Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Különleges megmunkálások | |||
Advanced Manufacturing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNWAM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Takács Márton | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs.marton@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=12943&lang=en | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának fő célja, hogy megismertesse a hallgatókat azokkal a megmunkálási módokkal, amelyek kifejlesztése legfeljebb néhány évtizedre tekint vissza, de a korszerű gyártástechnológiában azonban már megkerülhetetlenek (pl. lézersugaras megmunkálás, vízsugaras vágás, szikraforgácsolás, stb.). Az eljárásokkal többek között mikro méretű, rendkívül nagy méretpontosságú, kiváló felületi minőségű, speciális geometriájú alkatrészek és struktúrák is megmunkálhatók, de emellett sokszor a hagyományos technológiák gazdaságos alternatívájaként is figyelembe vehetők. A fentieken túl tárgyalásra kerülnek a különleges geometriák előállítási technológiái is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a különleges gyártási technológiákat és azok alkalmazási lehetőségeit. Tisztában van a különleges gyártási eljárásokhoz kapcsolódó alapvető fogalmakkal. Megkülönbözteti a hagyományos és a különleges gyártási technológiák alkalmazási területeit. Érti a különleges eljárásokkal történő anyagleválasztás jellegzetességeit. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a fő mechanikus anyagleválasztó eljárások (határozott élű, határozatlan élő), valamint a más elveken működő eljárások (EDM, ECM, lézeres, additív, hibrid, stb.) elveiről, alkalmazhatósági korlátairól. Ismeri a különleges megmunkáló berendezéseket és részegységeinek felépítését és működési elvét. Átlátja a különleges forgácsolási eljárásokhoz kapcsolódó kísérletek tervezésének módszereit, azok előnyeit és hátrányait, alkalmazási korlátjait. Tájékozott a korszerű eljárásokról és a fejlesztés alatt álló technológiákról. Tisztában van különböző anyagk különleges eljárásokkal történő megmunkálhatóságával. Azonosítja egy előállítandó alakzat megmunkálási nehézségeit.
Képesség
Kiválasztja adott anyag megmunkálására alkalmas gyártási technológiákat. Képes kiválasztani egy adott megmunkálás tervezéséhez az anyag, geometria, gazdasági előírások stb. figyelembevételével a megfelelő technológiai részleteket. Értelmezi egy alkatrész különleges gyártási eljáráokkal történő megmunkálhatóságát. Feltárja az adott megmunkálást meghatározását befolyásoló tényezőket. Megválasztja a különleges gyártási eljárásokkal végzett megmunkáláshoz szükséges paramétereket. Elemzi a különleges gyártási eljárással készített munkadarab megfelelőségét. Elkészíti a megmunkáláshoz szükséges technológiai terveket. Kiválasztja a különleges gyárási eljárás és az anyagi tulajdonságok függvényében az előgyártmány minőségét és geometriáját. Alapszinten önállóan működteti a különleges megmunkálási eljárások gépeit. Értelmezi a különleges megmunkálások során esetlegesen tapasztalt problémákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a korszerű technológiákkal és fejlesztésükkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az megmunkálási problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az gyártási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat és azok hatását a gyártóiparra. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor A félév során egy külön feladatot kell megoldani és arról egy írásbeli beszmolót készíteni. A feladat az oktatók útmutatása szerint kapcsolódhat a laborgyakorlatokhoz is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kumar, Kaushik; Zindani, Divya; Davim, J. Paulo: Advanced Machining and Manufacturing Processes, 2018, Springer, ISBN 978-3-319-76075-9
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli összegző teljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő alkalmanként 60 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy írott beszámoló készítése laborgyakorlatokhoz vagy féléves feladathoz apcsolódóan.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelések teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és a 14.oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen összesen 100 pont szerezhető. Minimum 41% elérendő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tárgy laborgyakorlatain végzett mérések kiértékelése (jegyzőkönyv formájában) vagy egy féléves feladat képezi a részteljesítmény értékelések alapját, ami a félév elején kerül meghatározásra. Mindkét esetben egy beszámoló készül ami értékelésének szempontjai között a tartalom, a mérnöki nyelvezet, a külalak és az alkalmazott mérnöki megoldások szerepelnek. A beszámoló formai követelményei feladatonként eltérőke, amiket az adott oktató ad meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 35 |
összesen | 145 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a kreatív problémakezelésre és összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra.
Attitűd
- Törekszik a gépészeti modellezés szakterületen alkalmazott legjobb gyakorlatok, új szakmai ismeretek, módszerek megismerésére.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |