Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Teammunka projekt | |||
Teamwork Project
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNWPR | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli, konzultációval segített önálló munkára épülő tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 4 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Nyirő József | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | nyj@manuf.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=31 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a gyártástervezéshez, illetve az egyes gyártástechnológiákhoz kapcsolódó alapvető ismeretek megszerzését követően egy adott projektfeladat önálló vagy kis csoportban történő elkészítése. A projektfeladat többek között lehet egy választott speciális gyártóeszköz mérnöki tervezése, gyártástechnológiai kísérletek vagy méréstechnikai feladatok végzése, kiértékelése, NC programfejlesztéssel, CAD/CAM alkalmazással, robotalkalmazással kapcsolat feladatok teljesítése, valamint műszaki dokumentáció készítése. A hallgatók 1-3 fős csoportokban dolgoznak.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja egy projektfeladat megoldásához szükséges lépéseket. Azonosítja a projektfeladat során alkalmazandó módszereket, technológiákat. Összehasonlítja egy projektfeladat megoldásának különböző lehetőségeit. Tájékozott a különböző gyártástechnológiai eljárások területén. Ismeri a gyártástervezés módszereit és legfontosabb lépéseit. Rendelkezik egy NC program megirásához szükséges ismeretekkel. Meghatározza a forgácsleválasztás terén a kísérlettervezés különböző módszereit. Ismeri a különböző, gyártástechnológiában alkalmazott mérési eljárásokat és eszközöket. Ismeri a vizsgálatok során mért mennyiségek statisztikai kiértékelési módszereit. Birtokában van a műszaki dokumentációkészítés alapvető elvárásainak.
Képesség
Képes meghatározni egy projektfeladat megoldásához szükséges lépéseket. Képes kiválasztani egy projektfeladat megoldásához szükséges módszereket, technológiákat. Képes értékelni és összehasonlítani egy projektfeladat különböző megoldási lehetőségeit. Alkalmazza az adott projektfeladat megoldásához szükséges gyártástechnológiai eljárásokat. Alkalmazza az adott projektfeladat megoldsához szükséges gyártástervezési módszereket. Elkészíti az adott projektfeladat megoldásához szükséges NC programot. Előkészíti a kísérletek elvégzéséhez szükséges műszaki hátteret, mérési rendszert. Alkalmazza az adott projektfeladat elvégzéséhez szükséges méréseket. Elemzi a kísérletek során mért adatokat és eredményeket. Elkészíti a projektfeladathoz szükséges műszaki dokumentációt.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az ismeretek átadása alapvetően a témavezetővel folytatott folyamatos és rendszeres konzultációk során történik. Az adott projektfeladat elvégzéséhez szükséges tudást a korábban teljesített tantárgyak ismeretanyagai, katalógusok és szabványok áttekintése, önálló internetes és szakirodalmi kutatás jelenti. Külön kiemelendő az aktuális idegennyelvű folyóiratcikkek tanulmányozása. Az elvégzett projektfeladatról a hallgató dokumentációt készít, valamint a feladatvégzésről és az eredményekről szóbeli prezentáció keretében számol be a félév végén.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmény megállapítása a félév során egyénileg vagy kis csoportban kidolgozott projektfeladat értékelése alapján történik. Az értékelés a féléves szakmai munka és az ütemes előrehaladás (1), az elvégzett feladatot, illetve annak eredményeit összefoglaló dokumentáció (2), valamint a munkát bemutató szóbeli prezentáció (3) alapján történik. Mindhárom részteljesítménynél legalább 41%-os teljesítés szükséges a sikerességhez. A féléves eredmény megállapítása a részteljesítések összegzésével történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudáskompetencia és a képességkompetencia csoportjába tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy önállóan vagy csoportosan készíthető projektfeladat elvégzése. A feladatot és a legfeljebb 3 fős csoportok beosztását a második oktatási hétig kell véglegesíteni. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, a témavezetővel történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét a témavezető értékeli. A féléves munkavégzésre, az előrehaladásra legfeljebb 30 pont, a dokumentcióra, annak szakmai tartalmára legfeljebb 50 pont adható.Ha csoportosan történik a projektfeladat teljesítése, akkor a csoport tagjai munkavégzésének értékelésénél differenciálás lehetséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja az elvégzett projektfeladat szakmai tartalmának, előrehaladásának, valamint eredményeinek félév végi, szóbeli prezentációban történő ismertetése. Ha csoportosan történik a feladatvégzés, akkor valamennyi hallgató egyenlő mértékben kell, hogy részt vállaljon a szóbeli prezentációban. A prezentációval kapcsolatos elvárásokat és követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A prezentáció minőségét, szakmai tartalmát, a hallgatók szakmai megnyilatkozását az oktatásban résztvevő témavezetők egy csoportja értékeli. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető. Ha csoportosan történik a projektfeladat teljesítése, illetve a prezentálás, akkor a hallgatók értékelésénél differenciálás lehetséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 66 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |