Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Villamos motorok és hajtások | |||
Electric motors and drives
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBGVM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Budai Csaba (73554263569) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | budai@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBGVM | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEVIAUA042 | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az elektromechanika alapvető elemeit, a mechatronikai mérnöki gyakorlatban is felmerülő villamos, elektronikai feladatok megértéséhez és kezeléséhez nélkülözhetetlen elektromechanikai alapokat, a különböző felépítésű villamos motorokat és villamos hajtásokat, érintésvédelmi megoldásokat. A tantárgyon belül hangsúlyos részt képez az ”elektromechanikai átalakítók” témaköre.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a villamos motorok és hajtások általánosan használt fogalomrendszerével. Összefoglalja a villamos motorok osztályozási szempontjait. Ismeri a villamos motorok nyomatékának fizikai alapjait. Ismeri a forgó mágneses mező kialakulásának okait, követelményeit. Ismeri az aszinkron és szinkron gépek szerkezeti felépítését és működését. Tisztában van az egyenáramú gépek felépítésével és működésével. Tisztában van az alapvető villamos motorok fordulatszám-nyomaték karakterisztikájával. Rendszerezi az alapvető teljesítmény elektronikai átalakítók típusait és működését. Rendszerezi a villamos hajtások alapelveit és a kapcsolódó számítási módszereket. Tájékozott az alapvető érintésvédelmi megoldások témakörében.
Képesség
Képes az aszinkronmotor koncentrált paraméterű helyettesítő kapcsolásának számítására. Matematikai modellekkel leírja az elektromechanikai rendszerekben végbemenő folyamatokat. Kiszámítja a villamos motorhoz kapcsolt hajtásláncok hatásfokát. Képes a különböző feladatokhoz megfelelő villamos motorok kiválasztására. Azonosítja a villamos motorokkal kapcsolatos egyszerűbb problémákat, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárásával, megfogalmazásával és a tanultak gyakorlati alkalmazásával. Informatikai ismereteinek birtokában kiszámítja összetett, nagy számításigényű feladatok megoldását. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Felhasználja az alapvető teljesítmény elektronikai átalakítókat. Kiszámítja a villamos hajtások tervezéséhez szükséges összefüggéseket. Megoldja a tanult alapvető érintésvédelmi témájú feladatokat.
Attitűd
Bővíti ismereteit együttműködve az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel és tájékozódással bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az elektromechanikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének villamos hajtási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a villamos motorokkal és hajtásokkal kapcsolatos feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában elkötelezett a rendszerelvű megközelítés követésére. Felelősséget vállal feladatai megoldása és eredményeinek közlése során.
Oktatási módszertan
Előadások frontális oktatási módszerrel. Tantermi és laboratórimui mérési gyakorlatok részben frontális oktatási módszerrel, részben a hallgatók egyéni és csoportos munkájával. Kommunikáció az oktatókkal és hallgatótársakkal írásban és szóban, információtechnológiai eszközök, villamos motorok és hajtások, valamint kapcsolódó mérőeszközök, technikák használata. Feladatok és mérések önálló és csoportos megoldása.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A. Veltman, D.W. J. Pulle, R.W. De Doncker: Fundamentals of Electrical Drives, Springer, 2007. ISBN 978-1-4020-5503-4.
Austin Hughes and Bill Drury, Electric Motors and Drives: Fundamentals, Types and Applications, 2013, ISBN-10: 0080983324.
Slobodan N. Vukosavic, Electrical Machines (Power Electronics and Power Systems), Springer; 2013, ISBN-10: 1461403995.
Jegyzet
Nagy István, Elektromechanika, Egyetemi jegyzet, VI 201-030. 2008
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban végzett írásbeli teljesítményértékelés, továbbá a szorgalmi időszakban a tanteremben és/vagy számítógépteremben és/vagy laboratóriumban tartott gyakorlatokon történő írásbeli teljesítménymérés, valamint a házi feladatok alapján történik. Az órai teljesítménymérés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, célja a felkészültség ellenőrzése a gyakorlat megfelelő szintű elvégzésére.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A szorgalmi időszakbeli egyik teljesítményértékelés típus a részteljesítmény értékelés (házi feladat). Célja a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelése. Megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, amiben a tantárgy anyagában szerzett elméleti és gyakorlati ismeretek felhasználásával a hallgató villamos motorok és hajtások témakörébe tartozó, tanulmányaihoz illeszkedő feladatot old meg. Sikeres teljesítése szükséges az aláírás megszerzéséhez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 14 | |
Célja, leírása: | A szorgalmi időszakbeli másik teljesítményértékelés típus részteljesítmény értékelés (írásbeli beszámoló a tantermi és/vagy számítógéptermi és/vagy laboratóriumi gyakorlatok elején). Célja a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelése. Megjelenési formája rövid, papíralapú vagy elektronikus írásbeli számonkérés. A sikeres teljesítés szükséges az aláírás megszerzéséhez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsgaidőszakban írásbeli teljesítményértékelés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba, azaz elméleti és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 6 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
számítástechnikai fogalmak ismerete, programozási ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
önálló problémamegoldás képessége, csoportmunka képessége, önálló információszerzés képessége |