Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Minőségbiztosítás és karbantartás | |||
Industrial quality assurance and maintenance
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNG13 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=1628 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a gyártás és termelés közbeni minőségbiztosítási módszereket, szabványokat, alapvető folyamatokat megismertesse. Bemutatja azokat a módszereket, eljárásokat valamint szoftvereket, amelyek segítségével hatékonyan elvégezhető a gyártás közi minőség tervezése és biztosítása. Megismertet olyan szervezési eljárásokkal, technikákkal, amelyek a gyártás közi minőség biztosítását, és adott szint elérését eredményezik egyedi, kis sorozat, valamint tömeggyártás esetén. A tárgy előkészíti a modern karbantartási stratégiák megismerését és bemutatását a karbantartási ismereteket mélyebben megismerni vágyók számára. Továbbá a tárgy olyan elméleti és gyakorlati tudást biztosít, melyek a gyártásban, termelésben elhelyezkedő gépészmérnök számára a napi gyakorlatban előforduló fogalmak, problémák megismerését is segíti.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gyártási és termelési folyamat alapfogalmait. Tisztában van a gyártási minőségbiztosítási eljárások termelési folyamatban játtszott szerepével, helyével. Érti a termelés és a gyártás során alkalmazott minőségbiztosítási és karbantartási módszerek feladatát és hatásait. Tájékozott a gyártási minőségbiztosítás és a karbantartás eszközei és módszerei tekintetében. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyes minőségbiztosítási módszerek lépéseiről, azok sorrendjének meghatározásáról, a folyamatot befolyásoló jellemzőkről és paraméterekről. Érti a gyártásban alkalmazott berendezések szerepét, működését, az azokhoz kapcsolódó karbantartás jellegű feladatokat. Ismeri a gyártási és termelési folyamatok minőségbiztosításával kapcsolatos legfontosabb szoftvereket, az azokban rejlő lehetőségeket. Átlátja az alkalmazott minőség biztosítási és karbantartási módszerek elvét, azok előnyeit és hátrányait, alkalmazási korlátjait. Értelmezi a gyártás illetve termelés megrendelőinek igényeit, a folyamatban résztvevők elvárásait. Érti a fogyasztói követelményeket és a gyártási, termelési folyamatokkal kapcsolatos minőségbiztosítást vezérlő paramétereit.
Képesség
Alkalmazza a gyártási és termelési folyamatok fogalmait, meghatározásait. Meghatározza a gyártási illetve a termelési folyamat optimális működését biztosító feltételeket, paramétereket. Kiválasztja a megfelelő tervezési és szervezési módszereket, szükséges számítási eljárásokat, és a probléma megoldásához szükséges szoftvereket az elvárt minőség biztosításához. Képes alkalmazni a minőségbiztosítás és karbantartás alapvető módszereit. Rangsorolja a vevői elvárásokból levezethető, esetenként egymásnak ellentmondó feltételeket, és mérnöki döntést hoz a minőség biztosításának érdekében. Meghatározza a gyártási folyamat teljesítéséhez szükséges berendezésekkel, gyártóeszközökkel kapcsolatos karbantartási követelményeket. Alapszinten használja a gyártás közbeni minőség eléréséhez, fenntartásához, irányításához, optimálásához használatos szoftvereket. Meghatározza a felmerülő karbantartás tervezési, szervezési feladathoz illeszkedő módszereket és eljárásokat. Értelmezi a fogyasztói illetve megrendelői igényekből levezethető minőségi körülményeket, elvárásokat. Képes meghatározni az egyes gyártóeszközök karbantartásához kapcsolódó eljárásokat, azok paramétereit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az gyártási minőségbiztosításhoz és karbantartási folyamatokhoz kapcsolódó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gyártási minőségbiztosítási és karbantartási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az hatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a gyártóeszköt karbantartási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a gyártási minőségbiztosítás és karbantartás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és elsajátítására a szemináriumi foglalkozásokon kerül sor, ahol alapvető számítási és tervezési feladatok készség szintű begyakorlását végzik. A szemináriumokon bemutatott szofverek kezelését, használatát gyakorlati feladatokon keresztül önálló munkával mélyítik el. Ezen kívül, az egyes előadások témájához kapcsolódóan a hallgatók üzemlátogatáson vesznek részt, ahol a gyakorlatban is megismerik az elméletben elhangzottakat.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kardos Károly, Igaz Jenő, Pintér József, Solecki Levente: Minőségügy; Universitas- Győr 2000, ISBN 0-201-36131-014
Kemény Sándor: Statisztikai minőség-(megfelelőség)-szabályozás, Műszaki Könyvkiadó ; 2001, ISBN 9631630064
Tilo Pfeifer: Qualitätsmanagement.Strategien, Methoden, Techniken. Carl Hanser Verlag München, Wien, 1993. ISBN 9783446412774
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://manuf.bme.hu/?page_id=1628
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. február 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A teljesítmény értékelés két évközi írásbeli összegző (szummatív) teljesítmény értékelés formájában történik. Az összegző teljesítmény értékelések az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a szemináriumi foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyarán számonkérik. Az összegző teljesítmény értékeléseken kizárólag az engedélyezett és a felügyelő oktató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe. A tárgy teljesítésének további feltétele a gyakorlati és laboratóriumi foglalkozásokon, üzemlátogatásokon történő részvétel (86%). Az üzemlátogatási alkalmakból pótlási alkalmat nem szervezünk. Elmulasztott üzemlátogatás írásos beszámoló formájában pótolható, melynek tartalmát a tárgyfelelős oktatóval kell egyeztetni. Méltányolandó egyedi esetek elbírálása a tárgyfelelős oktató kompetenciája.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelések két, évközi írásbeli összegző (szummatív) teljesítmény értékelés formájában történik. Az összegző teljesítmény értékelések az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a szemináriumi foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyarán számonkérik. Az összegző teljesítmény értékeléseken kizárólag az engedélyezett és a felügyelő oktató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelések két, évközi írásbeli összegző (szummatív) teljesítmény értékelés formájában történik. Az összegző teljesítmény értékelések az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a szemináriumi foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyarán számonkérik. Az összegző teljesítmény értékeléseken kizárólag az engedélyezett és a felügyelő oktató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 21 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |