Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimer gyártmánytervezés | |||
Polimer Engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBXPG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Baka Ernő Zsolt | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | baka.erno@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bxpg | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEPTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGTP |
Célkitűzés
A tantárgy célja megismertetni a diákokkal a polimer darabok, alkatrészek atomos, molekuláris valamint szénlánc szerkezetű tulajdonságait és összetételét, továbbá a polimer-fém kapcsolatok tervezési elveit és méretezési módszereit. A polimer gyártmányok tervezése 3D-ben történő folyamatának széleskörű megismerése után az anyag és gyártáshelyes kialakításának elveit, módszereit. Feladata továbbá piacképes gyártmányok tervezési, fejlesztési készségének kialakítása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimerek általános fogalomrendszerével (mi a polimer). Azonosítja a polimerek atomos, molekuláris, kémiai összetételét és fizikai tulajdonságait. Definiálja az anyagokat tudja, hogy minden anyag speciális és minden anyag másra használható, tudja a jellemzőik feltárásának módjait (paraméter identifikáció). Ismeri a Maxwel, Kelvin-Voight, Stuart, Burgers anyagmodelleket. Leírja a Termomechanikai görbék 4 típusát és fajtájaikat, valamint alkalmazza is azokat tervezése során. Átlátja a polimerek viselkedését a ható tényezők függvényében és alkalmazza is azokat tervezése során. Tisztában van a fémek, mint elaszto-plasztikus anyagok, éa a polimerek mint viszko-elasztikus anyagok kö-zötti különbségekkel és alkalmazhatósági határaikkal. Definiálja a polimerek mint anyagok alkalmazási és alkalmazhatósági területeit. Átlátja a polimerek helyes gyártási folyamatát és tudja is alkalmazni őket. Meghatározza a helyes ipari tervezési irányelveket és alkalmazza is őket. Rendszerbe foglalja a 3D-s tervezés geometriai (Catia, Creo, NX), gyárthatósági (Moldflow) és végeselemes (Hyper, Dyna, Ansys) környezetek esetleges alkalmazását.
Képesség
Képes a valós rendszerek absztrakt polimer modellekkel történő leírására. Képes használni és alkalmazni a polimerek többszintű tulajdonságait. Javaslatot tesz a polimer rendszerek és folyamatok többszempontú analízisére. Értékelni tudja a polimerek leíró modelljeit és alkalmazza is őket tervezése során. Képes a polimerekben lejátszódó folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására. Alkalmazza a ható tényezők tervezésre gyakorolt hatását tervezése során. Azonosítja a polimer (viskoelasztikus) rendszerekben végbemenő folyamatokat. Kiválasztja a megfelelő polimer anyagokat a megfelelő feladatokhoz. Azonosítja az egyszerűbb problémákat, és az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Gondolatait rendezett formában szóban és írásban is kifejezi. Javaslatot tesz a nagy számításigényű feladatok megoldására informatikai ismereteinek birtokában.
Attitűd
Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Fejleszti tudását folyamatos ismeretszerzéssel valamint gyakori kérdésekkel. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik egy polimer tervezési probléma megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutin-szerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik a hatékonyság és környezettudatosság elvének a feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a polimer feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a megalapozott kritikai észrevételek fogadása iránt. Tervezése során osztályozza a nagyszámú paramétereket. Gondolkozásában elkötelezett a rendszerelvű megközelítésben. Értékelni tudja a számos tervezési változót és osztályozza is azokat.
Oktatási módszertan
A tárgy oktatása heti 2+1 órában történik. Itt kerülnek ismertetésre azok a polimer ismeretek amelyek szükségesek a tudás kompetenciák és a teljesítmény értékelések teljesítéséhez. Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. A gyakorlatokon a 3D-s munka mellett a csoportos munka is nagy hangsúlyt kap hiszen a tervezés az iparhoz hasonlóan Team-ekben történik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bodor Géza: Polimer Anyagszerkezettan [1999] [ ISBN: 9631043215]
Czikovszky Tibor: Polimertechnika Alapjai [2000] [ISBN: 9789634206217]
Dunai-Macskási: Műanyagok Fröccsöntése [2003] [ISBN: 9632065506]
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli összegző teljesítménymérésből zárthelyi dolgozat formájában, és egy a gyakorlaton 3D-ben megtervezett darab bemutatásából áll. Mindkettő 50-50 %-os súllyal szerepel a végső érdemjegyben. Az összegző értékelés az előadások anyagának elsajátítása után teljesíthető. A házi feladat (3D-s polimer alkatrész) tervezése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik, nagy hangsúlyt fektetve a csoportos (Team) munkára.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A zárthelyi dolgozat feladatai az alábbiak szerint épülnek fel: 10 darab kérdés a tantárgy honlapjára (Teams-ben is) feltöltött, az oktató által kidolgozott kérdésekből. általában 9 darab elméleti kérdés és egy számítás jellegű kérdés. A sikeres zárthelyihez el kell érni legalább 40 pontot, tetszőleges módon, nincsenek külön kritériumszabályok. A zárthelyi 100 pontos és 50%-os súllyal szerepel a végső érdemjegyben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | 3D-ben megtervezett gyártáshelyes polimer alkatrész (alkatrészek), bemutatása a gyakorlatvezetőnek. A polimer darab mindig egy összeszerelésben (assembly)-ben helyezkedik el, így is figyelembe véve a szomszédos kapcsolódó darabokat valamint azok "interfészeit". Ezzel is elősegítve a konzultációt és a Team munkát a szomszédos darabok tervezőivel. A megtervezett darab (darabok)-nak önmagukban is, és összeszerelésben is helyesnek kell lenniük. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 39 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
Önállóság és felelősség
- Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |