Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Precíziós és ultraprecíziós megmunkálások | |||
Precision and ultraprecision machining
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNV91 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Farkas Balázs Zsolt | ||
beosztása: | tanársegéd | |||
elérhetősége: | farkas.balazs.zsolt@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=546 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Megismertetni a hallgatókkal azokat a megmunkálási eljárásokat, amelyek túlmutatnak az általánosan alkalmazott anyagleválasztó eljárásokon és olyan speciális igényeket elégítenek ki, melyek az emberiség technikai fejlődéséhez járulnak hozzá. A tárgy szakhoz való kapcsolódása értelemszerű. A tantárgy bemutatja az ultraprecíziós megmunkálások alapjait és gyakorlati megvalósítását, technológiáját, beleértve a jelenlegi kutatási és fejlesztési irányzatokat. A technológiák sajátosságait esettanulmányokon keresztül is bemutatjuk.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a precíziós eljárásoknál használt általános fogalmakkal. Rendszerezi a precíziós megmunkáló eljárásokat különböző szempontok szerint. Tisztában van az elérhető pontosságot befolyásoló tényezőkkel. Érti a forgácsolási folyamatok során lezajlódó anyagszerkezeti változásokat. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a fő mechanikus anyagleválasztó eljárások (határozott élű, határozatlan élő) és más elveken működő eljárások (EDM, ECM, lézeres, stb.), valamint egyéb eljárások (additív, hibrid) elveiről, alkalmazhatósági korlátairól. Ismeri az ultraprecíziós megmunkáló berendezéseket és részegységeinek felépítését és működési elvét. Átlátja a forgácsolási kísérletek tervezésének módszereit, azok előnyeit és hátrányait, alkalmazási korlátjait. Tájékozott a korszerű eljárásokról és a fejlesztés alatt álló technológiák területén. Összekapcsolja az egyes alakváltozási folyamatok hatásait. Azonosítja egy előállítandó pontossági fokozat megmunkálási nehézségeit.
Képesség
Megfelelően alkalmazza a precíziós eljárásokkal kapcsolatos kifejezéseket. Képes kiválasztani az előírásoknak megfelelő megmunkálás tervezéséhez az anyag, geometria, gazdasági előírások stb. figyelembevételével a megfelelő technológiát. Megválasztja a megmunkáláshoz szükséges forgácsolási paramétereket. Elkülöníti a megmunkálás során tapasztalható jelenségeket. Képes a mechanikus és nem mechanikus anyagleválasztó eljárásokat méretezni. Üzemeltetni képes az egyszerűbb ultraprecíziós megmunkáló berendezéseket. Értelmezi a forgácsolási kísérletek eredményeit a statisztika módszereivel. A korszerű és fejlesztés alatt álló eljárások ismeretében javaslatot tesz új alkalmazási területekre. Kiválasztja a forgácsolási eljárás és anyagi tulajdonságok függvényében az előgyártmány minőségét és geometriáját. Kiválasztja a gyártandó alkatrész pontossági előírásai alapján az alkalmazható technológiákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a precíziós technológiákkal és fejlesztésükkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a megmunkálási problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a gyártási gazdaságosság és fenntartható fejlődés iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására az előadásokon bemutatott esettanulmányok megvitatásán keresztül kerül sor. Az esettanulmányok interaktív megvitatásán keresztül kötjük össze az elméletet és a gyakorlatot.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
David Dornfeld, Dae-Eun Lee: Precision Manufacturing, ISBN: 9780387682082, 2008, Springer
V.C. Venkatesh, S. Izman: Precision Engineering, ISBN 9780071548274, 2008, McGraw Hill
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. február 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. Az attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeket projekt jellegű komplex feladaton keresztül sajátítják el a hallgatók.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 14. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen 60 pont szerezhető. Minimum 41% elérendő mindegyiken. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az évközi teljesítményértékelés célja a hallgatók attitűd és önállóság típusú kompetenciájának felmérése. Ennek megfelelően a teljesítményértékelés 50%-ban az autonóm kompetenciát, 50%-ban pedig az attitűdöt méri. A teljesítményértékelés formája a tantárgy tematikájához kötődő különleges technológia irodalmának feldolgozása, majd bemutatása esszé és prezentáció formájában. A teljesítményértékelésen 40 pont szerezhető, melynek feltétele, hogy az esszé és a prezentáció is elfogadott, legalább 41%-ra értékelt legyen. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Anyagtudományi, méréstechnikai, optikai, fizikai ismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |