Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forgácsoló szerszámgépek és géprendszerek tervezése | |||
Metal-cutting machine tools and machine systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGT8565 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Németh István | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | inemeth@manuf.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a korszerű szerszámgépek építőelemeivel, típusaival, felépítésével, azok szerszám- és munkadarabcserélő berendezéseivel, illetve a gépek gyártórendszerbe való integrálási lehetőségeivel, valamint a szerszámgépek tervezésével. A tárgy előadásokból áll, de az előadásokhoz kapcsolódó évközi feladatot is kap a hallgató. A tárgy szóbeli vizsgával zárul. Az érdemjegyet az évközi feladat és a szóbeli vizsga 50%-50% arányban határozza meg.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a forgácsoló szerszámgépekkel szemben támasztott követelményeket, az azokban alkalmazható szerkezeti anyagokat, azok fontosabb tulajdonságait, a gépek szerkezeti analízisét. Ismeri a szerszámgépek hajtásainak építő elemeit: csúszó, gördülő és hidrosztatikus vezetékek, golyós orsók illetve görgős orsók, hidrosztatikus orsók, fogaskerék-fogasléces hajtások, lineáris motorok. Ismeri a szerszámgépek forgó mellékmozgásainak hajtásához használt építőelemeket (fogaskerekes, csigahajtóműves, nyomatékmotoros hajtások), valamint a nagyáttételű hajtásokat (hullámhajtómű, ciklohajtóművek). Alapvető ismeretekkel rendelkezik a pneumatikus és hidraulikus hajtások szerszámgépekben történő alkalmazásairól. Ismeri a szerszámgépek főorsóinak különböző típusait és azok hajtásait (szíj-, fogaskerekes, közvetlen, beépített hajtású főorsók), csapágyazásait (gördülő, mágneses, hidrosztatikus, aerosztatikus), és hajtó motorjainak fajtáit és jellemzőit. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a fúró-maró megmunkáló központokról, fúró-maró cellákról (felépítési változatok, szerszám és munkadarab ellátó rendszerek). Tudomása van a CNC esztergákról, esztergáló központokról, esztergáló cellákról, a többfunkciós forgácsoló szerszámgépekről, az átkonfigurálható szerszámgépekről, valamint a hibrid szerszámgépekről. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a párhuzamos kinematikájú szerszámgépekről. Tudomása van a szerszámgépek pontosságáról, hibaforrásairól, a szerszámgépek pontossági vizsgálatairól. Érti a szerszámgépek karbantartásának alapfogalmait, a különféle karbantartási stratégiákat (korrektív karbantartás, tervezett megelőzés, periodikus ellenőrzés, állapotfelügyelet). Tudomása van a szerszámgépek módszeres koncepcionális tervezésének és mechatronikai tervezésének módszertanáról.
Képesség
Képes a szerszámgépek statikus és dinamikus jellemzőit értékelni. Kiválasztja a szerszámgépekhez szükséges építőelemeket (vezetékek, lineáris motorok). Azonosítja a szerszámgépekben és robotokban alkalmazott forgó mellékmozgások hajtásának típusát és azok építőelemeit. Alkalmazza a pneumatikus és hidraulikus kapcsolások építésének szabályait. Kiválasztja az adott specifikációnak megfelelő szerszámgép főorsó egységet. Értelmezi az olyan fogalmakat, mint megmunkáló központ, automatikus szerszámcsere, palettacsere, palettatároló, megmunkáló cella. Értelmezi az olyan fogalmakat, mint esztergáló központ, esztergáló cella, többfunkciós szerszámgép, hibrid szerszámgép, átkonfigurálható szerszámgép. Elemzi a párhuzamos kinematikájú szerszámgépek felépítését, tulajdonságait. Értelmezi a szerszámgépek pontossági vizsgálatait, a hibák forrásait és következményeit. Alkalmazza a gépegységek élettartamának számítási módszereit, a különféle karbantartási stratégiákat. Használja a szerszámgépek módszeres koncepcionális tervezésének és mechatronikai tervezésének módszereit és eszközeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a szerszámgépek tervezésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a szerszámgépek tervezéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a szerszámgépek tervezése során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Elkötelezett a szerszámgépek tervezése terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában feladatcentrikusan történik. Az előadások frontális oktatás és személyes konzultáció formájában ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat, melynek során a hallgatók megismerik a szerszámgépek típusait, építőelemeit, valamint a szerszámgépek tervezésének módszereit. Az önálló foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódóan, az előadó által kijelölt részterületre összpontosítva, lehetőség szerint a hallgatók érdeklődési területét figyelembe véve egy évközi feladat keretében történnek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
L.N. López de Lacalle, A. Lamikiz (Editors): Machine Tools for High Performance Machining, Springer-Verlag London Limited, 2009, ISBN 978-1-84800-379-8
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző teljesítményértékelésből és évvégi vizsgából tevődik össze. Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja a félév során megoldott feladatról készült beszámoló dolgozat formájában. A vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek szóbeli értékelési módja, mely egyrészt az előadások ismeretanyagát, másrészt az évközi feladat során megszerzett készség szintű tudást méri fel.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja egy beszámoló dolgozat formájában. A beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. A feladat tárgya lehet irodalomkutatás, szerszámgép elemzés, szerszámgép szimuláció, szerszámgép tervezés vagy áttervezés. A feladat megoldása lehet egyéni vagy csoportmunka, melynek eredménye a feladattípustól függően lehet írásbeli esszé, elemzés, projekt beszámoló, prezentáció, vagy dokumentált szimulációs modell. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek szóbeli értékelési módja, mely egyrészt az előadások és önálló kutatások ismeretanyagát, másrészt az évközi feladat során megszerzett készség szintű tudást méri fel. Az előadások témaköreiből két véletlenszerűen kiválasztott kérdést kap a hallgató. A szóbeli felelet előtt a hallgató kap egy rövid felkészülési időt, melynek során írásbeli vázlatot is készíthet. A szóbeli felelet során ellenőrzésre kerül az elmélet lexikai tudása, illetve annak gyakorlati alkalmazása, valamint kapcsolata a hallgató saját kutatási területével. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsgaérdemjegybe beleszámít az évközi teljesítményértékelés, vagyis az önálló tervezési feladat eredménye. A vizsgajegy megállapításánál az évközi feladat és a szóbeli vizsgateljesítmény egyenlő (50%-50%) súllyal számít. A szóbeli vizsga kitérhet az évközi feladat megoldására, a megoldás eredményeinek bemutatására és indoklására, különös tekintettel akkor, amikor a feladat szorosan kapcsolódik a hallgató kutatási területéhez. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 8 |
összesen | 87 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gyártástechnológia, szerszámgépek, gyártócellák alapszintű ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Mérnöki számítások, elemzések, szimulációk készítése. |