Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Robotstruktúrák alkalmazása és vezérlése | |||
Application and control of robot structures
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBM62 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zentay Péter Zoltán | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | zentay.peter.zoltan@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol, magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBM01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy bemutatja az ipari robotok főbb típusait, azok kiválasztásának, robotos rendszerek tervezésének ismeretanyagát. Bemutatja a rugalmas gyártócellák, gyártórendszerek felépítését, a kapcsolódó irányítástechnikai és programozási módsze-reket. Célkitűzés, hogy a hallgatók a megismert, megszerzett elméleti tudásukat laboratóriumi gyakorlatokon mélyíthetik el. A laboratóriumi gyakorlatok off-line robotszimulációs rendszer használatát és on-line robotprogramozás gyakorlását foglal-ják magukba.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. ismeri ipari robotok alkalmazásának feltétel rendszerét. 2. ismeri az alapvető robotkiválasztás szempontrendszerét, a számítógéppel segített döntés előkészítés módszerét, a telepítési terv elkészítésének elveit. 3. ismeri a robotalkalmazások tervezésének lépéseit, áttervezés módszerét. 4. tisztában van a rugalmas, robotos gyártó cella tervezésének eljárásával. 5. átlátja az ipari robotok biztonságtechnikai megoldásait és kollaboratív üzemét. 6. átlátja a szerelhetőség feltételrendszerének biztosítását. 7. átlátja az alkatrész adagolás feladatkörét (rezgő adagoló, rezgő szalag, bin picking, operátoros adagolás). 8. meghatározza az alkatrészkezelés feladatkörét (összeszerelés, precíziós robot manipulációk kamerás segítséggel, end of line tesztelés, zsírozás, ragasztás, csavarozás, stb.). 9. érti az alkatrészszállítás megoldásait és tracking funkciókat. 10. érti a robotalkalmazásokban használatos készülékek és a robotmegfogók kiválasztásának és tervezés-ének módszerét. 11. érti a robotalkalmazásokban jellemző szenzorokat, aktuátorokat, vezérlő rendszereket, az ezeken a be-rendezéseken megvalósítható programozási feladatokat, on-line és off-line programozási módszereket. 12. megkülönbözteti az ipari robotok teaching boxos, on-line és off-line programozási módszereket. 13. leírja a robotalkalmazási folyamat időszükségletének meghatározási módszereit. 14. leírja a robot felügyeleti rendszerek alapkoncepcióját.
Képesség
1. képes az operátoros gyártósor áttervezésére robotos gyártósorrá. 2. képes egy robotalkalmazási feladat tervének elkészítésére. 3. képes az ipari robotok, a perifériális, a biztonságtechnikai berendezések kiválasztására és rendszerbe foglalására. 4. alkalmazza a robotcella biztonsági tervezésének módszertanát. 5. alkalmazza a robotalkalmazások sorrend-, művelet- és műveleti elem-tervezését. 6. megtervezi az alkatrész adagolási folyamatot és berendezéseit. 7. megtervezi az alkatrészkezelési folyamatot és berendezéseit. 8. megtervezi a részösszeállítás szállítási folyamatot és berendezéseit. 9. kiszámítja a robotalkalmazási folyamatok időszükségletét. 10. végzi a robotalkalmazási feladat szimulációját off-line robot szimulációs rendszerben. 11. végzi az ipari robotok teaching boxos, off-line és on-line programozását. 12. elkészíti a robotalkalmazás tervezés eredményeit tömören, az érintettek számára érthető módon összefoglaló dokumentációt. 13. fejleszti a robot távfelügyeleti rendszerek kialakítását, és előrejelző karbantartási funkcióját. alkalmazására. 14. kifejezi a gondolatait rendezett formában, szóban és írásban.
Attitűd
1. nyitott az együttműködésre az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. 2. bővíti a tudását folyamatos szakirodalmi ismeretszerzéssel. 3. törekszik a robotalkalmazási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. 4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. 5. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. 6. önkritikus a robotalkalmazások és robotirányítások tervezésében. 7. törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a robotalkalmazási feladatok megoldásában való érvé-nyesítésére.
Önállóság és felelősség
1. önállóan végzi a robottechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. 2. elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. 4. elkötelezett gondolkozásában a rendszerelvű megközelítés alkalmazára. 5. értékeli a mérnökök felelősségét és a mérnöki tevékenység társadalomra és a környezetre gyakorolt hatását.
Oktatási módszertan
A tantárgy frontális előadásokat, kiscsoportos problémamegoldó feladatokat és laboratóriumi méréseket foglal magában. Az előadások tartalmazzák a „kréta-és-beszélgetés” típusú tanítást, valamint az elektroni-kus prezentációkat. A megszerzett tudást tovább mélyítik a robotalkalmazás -tervezési feladat elkészítése, a robotalkalmazás -szimuláció a fejlett számítógépes környezetben és a tananyagok. Az oktatók nyitottak a személyes konzultációra a hallgatók kérésére.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
1. Horváth-Markos: Gépgyártástechnológia, Műegyetemi Kiadó, 2005, Azonosító: 45018
2. Hubert K. Rampersad: Integrated and simultaneous design for robotic assembly, Wiley, Chichester [etc], 2005
Online elérhető tanulástámogató anyag
1. Elektronikus jegyzetek: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
2. Ábragyűjtemény: http://manuf.bme.hu/?page_id=517
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. október 18. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
Az aláírás feltétele: (1) valamennyi laboratóriumi mérésen való részvétel, (2) a robotalkalmazás tervezési feladat jelentés sikeres benyújtása, (3) a robotalkalmazás -szimulációs jelentés sikeres benyújtása és (4) az írásbeli teszt sikeres befejezése. A tanulók részvételének a mérésen tükröznie kell a korábban meghatározott tudást, készségeket, attitűdöket és autonómia -kompetenciákat. A végső osztályzat a robotalkalmazás -tervezési jelentés, a robotalkalmazás -szimulációs jelentés és az írásbeli teszt súlyozott összege alapján kialakuló pontszám szerinti jegy.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett, gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyag-rész az előadásokon elhangzott elméleti tudást és a laborgyakorlatokon megszerzett képességeket öleli fel. A rendelkezésre álló munkaidő teljesítményértékelésenként 45 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A robotalkalmazás -tervezési feladat jelentés sikeres benyújtása. A jelentés tartalmazza a termék részösszeállítás szereléshelyes újratervezését, az alkatrész- és összeszerelési rajzokat, az elrendezés vázlatát, a szerelvények, a robotmegfogók és szerszámok kialakítását, a paletták és készülékek kialakítását. A jelentés a ciklusidő-számítást és a ciklus-idő diagramot is tartalmazza. A jelentést a kijelölt csoport összes résztvevőjének alá kell írnia. Beküldéskor minden további anyagot (jegyzetek, Excel fájlok, CAD fájlok stb.) elektronikusan kell csatolni. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A robotszimulációs jelentés sikeres benyújtása. A jelentés tartalmazza a robotalkalmazás -tervezési fel-adatban tervezett robotcella szimulációs modelljét. A jelentés tartalmazza a szerszámpályákat, az eszköz és a robot műveletek sorrendjét és ütemezését, valamint a szimulációs rendszer által generált off-line programot. Beküldéskor minden további anyagot (jegyzetek, videofájlok stb.) elektronikusan kell csatolni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. október 18. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik robottechnika és adaptív mechatronikai berendezések terén.
- Ismeri a gyártórendszerek-automatizálása, és a robotizálás módszereit, fejlesztési elveit, üzemeltetési, karbantartási módszereit.
Képesség
- Képes átfogó elméleti ismereteit a gyakorlatban is alkalmazni a gépészetet az elektronikával, az elektrotechnikával és a számítógépes irányítással szinergikusan integráló berendezések, folyamatok és rendszerek területén.
- Képes összetett mechatronikai tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
- Képes a mechatronikai rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások és információs technológiák elméleti modelljének kidolgozására és továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Megszerzett ismereteire alapozva integrátori szerepet tölt be a műszaki (elsősorban gépészetmérnöki, villamosmérnöki, informatikai) tudományok integrált alkalmazásában, valamint minden olyan tudományterület műszaki támogatásában, ahol az adott szakterület szakemberei mérnöki alkalmazásokat, megoldásokat igényelnek.
- Törekszik a feladatait szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gépgyártástechnológia tantárgy Ipari robotok előadás és ipari robotok programozása laborgyakorlat készség szintű ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Kódolás interpreter típusú programozási nyelvben és mérnöki szimulációs rendszer használata. |