Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártástervezés II. | |||
Manufacturing process planning II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBG71 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Geier Norbert | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | geier.norbert@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, magyar, magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG62, BMEGEGTBG64 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Gyártástervezés II. tárgy folytatva a Gyártástervezés I. tárgyban elsajátítottakat megismerteti a hallgatókat az alkatrész-gyártási folyamatok tervezésének hagyományos módszereivel, a gyártási folyamatok jellemzőivel, a gyártástervezési felada-tok típusaival, a gyártástervezés szintjeivel, a tervezés módszereivel. Célkitűzés, hogy a hallgatók elméleti ismereteket és gyakorlatot szerezzenek a forgácsolt alkatrészek gyártási folyamatainak megtervezésében, a szükséges berendezések, eszkö-zök kiválasztásában, a megmunkálási körülményeket figyelembe vevő technológia megalkotásában az alapvető minőségi és gazdaságossági követelményeket is figyelembe véve.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az alkatrészgyártás tervezésének lépéseit és azok sorrendjét. Ismeri az alapvető gyártástervezési elveket, a gyártástervezési feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat. Értelmezi a gyártási körülményeknek a gyártástervezés részletességére gyakorolt következményeit. Tisztában van a gyártás során előforduló hibákkal, a gyártási tűrések gyártástervezésre gyakorolt hatásaival. Ismeri az alapvető anyagszétválasztási, forgácsolási és hőkezelési műveletek, továbbá felület kikészítő eljárá-sok alkalmazásának szempontrendszerét. Tájékozott a forgácsoló megmunkálásokhoz szükséges berendezések, eszközök kiválasztásának elveiről, módszereiről.. Ismeri a forgácsolási paraméterek meghatározásának elveit és módszereit. Tájékozott a forgácsoló megmunkálások során alkalmazandó mozgástervezési elvekről, az NC gépeken alkalmazható alapvető mozgásciklusokról. Érti a gyártási folyamat időszükségletének meghatározási módszereit. Meghatározza a gyártástervezés általánosan használt dokumentációinak tartalmi elemeit.
Képesség
Elkészíti egy adott alkatrész komplex gyártástechnológiai tervét. Képes a gyártási feltételek elemzésével meghatározni az elkészítendő technológia szükséges részletességét. Képes a gyártási feladatnak megfelelő berendezések, eszközök meghatározására. Felkészült arra, hogy meghatározza az alapvető technológiai paramétereket. Képes a korszerű gyártóeszközök adatait tartalmazó technológiai információs adat- és tudásbázisok offline és online verzióinak használatára, a bennük lévő információk értelmezésére. Elkészíti a megmunkáláshoz szükséges technológiailag és gazdaságilag helyes mozgási ciklusokat. Elkészíti a gyártástervezés eredményeit a modern szerszámgépeken alkalmazott CNC vezérlések számára érthető formában. Alkalmazza a gyártási folyamatok időszükségletének kiszámítási módszereit. A technológiai tervezés eredményeit tömören, az érintettek számára érthető módon meghatározza. Gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezi.
Attitűd
Nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre.. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, a szakmai ismeretek naprakészen tartása érdekében. Törekszik a gyártástechnológiai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Önkritikus, kellő magabiztossággal és alázattal közelít az alkatrészek gyártástechnológiájának megtervezéséhez. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártástechnológiai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az alkatrészgyártási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján törté-nő megoldását. Együttműködik a megalapozott kritikai észrevételek megtárgyalásában. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Munkáját a rendszerelvű megközelítést szemelőtt tartva végzi. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
Előadások keretében megismert elvi és módszertani alapok, számolási és tervezési gyakorlatok az ismeretek készség szintű alkalmazásának elsajátításához, feladatkonzultációk során a megoldási alternatívák megvitatása, szakmai érvelés a döntési alternatívák mellett, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, laborgyakorlatok, forgácsolási gyakorlat szerszámgépen a megmunkálásokkal kapcsolatos testközeli tapasztalatszerzés érdekében.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
Kutrovácz Lajos: Gyártástervezés- Előadásvázlat: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
Elektronikus jegyzetek: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző ta-nulmányi teljesítményértékelés melynek során az elméleti tananyag, illetve annak konkrét feladatok megoldásában történő alkalmazása kerül vizsgálatra), két beadott (egy-egy forgásszimmetrikus, illetve szekrényszerű alkatrész) technológia tervezés házi feladat, továbbá a gyakorlatokon és laborokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dol-gozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett, gyakorlati (számítási) fel-adatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az elő-adásokon elhangzott elméleti tudást és a gyakorlatokon megszerzett képességeket öleli fel. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg, vagy csoportosan készített házi feladat. A házi feladatok: 1-1 forgásszimmetrikus és szekrényszerű alkatrész technológiai tervének elkészítése. Az első feladat elkészítési határideje a 8. oktatási héten lévő gyakorlati óra. A második feladat csak akkor adható ki, ha a gyakorlatvezető megítélése szerint az első feladat legalább kéziratban elkészült a 11. oktatási héten lévő gyakorlati óra végéig (ez az 1. feladat pótlási határidejét jelenti), és ezt a gyakorlatvezető dokumentálja a hallgató feladatlapján. Egyébként a 2. feladat nem adható ki és a tárgy kreditjei az adott félévben nem szerezhetők meg. Mindkét feladat beadási határideje a félév utolsó gyakorlati órája. A részteljesítmény értékelés pontszámait a felsorolt kompetenciaelemeinek teljesítési színvonala alapján a gyakorlatvezető határozza meg. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 6 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny, aktív részvétel valamennyi labor gyakorlaton. Az egységes értékelési elveket – amelyek a félév első tanóráján kihirdetésre kerülnek - a tantárgyfelelős és a tantárgy oktatói együttesen határozzák meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 19 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |