Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Ökodesign | |||
Ecodesign
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINTÖD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NTÖD | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEMTÖD |
Célkitűzés
Az Ökodesign c. tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatót a terméktervezés, termékrendszertervezés evolúciós ökológiai szemléletével, módszertanával, termékéletút tervezés gyakorlati alkalmazásával. Elősegíti a design interdiszciplináris természetének megértését és gyakorlati alkalmazását. Az előadásokon megszerzett elméleti ismereteket a hallgatók által készített konkrét saját ökotermék kutatása és ökodesign koncepció kidolgozása mélyíti el.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a designökológia elméleti alapjait, a terméktervezés és az ökodesign kapcsolatát. Felidézi az ökológiai szempontú tervezés történetét. Ismeri a terméktervezés evolúciós szemléletét, a tárgyak evolúciós rendszertanát. Tudomása van a bionikáról, mint az ökodesign egyik legfontosabb megjelenési formájáról. Tájékozott az új öko anyagok és technológiák területén. Összegyűjti a természeti organikus formákat, működési elveket és folyamatokat. Tisztában van a termék előállítás, felhasználás és lebontás energiafelhasználásával, az új, környezetbarát energiaforrásokkal. Ismeri az ökodesign tervezési módszertanát (öko-csekklista, öko-ellenörző programok, diagramok, öko-indikátorok, MET mátrix, termék életciklus analízis). Tisztában van az életciklus elemzés (LCA) jelentőségével. Tájékozott az ökodesign értékelési rendszerek területén. Ismeri az ökodesign etikai és jogi szabályrendszerét.
Képesség
Alkalmazza az designökológia alapjait a terméktervezés során. Használja az ökológiai szempontú tervezés történetében megjelenő példákat. Alkalmazza a terméktervezés evolúciós elméletét a tervezés során. Alkalmazza a bionikát a termékek funkcionális és formatervezése során. Kiválasztja a megfelelő öko anyagokat és technológiákat. Asszociál a természeti organikus formákra, működési elvekre és folyamatokra. Javaslatot tesz az energiafelhasználás csökkentésére, illetve környezetbarát energiaforrások felhasználására. Használja az ökodesign tervezési módszertanát a terméktervezéshez. Elemzi a termékek életciklusát az ötlet megjelenésétől az újrahasznosításig. Képes az ökodesign értékelési rendszerek figyelembe vételére a tervezés során. Képes az ökodesign etikai és jogi szabályrendszerét figyelembe véve tervezni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a termékfejlesztéssel és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés iránt. Elfogadja az ökodesign etikai és jogi szabályarendszerét.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. A gyakorlati foglalkozások segítik az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon elkészített részfeladatokat a hallgatók egymásnak bemutatják és a gyakorlatvezetővel konzultálják.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Alastair Fuad-Luke: The Eco-Design Handbook. Thames & Hudson Ltd (2004). ISBN 10: 0500285217 ISBN 13: 9780500285213
Zalavári József: A forma tervezése. Designökológia Kislexikon, Scolar Kiadó 2008.,ISBN: 9789632440446
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2022.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmény megállapítása a szorglmi időszakban egyéni munka keretében kidolgozott projektfeladat (ökodesign tanulmány), és három részfeladat teljesítése (Tárgyevolúció, ökoanyagok, bionika ) alapján történik. Mindegyik részteljesítménynél legalább 40%-os teljesítés szükséges a sikerességhez. A témákat konzultáciokon egyeztetjük, ügyelve, hogy szinte minden diák más témát dolgozz ki. A feladatok teljesitése megbeszélt határidök betartásával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudáskompetencia és a képességkompetencia csoportjába tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy ökodesign tanulmány összeállítása, melynek témáját a gyakorlatvezetővel egyeztetni kell. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, a gyakorlatvezetővel történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét a gyakorlatvezető értékeli. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja 3 témakörből (tárgyevolúció, ökoanyagok, bionika) származó feladatok megoldása. A feladatok segítik az előadáson tanult elméleti ismeretek gyakorlatba történő átültetését. A félév eredményes teljesítéséhez mindhárom részfeladatot legalább 40%-os szinten teljesíteni szükséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán az előadásokon elhangzott elméleti, valamint a gyakorlatokon és otthoni munkával elsajátított gyakorlati ismeretek kerülnek számonkérésre. A már beadott írásbeli anyagok, megvitatása, indoklása a megoldásoknak. Vitaszerű beszélgetés az általa felvetett témának. Ezzel az érvelés és felkészültség állapotát vizsgálva. Az írásbeli feladatokat mindig a diák érdeklődési köre alapján közösen konzultációk során választjuk ki. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során egyéni munka keretében kidolgozott projektfeladat (ökodesign tanulmány), és három részfeladat teljesítése (Tárgyevolúció, ökoanyagok, bionika ) összpontszáma 50%-os arányban beszámít a vizsgajegybe. A féléves munkával elért 70% feletti teljesítmény esetén megajánlott vizsgajegyet lehet szerezni. A témák újszerűségé, aktualitása fontos, naprakész információkat érdemes vizsgálni. A kutató munka, aziránt a téma iránt alapos ami valóban érdekli a diákot. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
- Ismeri a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elve és alkalmazása, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki és gazdasági jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásait.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
- Képes összetett termékek formai és konstrukciós tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
- Törekszik arra, hogy önképzése a terméktervezés és kapcsolódó részterületein folyamatos és szakmai céljával megegyező legyen.
Önállóság és felelősség
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
formatani alapismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |