Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai berendezések gyártástechnológiája | |||
Manufacturing of energy engineering equipment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBV04 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Biró István | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | biro.istvan@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGTBG01, BMEGEGTBM01, BMEGEGTBT01 |
Célkitűzés
A tárgy megismerteti a hallgatókat az alkatrészgyártás és a szerelés alapfogalmaival, alapinformációival, az alapvető gyártási eljárásokkal, azok gyártóeszközeivel, berendezéseivel és vezérlésével. Egyszerű alkatrészek gyártási példáján bemutatja a gyártás-tervezés lépéseit, a gyártási minőség fenntartásának módszereit, a gazdaságosság kérdéseit. A gépgyártástechnológia fejlődési trendjének ismertetésével bemutatja a legkorszerűbb gyártási eljárásokat, termelési struktúrákat, kitér az integráció kérdéseire. Laboratóriumi foglalkozások keretében közvetlen tapasztalatokat nyújt a gyártás üzemeltetési feladatairól és a gyárthatóság gyakorlati problémáiról.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az alkatrészgyártás és a szerelés alapfogalmait, alapinformációit. Érti az alapvető gyártóberendezések felépítését és működését. Ismeri a megmunkálások mozgásviszonyainak és az alkatrész geometriának jellegzetes összefüggéseit. Átlátja a gyártóeszközök szerepét, kialakításának szempontjait. Birtokában van a gyárthatóság és szerelhetőség alapfogalmainak. Ismeri a gyártástervezés feladatait, sorrendiségét. Meghatározza a számítógéppel támogatott gyártástervezési módszerek legfontosabb jellemzőit, lépéseit. Megkülönbözteti a becsült költség és normaidő adatok szerepét a gyártástervezésben. Rendszerbe foglalja a gyártórendszerek integrációs megoldásait, és a hibrid eljárások szerepét. Értelmezi a fellépő erő- és hőhatások meghatározási módszereit, az alapvető modelleket, összefüggéseket.
Képesség
Képes a gyártandó geometria és a technológiai követelmények alapján a gyártási eljárásokat kiválasztani. Meghatározza megmunkálások során alkalmazandó beállításokat. Értelmezi a megmunkálás gépi programjait, paramétereit, kommentjeit. Felhasználja a gyártás tervezéséhez szükséges alapvető előírásokat, követelményeket. Képes alapvető szerelési méretlánc elemzési feladatok elvégzésére, szerelési méretlánc felépítésére. Kiválasztja az előírásokat ellenőrzések és minőségbiztosítás kialakítására. Feltárja a gyártási eljárások működési elvei alapján a felmerülő problémákat. Értelmezi a gyártási tervet, az abban meghatározott előírásokat. Képes önállóan üzemeltetni, irányítani a gyártási folyamatot. Megoldja a megfelelő szerszám és beállítások kiválasztását.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival részt vesz a problémamegoldásokban. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szélesíti látókörét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a gyártási, szerelési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és aszerint folytatja munkáját. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a gyakorlatok végrehajtásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazva végzi feladatait. A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjait elfogadja munkája során.
Oktatási módszertan
Előadások során az alapvető definíciók, eljárások, összefüggések megismertetése, számítási és tervezési gyakorlatokon az alapvető gyártástervezési lépések és paraméterszámítások bemutatása, kommunikáció írásban és szóban, valamint az IT eszközök és technikák használata. Önállóan és csoportmunkában végzett laborgyakorlatokon a leggyakrabban alkalmazott gyártási eljárások és mérési, ellenőrzési módszerek megismerése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Horváth-Markos: Gépgyártástechnológia, Műegyetemi Kiadó, 2005, Azonosító: 45018
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzetek: http://manuf.bme.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és a laboratóriumokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A tantárgy teljesítésének feltétele az összegző teljesítményértékelés, illetve az előadások és laborgyakorlatok látogatására vonatkozó követelmények mindegyikének egyenkénti teljesítése. A féléves minősítés az összegző teljesítményértékelés eredménye alapján kerül megállapításra.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelése egyszeri írásbeli zárthelyi dolgozat elkészítésével történik. A dolgozat egyrészt az előadások (elmélet) során megismert tudást kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. A rendelkezésre álló munkaidő 100 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |