Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Projektmenedzsment gépészmérnököknek | |||
Pojectmanagement for mechanical engineers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNG31 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=31 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók a többféle ismeretet felhasználó, meghatározott feltételrendszerű, összetett rendszerek megvalósításának módszertanával, eszközrendszerével ismerkednek meg. A vállalati gyakorlat az, hogy a konkrét műszaki megoldások kialakítása csapatmunkában történik, és a komplexitást növeli, hogy a teljes rendszer kialakításához informatikai, pénzügyi, üzleti, jogi, marketing, stb. elemek beépítése, ezekkel a tényezőkkel való együttműködés szükséges, A tárgy tematikája a Project Management Institute (PMI – www.pmi.org) „A Guide to the Project Management Body of Knowledge” (PMBOK® Guide) legújabb kiadására támaszkodik. Ez a világszerte egységesen elfogadott, folyamatosan megújuló projektmenedzsment módszertan, arra is lehetőséget ad, hogy a legjobb hallgatók a kurzus végén a PMI által kiadott projektmenedzsment minősítést szerezzenek. A PMBOK ismereteken túl a projekt portfolió menedzsment és az agilis vezetés, illetve a gyártásban használt módszerek kapcsolatával is foglalkozunk.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a projektek fajtáit, jellemzőit, a gépészmérnöki projektek speciális igényeit. Tisztában van a projektek folyamatával, ezen belüli fázisokkal, szintekkel. Érti a projektmenedzsment funkcióit (rendszerelemzés, rendszerintegrálás). Tisztában van a projektmenedzsment szervezeti felépítésével szervezési feladataival. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a projektek tervezési feladatairól, a célok meghatározásától a döntési és problémamegoldási funkciókig. Átlátja a projektterv elkészítésének menetét, a feladatok lebontásának és a struktúra kialakításának metódusát. Tisztában van a hatékony erőforrás felhasználás követelményeivel, értékelési szempontjaival. Ismeri az erőforrás tervezés módszereit, a becslési, rövidítési eljárásokat, a projekt kommunikáció feladatait. Érti az emberi erőforrás menedzsment alapvető elemeit, a teljesítményértékelés, a bizalom építés, a csapatépítés módszereit. Érti projekt kockázatok felderítésének, becslésének módját és a sikeresség valamint a kudarc okainak feltárását. Ismeri a projekt minőségbiztosításának fogalmát, módszereit, feladatait. Átlátja az agilis gondolkodásmód, az agilis vezetés szerepét a projektmenedzsmentben.
Képesség
Azonosítja a projektek fajtáit, jellemzőit, a gépészmérnöki projektek speciális igényeit. Elemzi a projektek folyamatát, ezen belüli fázisokat, szinteket. Alkalmazza a projektmenedzsment módszereket a feladatok megfogalmazására. Elkészíti a projektmenedzsment szervezeti felépítését. Képes a projekt célkitűzések meghatározására a projektterv elkészítésére. Meghatározza a projektterv elkészítésének menetét, a feladatok lebontásának és a struktúra kialakításának metódusát. Azonosítja a hatékony erőforrás felhasználás követelményeit, értékelési szempontjait. Képes az erőforrások tervezésére, a hatékony felhasználás kialakítására. Képes az emberi erőforrások hatékony szervezésére, a projekt résztvevők teljesítményének értékelésére. Elemzi a projekt kockázatait, a sikeresség illetve a kudarc lehetséges okait. Meghatározza a projekt minőségbiztosításának menetét, feladatait. Alkalmazza az agilis vezetést és gondolkodásmódot a projektmenedzsmentben.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a projektmenedzsmenthez kapcsolódó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a projektek problémamegoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az hatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a projektmenedzsment feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a projektmenedzsment problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és tantermi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és elsajátítására a szemináriumi foglalkozásokon kerül sor, ahol alapvető projekttervezési esettanulmányokon keresztül történik a gyakorlati ismeretek elsajátítása.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Sixth Edition (2017) ISBN 1-880410--22-2
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://manuf.bme.hu/?page_id=31
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítménymérés, ami az írásbeli vizsgán történik. A vizsga az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a szemináriumi foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyarán számonkéri. A vizsgán kizárólag az engedélyezett és a vizsgáztató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe. A vizsgára bocsáthatóság feltétele a szemináriumi foglalkozások legalább 75%-án történő ellenőrzött részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítménymérés, írásbeli vizsgaalkalommal történik. A vizsgán az előadásokon elhangzott tudás kompetenciák és a szemináriumi foglalkozásokon gyakorolt képesség kompetenciák egyaránt számonkérésre kerülnek. A vizsga során a Project Management Institute által kidolgozott tesztkérdéshalmaz feleletválasztós feldolgozása alapján értékeljük a hallgatók tárgyi tudását. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 75 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 39 |
összesen | 116 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, a szakmagyakorláshoz szükséges szakterületi jogszabályokat.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |