Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Számítástechnikai és dokumentumkezelési alapismeretek | |||
Basics of computer skills and document editing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXSZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | dr. Botzheim János (71955815922) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | botzheim@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://mogi.bme.hu/subjects.php | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célkitűzése a mérnöki munka során felmerülő alapvető számítógépes és dokumentumszerkesztési alapismeretek elsajátítása. A hallgatók megismerkednek a dokumentumszerkesztéssel az MS Word és LaTeX segítségével, prezentációkészítéssel MS Powerpoint segítségével, táblázatkezeléssel MS Excel segítségével. A félév során bemutatásra kerül a verziókezelő rendszerek használata, valamint az MS Excel egyéb haladóbb funkciói (pl.: Solver).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti a verziókezelő rendszerekhez szükséges alapismereteket, azok felhasználhatóságát. Ismeri az MS Word szerkesztő alapvető szövegszerkesztési funkcióit. Ismeri az MS Word lehetőségeit az irodalomjegyzék, kereszthivatkozások és ábrák terén. Tájékozott a LaTeX-ben történő szövegszerkesztés alapvető felépítését, előnyeit, hátrányait illetően. Tájékozott a LaTeX során alkalmazott BibTeX irodalomjegyzékek használatában. Érti a LaTeX szövegszerkesztés során az egyenletek, táblázatok, ábrák szerkesztéséhez szükséges alapvető ismereteket. LaTeX használata során érti a sablonok készítésének folyamatát. Birtokában van a prezentációkészítés alapvető elveinek a technikai részleteinek. Ismeri az MS Excel táblázatkezelő alapvető funkcióit, leggyakrabban használt függvényeit. Tudással rendelkezik a lineáris programozás és a Solver használatához.
Képesség
Feladata során, amennyiben szükséges, használja a verziókezelő rendszereket. Dokumentációkészítés során alkalmazza az MS Word szövegszerkesztési lehetőségeit. Képes dokumentumkészítés során irodalomjegyzék, kereszthivatkozások és ábrák szerkesztésére. LaTeX-ben történő dokumentumok készítése esetén alkalmazza a rendszer előnyeit. Dokumentumkészítés során BibTeX fájlok készítését végzi a forrásoknak megfelelően. LaTeX-ben egyenlet leírást, táblázatkészítést, ábrák beillesztését végzi. LaTeX-ben sablonok készítését végzi a feladatának megfelelően. Alkalmazza a prezentációkészítés során annak alapvető technikai elveit. Adatait az MS Excel alapvető funkciói és függvényei segítségével kezeli. MS Excel segítségével lineáris programozási feladatokat és optimalizálási (Solver) feladatokat végez.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a kapcsolódó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az érintett területek problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szavatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csoport részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Az oktatás során a hallgatók gyakorlati tudásra tesznek szert. A gyakorlatokon az oktató ismerteti az épen aktuális témakört, majd egyszerűsített példákon keresztül illusztrálja az egyes problémák megoldását. A hallgatók ezt a folyamatot végigkövetik és az esetlegesen felmerülő kérdéseket az oktatótóval megvitatják. Továbbá a félév során a lezárt témaköröket kisebb házi feladatok segítik elmélyíteni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat során a hallgató az érintett témakörökből készítenek el mintafeladatokat. Ezen feladatok vizsgálják a hallgató megértését az előadott anyaggal kapcsolatban, valamint igyekeznek mélyíteni a tudást, miközben az önálló feladatmegoldási készséget is fejlesztik. A feladatok, a hallgatók számára megszabott beadási határidővel, az oktató által kerülnek kihírdetésre az adott témakör lezárásakor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Törekszik a feladatait szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Alapvető számítógépes ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Önáló feladatmegoldóképesség |