Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Digitális gyártás | |||
Digital manufacturing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBG73 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Németh István | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | nemeth.istvan@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a digitális gyártás fontosabb alapelveit, az anyagáram szimuláció, termeléstervezés, virtuális beüzemelés, robotprogramozás, minőségellenőrzés, adatelőkészítés és adatfeldolgozás funkcionális és információs integrálását. Fontos célja, hogy bemutassa a fizikai gyártóberendezések és ezek digitális modelljeinek integrációját az Ipar 4.0 és a kiber-fizikai gyártórendszerek korában.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tudomása van az Ipar 4.0 főbb ismérveiről és a kiber-fizikai gyártórendszerek főbb jellemzőiről. Birtokában van a diszkrét esemény-vezérelt anyagáram szimuláció főbb elveinek. Ismeri a karbantartási stratégiák főbb típusait és a karbantartás-tervezés főbb elveit. Birtokában van a termelés tervezés főbb elveinek, módszereinek és szoftver eszközeinek. Tájékozott a termelésütemezés főbb elveiről, módszereiről és szoftver eszközeiről. Ismeri a virtuális beüzemelés elveit, eljárásait, berendezéseit és szoftver eszközeit. Rendelkezik a robotok offline programozásának módszereivel. Ismeri a minőségellenőrzés főbb módszereit és digitális megoldásait. Tájékozott a kiberbiztonság fontosabb elveiről és módszereiről. Rendelkezik az adatelőkészítés és adatfeldolgozás legfontosabb módszereivel.
Képesség
Elkészíti egy valós gyártórendszer digitális modelljét. Elemzi a gyártórendszerek működését digitális szimuláció segítségével. Kiválasztja adott gyártórendszerhez a karbantartási stratégiákat. Megtervezi a termelést adott termék és gyártórendszer esetén. Képes termelésütemező szoftvert használni, és azzal ütemezési feladatot megoldani. Képes digitális modell segítségével egy berendezést virtuálisan beüzemelni. Alkalmazza az ipari robotok offline programozásának módszereit. Képes pontfelhő adatokat feldolgozni és értelmezni. Azonosítja a hálózatokkal összekötött digitális berendezésekre leselkedő veszélyeket. Informatikai ismereteinek birtokában adatelőkészítést végez.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során nyitott az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a digitális technológiák alkalmazásában.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadásból és laboratóriumi gyakorlatból tevődik össze. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokon használt diasorok a tárgy online felületéről letölthetők. A laboratóriumi gyakorlatok témakörei az előadásokhoz kapcsolódnak, melyek során a hallgatók a gyakorlatban is alkalmazzák a megszerzett tudást.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://manuf.bme.hu/?page_id=517
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből tevődik össze. A két összegző teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja, mely egyrészt az előadások ismeretanyagát kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az aláírás megszerzésének feltétele az összes laboratóriumi gyakorlat elvégzése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat egyrészt az előadások (elmélet) során megismert tudást kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási vagy modellezési) feladatokat is meg kell oldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a félév első felének előadásai és laboratóriumi gyakorlatai képzik. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat egyrészt az előadások (elmélet) során megismert tudást kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási vagy modellezési) feladatokat is meg kell oldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a félév második felének előadásai és laboratóriumi gyakorlatai képzik. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Elkötelezett a gépészmérnöki terület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |