Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártástervezés I. | |||
Manufacturing process planning I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBG62 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Geier Norbert | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | geier.norbert@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG51 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy megismerteti a hallgatókat a gyártástervezés alapfogalmaival, alapinformációival, a gyártástervezés területeivel és a területek közti lehetséges csatlakozási felületekkel. Áttekinti a technológiai előtervezés szintjén elvégzendő feladatokat. Kiemelt cél a szerelési folyamat fogalmainak, szerepének, eszközeinek ismertetése, továbbá, hogy a hallgatók elméleti ismereteket és gyakorlatot szerezzenek a szerelés elemzés, tervezés, szervezés módszereinek alkalmazásában.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Rendszerbe foglalja a gyártástervezés alapfogalmait és az alapinformációit. Azonosítja a gyártástervezés területeit és azok kölcsönhatásait. Értelmezi a gyárthatóság és szerelhetőség vizsgálat feladatait, módszereit (konstrukciós, gyártási és szerelési bázisok és méretláncok). Tisztában van a becsült költség és normaidő adatok, a becsült költség és normaidő adatok meghatározási módszereivel. Ismeri a szerelési hatékonyság és gazdaságosság (szerelési idő- és költségelemzés) meghatározásának módszereit. Átlátja a szerelés elemzés alapvető elemeit (alkatrész geometria, bázisok, helyzethányados, részletes ABC elemzés, minőségtervezés), módszereit (determinisztikus és sztochasztikus szereléselemzés). Ismeri a szerelési egységek konstrukciós elemzési módszereit (objektum és esemény orientált folyamatmodell, munkafolyamat modell). Meghatározza az alkatrészgyártás minőségének hatását a szerelésre. Ismeri a szerelés eszközeit (cellák, berendezések, készülékek, szerszámok, kiszolgálás). Rendszerezi a szerelésszervezés és –tervezés elveit, módszereit. Tájékozott az alapvető szereldei felépítésről, szervezési formákról, automatizálási lehetőségekről, logisztikai megoldásokról.
Képesség
Képes a gyártási feladat alapinformációinak elemzése nyomán a gyártási feladat technológiai bírálatára. Elemzi a gyártástervezés területei közti gazdaságos kapcsolatokat (előgyártmány, illetve szerelési megoldások). Kiszámítja a gyártási/szerelési folyamat becsült költség és normaidő adatait. Képes objektum, illetve folyamatorientált szerelési családfa készítésére. Alapvető szerelési méretlánc elemzési feladatokat (determinisztikus, sztochasztikus) végez. Meghatározza az alapvető tűrésillesztési feladatok elvégzéséhez szükséges előírásokat különböző cserélhetőségi szinten. Kiválasztja a gazdaságos tűrés, illetve méret illesztési megoldást. Feltárja a szerelés szükséges és megfelelő eszközeit (cellák, berendezések, készülékek, szerszámok, kiszolgálás). Javaslatot tesz az alapvető szereldei felépítésre, szervezési formákra (a szerelés tárgya és a szereldei kialakítás kapcsolata). Javaslatot tesz szerelési automatizálási lehetőségekre (gépesítés, számítógépesítés, robotosítás, tömegesítés, helykihasználás), logisztikai megoldásokra (munkahely és tárgy alapú, álló és mozgó, szabad és kötött ütemű, illetve folyamatos szerelés). Megvizsgálja a gyárthatóság és szerelhetőség szempontjából feladatot (konstrukciós, gyártási és szerelési bázisok és méretláncok).
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai tudását. Törekszik a szerelési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Érvényesíti a gazdaságosság és a minőség elvét a szerelési feladatok megoldásában.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a gyártási, szerelési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, javaslatokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget vállal az elvégzett munkájáért, véleményéért. Támogatja az övétől eltérő vélemények megfogalmazását, és megvitatását.
Oktatási módszertan
Előadások az elméleti ismeretek átadására. Gyakorlatok az elmélet számítási példákon keresztüli alkalmazására, a képességek fejlesztésére. Házi feladat az ismeret anyag önálló készség szintű alkalmazásának elsajátítására. Laborgyakorlatok a szerelési és szerelés tervezési feladatok testközeli megismerésére, illetve a forgácsolási eljárásokkal kapcsolatos tapasztalatszerzésre, valamint a gyártási pontosság és szerelés összefüggéseinek szemléltetésére.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Boór Ferenc Gyártási tűrések elemzése és kapcsolata a folyamatszabályozással. Akadémiai Kiadó ISBN: 978 963 454 340 4 DOI: 10.1556/9789634543404 Online megjelenés éve: 2019
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzetek: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
Példatár, feladatgyűjtemény: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
Segédlet: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. február 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban tartott vizsgán (összegző teljesítményértékelés, amelyen az elméleti tudás felmérése mellett jelentős szerepet kap a tanultak alkalmazási képességének vizsgálata) kívül egy évközi házi feladat (részteljesítmény értékelés, amely egy műszaki megoldás elkészítését és annak szabados dokumentálását várja el) és a gyakorlatokon, laborokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés - jegyzőkönyvek, illetve elkészített mintadarab) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a részben egyénileg, részben csoportosan készített házi feladat. A házi feladat témája a „Teljes és részleges cserélhetőségi szintű szerelés tervezése tűrésszűkítés és utólagos illesztés módszerével”. Mindkét feladat beadási határideje a félév utolsó gyakorlati órája. A részteljesítmény értékelés pontszámait a tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítési színvonala alapján a gyakorlatvezető határozza meg. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 6 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel valamennyi labor gyakorlaton. Az egységes értékelési elveket – amelyek a félév első tanóráján kihirdetésre kerülnek - a tantárgyfelelős és a tantárgy oktatói együttesen határozzák meg. A laborgyakorlatok egy részéről jegyzőkönyv készül, másik részénél az elkészült mintadarab jelenti a teljesítés tárgyiasult formáját. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett, gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az előadásokon elhangzott elméleti tudást és a gyakorlatokon megszerzett képességeket öleli fel. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az 1. részteljesítmény értékelés eredménye beszámít a vizsgaeredménybe. A házi feladat témája a „Teljes és részleges cserélhetőségi szintű szerelés tervezése tűrésszűkítés és utólagos illesztés módszerével”. Mindkét feladat beadási határideje a félév utolsó gyakorlati órája. A részteljesítmény értékelés pontszámait a tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítési színvonala alapján a gyakorlatvezető határozza meg. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 4 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |