető a félév. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részei: dokumentáció és prezentáció): a cég által kiválasztott termékvíziók alapján termékötletek kidolgozása, majd azok egyéni, vagy csoportos munkában termékjavaslat szintre történő fejlesztése, szükség esetén modellkészítés, az eredmények prezentálása. A dokumentáció esetleges hiányosságai a pótlási héten a gyakorlatvezető által megadott időpontig pótolhatók (elégséges szintű teljesítése a gyakorlati jegy feltétele), a prezentáció viszont időponthoz kötött cselekmény, nem pótolható, viszont elmaradása esetén is teljesíthető a félév. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 60 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 15 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes összetett termékek formai és konstrukciós tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Hivatástudata miatt elkötelezett a magas színvonalú munkavégzés iránt és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |