Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerszámgépek és gyártórendszerek | |||
Machine Tools and Manufacturing Systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTAG92 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Németh István (71525226903) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | nemeth.istvan@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.manuf.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy megismerteti a hallgatókkal a forgácsoló szerszámgépek szerkezeti elemeit (pl. aktuátorok, vezetékek, szervomotorok, mérőberendezések stb.) és különböző típusait (pl. esztergák, marógépek, köszörűgépek, megmunkáló központok stb.), valamint azok technológiai és működési jellemzőit. Valamint a tantárgy bemutatja a gyártórendszerek alapvető koncepcióit, típusait és elrendezéseit, és a gyártórendszerek kiépítéséhez szükséges legfontosabb anyagmozgató berendezéseket (pl. szállítószalagok, AGV-k, robotok stb.).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tudomása van a szerszámgépek mozgásrendszeréről, főbb egységeiről, a CNC integrációról. Tájékozott a szerszámgépek vezetékeiről (csúszó, gördülő és hidrosztatikus vezetékek). Ismeri a lineáris hajtásokat (golyós orsó, lineáris motor, fogaskerék-fogasléc). Ismeri a forgó hajtásokat (csigahajtómű, fogaskerekes, nyomatékmotor). Tudomása van a fúrógépek és marógépek, valamint a CNC megmunkáló központok különféle típusairól, szerkezeti és technológiai jellemzőiről. Tisztában van az esztergaszerű szerszámgépekkel (egyetemes, mechanikus programvezérlésű, CNC esztergák és CNC esztergáló központok), azok szerkezeti és technológiai jellemzőivel. Tisztában van a köszörűgépek és a szikraforgácsoló gépek különféle típusaival, szerkezeti és technológiai jellemzőivel. Tájékozott a köszörűgépek, a szikraforgácsoló gépek valamint a többfunkciós és hibrid szerszámgépek különféle típusaival, szerkezeti és technológiai jellemzőivel. Ismeri a gyártási logisztikai alapjait, az anyagmozgatási elveket. Tudomása van a szakaszos anyagmozgató berendezések típusairól és felépítéseiről. Tájékozott a folyamatos anyagmozgató berendezések típusairól és felépítéseiről. Tisztában van a gyártórendszerek típusaival, a gyártórendszer elrendezések fajtáival.
Képesség
Azonosítja a szerszámgépek főbb egységeit, a CNC integráció részeit. Kiválasztja a szerszámgépek vezetékeit (csúszó, gördülő és hidrosztatikus vezetékek). Kiválasztja a lineáris hajtások elemeit (golyós orsó, lineáris motor, fogaskerék-fogasléc). Kiválasztja a forgó hajtások elemeit (csigahajtómű, fogaskerekes, nyomatékmotor). Felhasználja a fúrógépek, marógépek valamint a CNC megmunkáló központok különféle típusairól, szerkezeti és technológiai jellemzőiről tanultakat. Azonosítja az esztergaszerű szerszámgépeket (egyetemes, mechanikus programvezérlésű, CNC esztergák és CNC esztergáló központok), azok szerkezeti és technológiai jellemzőit. Azonosítja a köszörűgépek és a szikraforgácsoló gépek különféle típusait, szerkezeti és technológiai jellemzőit. Felhasználja a köszörűgépek, a szikraforgácsoló gépek valamint a többfunkciós és hibrid szerszámgépek különféle típusairól, szerkezeti és technológiai jellemzőiről tanultakat. Értelmezi a gyártási logisztikai alapjait, az anyagmozgatási elveket. Használja a szakaszos anyagmozgató berendezések típusairól és felépítéseiről tanultakat. Használja a folyamatos anyagmozgató berendezések típusairól és felépítéseiről tanultakat. Használja a gyártórendszerek típusairól, a gyártórendszer elrendezések fajtáiról tanultakat.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során nyitott az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a szerszámgépek és gyártórendszerek tervezésében és üzemeltetésében.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadásokból áll. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokon használt diasorok a tárgy online felületéről letölthetők. Az előadások elsősorban a fémforgácsolási technológia szerszámgépeire, anyagmozgató berendezéseire és gyártórendszereire összpontosítanak. Az írásbeli teljesítményértékelések a félév során egyenlő időközökben kerülnek megrendezésre. Az oktatók nyitottak a személyes konzultációra, ha a diákok igénylik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Geoffrey Boothroyd, Winston A. Knight: Fundamentals of Machining and Machine Tools; CRC Press; 3rd edition; 2005; ISBN 978-1574446593
L.N. López de Lacalle, A. Lamikiz (Editors): Machine Tools for High Performance Machining, Springer-Verlag London Limited, 2009, ISBN 978-1-84800-379-8
D. J. Williams: Manufacturing Systems – An introduction to the technologies, Second Edition, Kluwer Academic Publishers, 1994, ISBN 0 412 60580 5
Jegyzet
Machine Tools and Manufacturing Systems (elérhető: manuf.bme.hu), 2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
Mivel a tantárgy csak előadásokat tartalmaz, az előadások 70%-án a részvétel kötelező. A három írásbeli teljesítményértékelés a félév 5., 9. és 14. hetében kerülnek megtartásra. A teljesítményértékelések az előadások során elsajátított tudás és készség kompetenciákat mérik fel. Az írásbeli teljesítményértékelések zárt könyv tesztek. Mind a három teljesítményértékelésnél legalább 40% teljesítése szükséges.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az első összegző teljesítményértékelésre a félév 5. hetében kerül sor. Az összegző teljesítményértékelés formája zárt könyv írásbeli dolgozat. A dolgozat az első négy előadás során megtanult ismeretek és készségek megszerzését értékeli. A teljesítményértékelésnél a maximálisan elérhető pontszám 40%-ának teljesítése szükséges. A teljesítményértékelés újbóli megismétlése az 5. vagy 6. héten lehetséges (egyszeri ismétlés). | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A második összegző teljesítményértékelésre a félév 9. hetében kerül sor. Az összegző teljesítményértékelés formája zárt könyv írásbeli dolgozat. A dolgozat az első teljesítményértékelés utáni előadások során megtanult ismeretek és készségek megszerzését értékeli. A teljesítményértékelésnél a maximálisan elérhető pontszám 40%-ának teljesítése szükséges. A teljesítményértékelés újbóli megismétlése a 10. vagy 11. héten lehetséges (egyszeri ismétlés). | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A harmadik összegző teljesítményértékelésre a félév 14. (utolsó) hetében kerül sor. Az összegző teljesítményértékelés formája zárt könyv írásbeli dolgozat. A dolgozat a második teljesítményértékelés utáni előadások során megtanult ismeretek és készségek megszerzését értékeli. A teljesítményértékelésnél a maximálisan elérhető pontszám 40%-ának teljesítése szükséges. A teljesítményértékelés újbóli megismétlése a póthéten lehetséges (egyszeri ismétlés). |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 27 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 38 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 35 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |