Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártási folyamatok automatizált tervezése | |||
Automatization of process planning
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNG01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Geier Norbert | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | geier.norbert@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=31 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a gyártási folyamatok automatizálásának tervezési módszereit, modelljeit, számítógépes eszközeit, adat- és tudásbázisait, kiemelt figyelmet fordítva a tárgy- és folyamatalapú számítógépes rendszerek integrációjára. A hallgatók megismerik, hogy melyek azok az általános, illetve alkalmazás orientált elméleti és gyakorlati tervezési és szabályozási módszerek, eszközök, amelyek a gyártási folyamatok mérnöki tervezésében nélkülözhetetlenek.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az automatizált technológiai tervezés elveit, módszereit. Ismeri az automatizált gyártástervezés tárgymodelljeit. Ismeri az automatizált gyártástervezés rendszer- és folyamatmodelljeit. Tájékozott a gyártástervezés technológiai modelljeinek és a megoldást segítő matematikai modelleknek a megfeleltetésében. Érti a technológiai adat- és tudásbázisok szerepét, felépítését, alkalmazási eseteit. Tisztában van a technológiai tervezés egyes szintjein megoldandó feladatok automatizálási megoldásaival. Rendszerezi a számítógéppel integrált gyártás összetevőit. Érti a gyártási hibaelemzés és minőségtervezés módszereit. Érti a minőségszabályozás és -ellenőrzés tervezésének elveit. Tájékozott az öttengelyes megmunkálás tervezési elvei ismeretének. Tisztában van a nagysebességű (HSM), nagyelőtolású (HFM) és a nagyteljesítményű (HPM) tervezésének feltételeivel.
Képesség
Kiválasztja adott termék gyártásához technológiailag és gazdaságilag helyes módszereket. Képes technológiai problémák megfogalmazására és modellezésére. Megtervezi adott technológiai tervezési lépés automatizált folyamatát. Meghatározza a technológiai tervezés tömegszerűségtől függő feladatait. Feltárja a gyártási feladat költség és időszükséglete alapján felelős döntési alternatívákat. Képes optimalizálási feltételrendszer megalkotására és az optimum meghatározására. Képes gyártástervezési feladatok algoritmizálására. Megválasztja a feladatorientált számítógépes rendszer elemeket. Értelmezi a számítógépes rendszer elemek közötti információs folyamatok tervezésére. Megválasztja az öttengelyes megmunkálások gyártástervezésé hez szükséges sztratégiákat. Azonosítja a HSM. HFM, HPM technológiák alkalmazásához szükséges eszközöket és folyamatparamétereket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a technológiai eszközökkel és módszerekkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Támogatja a műszakilag helyes alternatívák gazdasági szempontú megoldásait. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik a gyártási folyamatok költséghatékony és digitális megoldásaira. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez az emberi erőforrások biztonságos, humánus alkalmazása iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor. A laborgyakorlatok egy részén kiscsoportokban történő feladatmegoldást kell végrehajtani, amiről jegyzőkönyv is készül. A laborgyakorlatok másik részében szerszámgépeken dolgozva hajtanak végre feladatokat a hallgatók. Az önállóság, felelősség és az elméleti ismeretek gyakorlati hasznosítása kompetenciák elsajátítását segítik a tárgyhoz kapcsolódó házi feladatok.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Szegh Imre: Gyártástervezés, Műegyetemi Kiadó, 1996 ISBN:
Dr. Boór Ferenc: Gyártási tűrések elemzése és kapcsolata a folyamatszabályozással, MERSZ, 2019 (megjelenés alatt) ISBN:
Jegyzet
Kutrovácz Lajos: Gyártástervezés előadásjegyzet (különösen ajánlott a nem Gépgyártástechnológia specializáción alapszakos diplomát szerzők részére) 2018.
Dr. Boór Ferenc: TTR szó- és kifejezéstár (a technológiai tervező rendszerekkel kapcsolatos információk) 2018.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.manuf.bme.hu/ lévő tananyagok, labor útmutatók
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0029_2A_peldatar_168/adatok.html. Dr. Boór Ferenc: CAD/CAM/CAE elektronikus példatár - CAD/CAM Szótár, Tipotex kiadó, 2012,
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítményértékelés (vizsga kereteiben) valamint két részteljesítmény mérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsga dolgozat formájában, amely a szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése a házi feladatok elkészítése során történik A laborgyakorlatok teljesítése kritérium követelmény, amelyeken a csoportos feladatmegoldással kapcsolatos kompetenciák sajátíthatók el.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy projekt jellegű házi feladat elkészítése. Az elkészített feladatt tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontig legkésőbb a 14. oktatási héten kerülhet sor. A feladattal legfeljebb 30 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a készség, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy egyszerű technológiai feladat automatizált megoldási algoritmusának elkészítése. Az elkészített feladatt tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontig legkésőbb a 14. oktatási héten kerülhet sor. A feladattal legfeljebb 10 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés vizsgálja és felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. Az összegző értékelés 60%-ban az elméleti ismeretekre, 40%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Az összegző teljesítményértékelésen 60 pont szerezhető. Minimum 41% elérendő. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi házi feladatokra (1. feladat: különböző sorozatnagyságban gyártott alkatrészek gyártási idő és költség elemzése alapján árajánlat készítése; 2. feladat: egy egyszerű gyártástervezési részfeladat automatizálásához számítógépes algoritmus folyamatábrájának elkészítése) kapott pontszámok (1. feladat 30 pont, második feladat 10 pont) hozzáadódnak az írásbeli vizsgán elért (max. 60 pont) eredményhez. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 75 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 34 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gyártástervezés alapfogalmai, a gyártástervezés területei, gyártástervezés szintjei, alkatrész-gyártási folyamatok tervezésének hagyományos módszerei. A szerelési folyamat fogalmai, módszerei, eszközei. Legalább egy számítógépes konstrukciós és megmunkálás programozási (CAD/CAM) rendszer ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Forgácsolt alkatrészek gyártási folyamatainak megtervezése, a szükséges berendezések, eszközök kiválasztása. A szereléselemzés, -tervezés, -szervezés módszereinek alkalmazása. |