Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Integrált terméktervezési gyakorlat V. | |||
Integrated Product Development V
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTI5 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 4 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 7 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Körtélyesi Gábor Zoltán | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | kortelyesi.gabor@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bti5 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEGIBTG2 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATI5 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók részt vegyenek egy már létező, vagy kidolgozás alatt álló termék áttervezésében, fejlesztésében, ezáltal betekintést nyerjenek egy cég termékfejlesztési folyamatába, valós vagy szimulált ipari környezet figyelembevételével. Az áttervezés során fontos szempont a vevői igények feltárása, az új funkciók elemzése, műszaki hátterük kidolgozása és illesztése a létező termékhez.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. birtokában van az információ gyűjtés és rendszerezés technikáinak; 2. birtokában van a csoportmunka és a szellemi alkotó technikák módszertanának; 3. azonosítja a tervezéshez szükséges célokat és a szükséges lépéseket; 4. meghatározza az ipari partnerrel történő együttműködési kereteit (tulajdon, stb.); 5. ismeri speciális technológiai lehetőségek figyelembevételét a tervezés során; 6. birtokában van a komplex termékek műszaki dokumentációs struktúrájával; 7. ismeri a természeti és a műszaki rendszerek közötti fontosabb analógiákat, és azok alkalmazásának lehetőségeit a tervezésben; 8. ismeri a meglévő szerkezeti egységek módszeres elemzésének folyamatát; 9. összegyűjti az áttervezésre szoruló gépszerkezeti elemeket; 10. átlátja egy céges környezetben folyó termékfejlesztési folyamat főbb lépéseit;
Képesség
1. képes gyakorlati problémák tapasztalati úton való megoldásán keresztül új ismeretek elsajátítására; 2. értelmezi az egyszerűbb műszaki rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését, az alkalmazott rendszerelemek kialakítását és kapcsolatát; 3. elemzi a meghibásodások okait és azok elhárítására szolgáló intézkedéseket; 4. képes projektek kezdeményezésére, összeállítására és kivitelezésére csoportmunkában; 5. képes a tervezett termékkel kapcsolatos döntéseit indokolni, azokat tesztelni, műszaki és szabványos vizsgálati módszerekkel alátámasztani; 6. alkalmazza a háromdimenziós számítógépes tervezőrendszereket a termékkoncepciók, illetve termékek virtuális modellezésére és műszaki dokumentációjuk elkészítése során; 7. használja a megtanult tervezésmódszertani eszközöket tervezési projekteket során; 8. megtervezi a módszertanilag is indokolt munkameneteket; 9. használja a hagyományos, illetve háromdimenziós termékmodellen alapuló közvetlen digitális gyártástechnológiákat, prototípusok elkészítéséhez, azok vizsgálatához és teszteléséhez; 10. értelmezi a céges partnertől kapott visszajelzéseket;
Attitűd
1. nyitott a piac-, környezet- és vevőorientált szemléletmód alkalmazására; 2. rendszerbe szervezi a felhasználói és megrendelői igényeket; 3. részt vesz a döntések előkészítési folyamatában; 4. törekszik a körültekintő, alapos munkavégzésre; 5. munkája során nyitott a vonatkozó törvények, szabályok, elvárások teljes mértékű betartására;
Önállóság és felelősség
1. együttműködik a megrendelővel és alvállalkozókkal a tervezői kommunikáció során; 2. elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket; 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; 4. támogatja a tervezést befolyásoló szempontok együttes figyelembevételét; 5. elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket;
Oktatási módszertan
A tárgy gyakorlati foglalkozásain a kitűzött projektfeladat részben egyéni munkában, részben csoportos formában kerül megoldásra gyakorlatvezető és/vagy ipari szakember útmutatásai alapján. A megoldás lépéseit a feladatlap és az ütemterv rögzíti. A félév végére csoportosított laboratóriumi gyakorlatokon a terméktervező műhelyben modellkészítés történik. A projekt eredményeiről készült dokumentáció mellett szóbeli prezentáció keretében is be kell számolni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2028. augusztus 31. |
Általános szabályok
A projektfeladatot részben csoportos, részben egyéni munkában kell teljesíteni. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló és a 14. héten megtartott félévvégi projektbeszámoló keretében. A félév speciális elvárása, hogy a hallgatók valós, vagy szimulált ipari környezetben egy már létező, vagy kidolgozás alatt álló termék áttervezésével betekintést nyerjenek a termékfejlesztési folyamatba.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részei: dokumentáció és prezentáció): Információelemzés (különös tekintettel a továbbfejlesztendő termékre) és termékvízió kidolgozása, amely tartalmazza a feladat pontosítását, a valódi vagy virtuális "cég" szakembereivel történő egyeztetést, követelményjegyzék elkészítését és termékvíziók kidolgozását. A dokumentáció esetleges hiányosságai a gyakorlatvezető által megadott időpontig pótolhatók (elégséges szintű teljesítése a gyakorlati jegy feltétele), a prezentáció viszont időponthoz kötött cselekmény, nem pótolható, viszont elmaradása esetén is teljesíthető a félév. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részei: dokumentáció és prezentáció): ami tartalmazza a kidolgozás részleteit és a a kifejlesztett végleges termék dokumentációját, látványtervét, modelljét (amennyiben a feladat igényli teljes műszaki dokumentációt is). A dokumentáció esetleges hiányosságai a pótlási héten a gyakorlatvezető által megadott időpontig pótolhatók (elégséges szintű teljesítése a gyakorlati jegy feltétele), a prezentáció viszont időponthoz kötött cselekmény, nem pótolható, viszont elmaradása esetén is teljesíthető a félév. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 84 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 60 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 210 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |