Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Ipari és szervizrobotok | |||
Industrial and service robots
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNX14 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zentay Péter Zoltán | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | zentay@manuf.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=1647 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A vonatkozó hatályos szabvány szerint a robotokat ipari és szervizrobot osztályokba lehet sorolni. A tantárgy bemutatja az ipari robotok és a szerviz robotok főbb alkalmazásait, a robotok típusait, elemzi azok főbb műszaki jellemzőit. Bemutatja az ipari és szervozrobot rendszerek felépítését, a kapcsolódó gépészeti megoldásokat, az irányítástechnikai és programozási módszereket. Áttekinti az ipari és a szervizrobotos rendszerek vizsgálati és megfelelőség értékelési eljárásait. A robotos rendszerek tervezésére korszerű módszereket mutat be. Célkitűzés, hogy a hallgatók a megismert, megszerzett elméleti tudásukat a gyakorlat során egy részletes tervezési feladat elkészítésével, továbbá és ipari és a szervizrobot laboratóriumi gyakorlatokon mélyítsék el. A részletes tervezése egy egyrobotos szerelőcella robotszimulációs környezetben megépítését, off-line programozását, majd a robot program laboratóriumi környezetben történő on-line ellenőrzését is tartlamazza.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Rendszerbe foglalja az ipari és szervizrobotok alkalmazásának feltétel rendszerét. Megkülönbözteti a robotalkalmazások tervezésének lépéseit, a szereléshelyes termék áttervezés módszerét. Érti a robotkiválasztás szempontrendszerét, a számítógéppel segített döntés előkészítés mód-szerét, a telepítési terv elkészítésének elveit. Azonosítja a robotalkalmazások cella szintű tervezésének lépéseit. Átlátja az ipari robotok biztonságtechnikai megoldásait és kollaboratív üzemét. Ismeri a szerelhetőség feltételrendszerének biztosítását. Rendszerezi az alkatrész adagolás feladatkörét (Bowl feeder, rezgőtálca, bin picking, operátoros adagolás). Tisztában van az alkatrészkezelés feladatkörével (összeszerelés, precíziós robot manipulációk kamerás segítséggel, end of line tesztelés, zsírozás, ragasztás, csavarozás). Átlátja az alkatrészszállítás megoldásait és tracking funkciókat. Ismeri a robotalkalmazásokban használatos készülékek és a robotmegfogók kiválasztásának és tervezésének módszerét. Érti a robotalkalmazásokban jellemző szenzorokat, aktuátorokat, vezérlő rendszereket, az ezeken a be-rendezéseken megvalósítható programozási feladatokat, on-line és off-line programozási módszereket. Tudomása van az ipari robotok teaching boxos, on-line és off-line programozási módjairól. Meghatározza a robotalkalmazási folyamat időszükségletét. Értelmezi a robot felügyeleti rendszerek alapkoncepcióját, az internetes elérésének és távoli tesztelési módjait. Tudomása van a robotalkalmazás tervezés általánosan használt dokumentációinak tartalmi elemeiről.
Képesség
Elkészíti egy ipari vagy szervizrobot alkalmazás feladattervét. Megoldja az operátoros gyártósor áttervezését robotos gyártósorrá. Kiválasztja ipari robotokat, a perifériális, a biztonságtechnikai berendezéseket a tervezett cellához. Kezeli a robotcella biztonságtechnikai tervezését és felülvizsgálatát. Képes a robotalkalmazások sorrend, művelet és műveleti elem tervezésére. Javaslatot tesz az alkatrész adagolás módszerére, az alkalmazandó berendezésekre. Vizsgálja az alkaterész-részegység kezelés megoldásait, a kezelő robotberendezéseket, a roboton alkalmazott perifériális-, szerszám-, megfogó berendezéseket. Feltárja a részegység szállítás lehetőségeit és az alkalmazandó berendezéseket. Kiszámítja robotalkalmazási folyamatok időszükségletét. Vázolja az alkalmazás 3D modelljét robotszimulációs rendszerben. Használja a virtuális szenzorok módszerét a robot szimulációs rendszerben. Végzi a robotalkalmazási feladat szimulációját off-line robot szimulációs rendszerben. Alkalmazza az ipari robotok teaching boxos, off-line és on-line programozását. Leírja a robotalkalmazás tervezés eredményeit tömören, az érintettek számára érthető módon dokumentálva. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az ipari és szervizrobot alkalmazásokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az ipari és szervizrobot alkalmazások gazdaságtani problémáinak a megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az ipari és szervizrobot alkalmazások tervezése során. Követi a robotalkalmazások és robotirányítások tervezésének fejlődését. Fogékony az együttműködésre az oktatóval és hallgató társaival az ismeretek bővítése során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a robotalaklmazási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás, a gyakorlat és a laboratóriumi gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során a szereléshelles termék áttervezéshez, a robotcella tervezéshez, a robotszimulációs rendszerek használatához előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg sajátítják el, szilárdítják meg. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kizárólag kétfős csoportokban elkészíthető tervezési feladat.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hubert K. Rampersad: Integrated and simultaneous design for robotic assembly, Wiley, Chichester [etc], 1994, ISBN 978-0471954668
Kulcsár Béla, Robottechnika I., Typotex Kiadó, 2012., Budapest, ISBN 978-963-279-625-3
Göndöcs Balázs, Vehovszky Balázs, Weltsch Zoltán, Szerelés, minőségbiztosítás, Typotex Kiadó, 2012., Budapest, ISBN 978-963-279-633-8
Jegyzet
Horváth-Markos: Gépgyártástechnológia, Műegyetemi Kiadó, 2008, Azonosító: 45018,
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://manuf.bme.hu/?page_id=517
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/0018_Robottechnika_1/Kulcsar_Robottechnika_1_12_12.html
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/0018_Szereles_minosegbiztositas/adatok.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli összegző tanulmányi teljesítménymérés és egy rész teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 25-25 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető tervdokumentáció típusú írásmű elkészítése. A feladatok témája a gyakorlatvezető által kijelölt szerelvényipari termékhez kötött, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A választott témákat és az azokat készítő kétfős csoportok beosztását a második oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészítetndő tervdokumentáció tartalmi és formai kétkövetelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladattal legfeljebb 50 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |