Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forgácsolási folyamatok | |||
Cutting processes
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNG00 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Takács Márton | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs.marton@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=546 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGTMG01 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatók a korszerű, forgácsleválasztáson alapuló alkatrészgyártási technológiákkal. Bemutatásra kerül olyan speciális eljárások alkalmazási lehetőségei, szerszámozása és egyéb eszközigénye, mint a kemény és kompozit anyagok megmunkálása, illetve nagysebességű forgácsolás (HSM, HFM). A hallgatók megismerik a technológiatervezés alapjául szolgáló folyamatminősítési szempontrendszereket és a kapcsolódó fogalmakat (forgácsolhatóság, forgácsolóképesség), továbbá betekintést nyernek a forgácsleválasztás mechanizmusának folyamatszintű értékelését lehetővé tévő módszertanokba (regressziós modellezés, számítógépes végeselemes modellezés).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a forgácsleválasztás mechanizmusával és az ezt jellemző, leíró, befolyásoló paraméterekkel, folyamatjellemzőkkel. Ismeri a forgácsolási környezet jellemzőinek és a forgácsolási paramétereknek hatását az egyes forgácsolási folyamatjellemzőkre vonatkozóan. Tájékozott a korszerű, speciális anyagminőségek megmunkálására való forgácsoló eljárások választékában és az egyes eljárások alkalmazhatóságában. Tájékozott a korszerű, nagy termelékenységű megmunkálására alkalmas forgácsoló eljárások választékában és az egyes eljárások alkalmazhatóségéban. Rendszerbe foglalja az anyagok forgácsolhatósága és a szerszámok forgácsolóképességének értelmezéséhez szükséges folyamatjellemzőket. Ismeri a forgácsleválasztási technológiák fejlődési irányait, fejlesztési lehetőségeit. Ismeri a forgácsleválasztás korszerű modellezési módszereit. Tisztában van az egyes folyamatmodellezési eljárások alkalmazhatóságával, felépítésével, bemeneneti és kimeneti paramétereivel. Azonosítja a forgácsleválasztás során fellépő tranziens jelenségeket, azok okait és csillapítási, kiküszöbölési lehetőségeit. Birtokában van alapvető folyamatvizsgálati, kísérlettervezési ismereteknek.
Képesség
Képes felismerni a forgácsleválasztás folyamatjellemzői és a technológiai jellemzők, körülmények közötti ok-okozati összefüggéseket. Azonosítja az anyagok forgácsolhatóságát meghatározó folyamatjellemzőket és azok hatását. Azonosítja a szerszámok adott megmunkálási célok és követelmények melletti alkalmazhatóságát meghatározó folyamatjellemzőket és azok hatását. Fejleszti a rendszer- és folyamatszintű gondolkodásmódot, az ok-okozati összefüggések áttekintését. Következtet adott technológiai körülményekből a forgácsolási folyamat várható lefolyásának, eredményének minőségére, jellemzőire. Képes forgácsolási kísérlet megtervezésére adott vizsgálati célok alapján. Képes forgácsolási kísérletsorozat szervezett végrehajtására. Alkalmazza a kísérlettervezéshez és folyamatmodellek meghatározásához szükséges összefüggéseket. Megoldja egy forgácsolási kísérletsorozat mérési adatainak adott szempontok szerint történő kiértékelését. Alkalmazza ismereteit forgácsolási folyamatok adott műszaki célok, feltételek teljesítése érdekében történő tervezésében.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az integrált CAD/CAM alkalmazásokkal és CAM programozással kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a forgácsleválasztást meghatározó elemi fizikai folyamatok feltárására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti a forágcsolási folyamatjellemzők és technológiai paraméterek összefüggéséről szerzett ismerteit az ok-okozati összefüggések feltárása során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a feladatmegoldás során együttműködő személyzet testi, az érintett eszközök és berendezések műszaki és esztétikai épsége iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás, laboratóriumi és kihelyezett gyakorlatok keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon vezetett feladatmegoldással, kihelyezett gyakorlatokon (üzemlátogatás) és csoportos projektmunka végzésén keresztül sajátíthatók el a képesség kompetenciák.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
J. Paulo Davim: Machining, Fundamentals and recent Advances. Springer-Verlag, 2008. ISBN: 9781848002135
Jegyzet
Horváth M., Markos S.: Gépgyártástechnológia. Műegyetemi Kiadó, 2007.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban teljesíthető tárgyvizsgával történő összegző teljesítménymérés, valamint két részteljesítmény mérés alapján történik. A vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli vizsgadolgozat és ehhez kapcsolt szóbeli vizsga formájában történik, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. Az írásbeli vizsgadolgozatra rendelkezésre álló munkaidő 100 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített féléves házi feladat és egy, szintén csoportosan készített kritérium feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy csoportosan készíthető projekt feladat és annak dokumentációjának elkészítése. A feladatok beosztását a 3. oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészített feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladat teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető, minimum 40% teljesítendő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja a projekt feladat prezentációja a tárgy oktatóiból álló szakmai zsűri és a tárgy hallagtói előtt. A feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető, minimum 40% teljesítendő. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy csoportosan készíthető mérési és kiértékelési jegyzőkönyv elkészítése. A feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a vonatkozó segédanyagok tartalmazzák. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 10 pont szerezhető, minimum 40% teljesítendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A vizsgán számonkérhető az előadásokon, gyakorlatokon, oktatási segédanyagokban és megadott szakirodalomi forrásban közzétett ismeretanyag. A rendelkezésre álló munkaidő 100 perc. Az írásbeli vizsgára 50 pont adható, melyből minimum 40% teljesítendő. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátlan mértékben módosulhat | |
Leírás: | A szóbeli vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A vizsgán számon kérhető az előadásokon, gyakorlatokon, oktatási segédanyagokban és megadott szakirodalmi forrásban közzétett ismeretanyag. A vizsgán elsősorban a folyamatszintű jelenségek közötti összefüggések és ok-okozati viszonyainak értelmezésének, illetve e jelenségek kontrollálását szolgáló mérnöki megoldások rendszerszintű áttekintésének felmérése történik. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A teljesített projekt feladat összpontszáma max. 40 pont, melyet az írásbeli dokumentációra (max. 20 pont) és a prezentációra (max. 20 pont) kapott pontszám együttesen határoz meg. Ez, illetve a teljesített jegyzőkönyv pontszáma (max. 10 pont) hozzáadódik a teljesített írásbeli vizsga pontszámához (max. 50 pont), kiegészítve a szóbeli vizsgarészre kapott pontszámmal. Az így számított tantárgyi összpontszám (max. 100 pont) határozza meg az érdemjegyet. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 5 |
összesen | 118 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |