Tantárgy neve (magyarul, angolul) | NC szerszámgépek | |||
NC Machine Tools
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNWNC | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Németh István (71525226903) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | inemeth@manuf.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat a korszerű NC szerszámgépekkel szemben támasztott követelményekkel, típusaival, felépítésével, részegységeivel, jellemzőivel, és alkalmazási területeivel. A bemutatásra kerülő szerszámgépek köre főleg a forgácsolás technológiára terjed ki. A gyakorlatok során projekt feladat keretében egy 3-tengelyes szerszámgép előtervét készítik el a hallgatók 3-4 fős csoportokban.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a forgácsoló szerszámgépek típusait, a forgácsoló szerszámgépekkel szemben támasztott felhasználói és tervezési követelményeket, valamint a CNC integráció elvét. Tájékozott a szerszámgépekben alkalmazható szerkezeti anyagokról, azok fontosabb tulajdonságairól, a gépek szerkezeti analíziséről. Ismeri a szerszámgépek lineáris vezetékeit: csúszó, gördülő és hidrosztatikus vezetékek. Ismeri az NC szerszámgépek lineáris hajtásainak építőelemeit: golyós orsók, hidrosztatikus orsók, fogaskerék-fogasléces hajtások, lineáris motorok. Ismeri a szerszámgépek forgó mellékmozgásainak hajtásához használt építőelemeket (fogaskerekes, csigahajtóműves, nyomatékmotoros hajtások). Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szerszámgépek főorsóinak különböző típusairól és azok hajtásairól (szíj-, fogaskerekes, közvetlen, beépített hajtású főorsók). Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szerszámgépek főorsóinak csapágyazásairól (gördülő, mágneses, hidrosztatikus, aerosztatikus), hajtó motorjainak fajtáiról és jellemzőiről. Tudomása van a fúró-maró megmunkáló központokról (felépítési változatok, szerszám és munkadarab ellátó rendszerek). Tudomása van a CNC esztergákról, esztergáló központokról, a többfunkciós forgácsoló szerszámgépekről, hibrid szerszámgépekről. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a párhuzamos kinematikájú szerszámgépekről.
Képesség
Értelmezi a forgácsoló szerszámgépek típusait, a forgácsoló szerszámgépekkel szemben támasztott felhasználói és tervezési követelményeket, valamint a CNC integráció elvét. Képes véges elemes analízis segítségével minimalizálni a szerkezeti elemek tömegét és maximalizálni a merevségét. Kiválasztja a szerszámgépekhez szükséges lineáris vezetékeket. Kiválasztja az NC szerszámgépek lineáris hajtásainak építőelemeit (különös tekintettel a lineáris motorra). Azonosítja a szerszámgépekben alkalmazott forgó mellékmozgások hajtásának típusát és azok építőelemeit. Kiválasztja az adott specifikációnak megfelelő szerszámgép főorsó egységet. Azonosítja a szerszámgépek főorsóinak csapágyazásait, hajtó motorjainak fajtáit és jellemzőit. Elkészíti az adott specifikációnak megfelelő megmunkáló központot nagyvonalú tervét (egyes szerkezeti egységek optimális geometriai kialakítása, társaival együtt a teljes gép összeállítása). Értelmezi az olyan fogalmakat, mint esztergáló központ, többfunkciós szerszámgép, hibrid szerszámgép. Elemzi a párhuzamos kinematikájú szerszámgépek felépítését, tulajdonságait.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a szerszámgépek tervezésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a szerszámgépek tervezéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. A tervezési feladat készítése során együttműködik hallgatótársaival. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a szerszámgépek tervezése iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadásból és gyakorlatból tevődik össze. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokon használt diasorok a tárgy on-line felületéről letölthetők. A gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódóan segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok keretében tipikusan három fős csoport old meg egy tervezési feladatot.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
L.N. López de Lacalle, A. Lamikiz (Editors): Machine Tools for High Performance Machining, Springer-Verlag London Limited, 2009, ISBN 978-1-84800-379-8
Y. Altintas: Manufacturing Automation, Cambridge University Press, 2000, ISBN 0 521 65973 6
Jegyzet
Németh István: NC machine tools, előadásjegyzet, 2018
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A teljesítményértékelés egy évközi részteljesítmény értékelésből és egy összegző teljesítményértékelésből tevődik össze. A részteljesítmény értékelés (házi feladat) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a legalább kettő, legfeljebb négy hallgatóból álló csoport által készített házi feladat (projekt). Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos és szóbeli értékelési módja, mely az előadások ismeretanyagát kéri számon. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele a legalább 40%-os teljesítménynek megfelelő beadott tervezési feladat, és a legalább 40%-os teljesítménynek megfelelő összegző teljesítményértékelés. A tervezési feladattal alapesetben legfeljebb 50 pont szerezhető. Az összegző teljesítményértékeléssel legfeljebb 50 pont szerezhető. A két teljesítményértékelés összege határozza meg a félévközi érdemjegyet.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés célja az attitűd, valamint az önállóság és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A gyakorlatok keretében legalább kettő, legfeljebb négy hallgatóból álló csoport old meg egy tervezési feladatot, mely jelentős otthoni munkát is igényel. A feladat jellege egy 3-tengelyes forgácsoló szerszámgép előtervének elkészítése. A hallgató a csoport tagjaival részben közösen, részben egyénileg, a gyakorlatvezetővel konzultálva oldja meg a tervezési feladatot. A tervezési feladat tartalmi és formai követelményeit a feladatkiírás és az írásban kiadott módszertani ismertető tartalmazza. A feladattal alapesetben legfeljebb 50 pont szerezhető, de több esetben többletpont szerzésre is van lehetőség, melyet a feladatismertető szintén tartalmaz. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele a legalább 40%-os teljesítménynek megfelelő (20 pont) beadott tervezési feladat. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási szintjét méri fel. Az összegző teljesítményértékelés 80%-ban az elméleti ismeretekre, 20%-ban a gyakorlatok során megszerzett alkalmazói készségekre fókuszál. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele a legalább 40%-os teljesítménynek megfelelő (20 pont) összegző teljesítményértékelés. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészeti_modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Képes a gépészeti tervezés, illetve technológia területén a megfelelő modellezési módszerek kiválasztására, alkalmazására és továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a gépészeti modellezéssel kapcsolatos új, korszerű és innovatív eljárások, módszerek alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gépgyártástechnológiai alapismeretek. Alapképzéses gépelemek tárgyak teljesítése. Alapszíntű végeselemes modellezés. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képesseg csoportmunkában való feladatmegoldásra. |