Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tribológia | |||
Tribology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINGTR | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Grőb Péter (71725336606) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | grob.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/ngtr | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja az egymáson terhelés alatt elmozduló gépészeti berendezések teherbírását, élettartamát és megbízható működését döntően meghatározó súrlódási és kopási folyamatok törvényszerűségeinek megismerése, a súrlódás és kopás hatékony irányítási módszereinek bemutatása. Bemutatásra kerülnek a különböző súrlódási folyamatok: a csúszó és gördülő súrlódás törvényszerűségei, és a kenés hatása a súrlódási folyamatokra. Jelentős területet foglalnak el a különböző kopásformák, azok jellemzői, elkülönítésük és irányításuk lehetőségei. Tárgyalásra kerül a szerkezeti anyagok tribológiája: a kis súrlódású csúszó anyagok, a nagy súrlódású súrlódó anyagok, a kopásálló anyagok és felületi bevonatok. Bemutatásra kerülnek a kenésállapotok, a kenőanyagok és kenési módszerek, valamint a különböző kenőberendezések. Részletesebben ismertetésre kerülnek a folyadéksúrlódási állapot kialakításának lehetőségei, törvényszerűségei és felhasználási területei.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a tribológia fogalmával, jelentőségével, alkalmazhatóságával. Tisztában van a súrlódás törvényszerűségeivek, annak irányítási lehetőségeivel. Alaposan tájékozott a különböző kopásformákat illetően. Ismeri a különféle kenésállapotokat, valamint azok törvényszerűségeit. Tájékozott a különféle felületi bevonatok alkalmazásának területén. Tudomása van a különféle szerkezeti anyagok tibológiájáról. Ismeretekkel rendelkezik a különféle kenőanyagokról. Rendszerbe foglalja a különféle kenési rendszereket. Átlátja a különféle tribológiai vizsgálómódszereket. Birtokában van a különböző kopási mechanizmusoknak.
Képesség
Értelmezi a tribológiai rendszereket, azok alkalmazhatóságát. Képes a súrlódás törvényszerűségeit felismerni, annak irányítási lehetőségeit kezelni. Felhasználja a különböző kopásformákról szerzett tudását. Különbséget tesz a különféle kenésállapotok között. Vizsgálja a különféle felületi bevonatok alkalmazásának lehetőségét. Különbséget tesz a különféle szerkezeti anyagok között tribológiai tulajdonságaik szerint. Alkalmazza a kenőanyagokról tanultakat a megfelelő kiválasztásához. Rangsorolja a különféle kenési rendszereket, megtalálja a számára ideálisat. Kiválasztja a megfelelő tribológiai vizsgálómódszeret. Megoldja a szerkezet kopási mechanizmusából adódó gondokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a korszerű tribológiával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a tribológiának, minta tervezéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a tribológiai rendszerek kiválasztása során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások és a főbb (on-line és off-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, azonban külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A félév során elkészítendő részteljesítmény értékeléshez folyamatos szakmai segítséget nyújtunk mind az előadáson, mind pedig azon kívüli konzultációkon.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Valasek István, Törös Mihályné: Tribológia, Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 2007 , ISBN: 978-963-337-014-8
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0013_kenesgazdalkodas/adatok.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban egy részteljesítmény- és egy összegző teljesítményértékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés (esszé): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. Ennek keretében egy - a tárgyfelelős által közreadott - listáról származó, a tantárgy tudás témakörében való mélyebb elmélyülést elősegítő témakörben kell egy tanulmányt elkészíteni. Az összegző teljesítményértékelés a a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amely során a kompetenciákat egy írásbeli dolgozat formájában kérjük számon.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés során az előadáson elhangzott ismeretek további mélyítése a cél önállóan kidolgozott esszé elkészítésével. Az esszé témája - a tárgyfelelős egyetértésével - szabadon megválasztható, abban kérésre segítséget nyújtunk. A kidolgozáshoz mind előadáson, mind azon kívüli konzultáción segítséget nyújtunk. A feladat pontos leírását, a tartalmi és formai követelményeket a tárgy a honlapjáról lehet letölteni. Az elkészült feladatot a tanszéki ftp szerverre elektronikusan kell határidőre feltölteni. A beadott - és megfelelő színvonalú - részteljesítmény értékelések nem javíthatóak. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelés célja, hogy a tárgy tudás és képesség kompetenciaelemeinek biztos tudását lemérje írásbeli dolgozat formájában. Az értékelés során ellenőrizzük, hogy a szükséges lexikális tudás, valamint az ahhoz kapcsolódó képesség kompetenciák rendelkezésre állnak-e. Mindkét kompetenciacsoport egyenlő súllyal jelenik meg a teljesítményértékelés során, azonban nem szükséges belőlük külön-külön elérni a minimum szintet. A teljesítményértékelés sikertelenség esetén egyszer külön pótolható. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 46 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |