Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kontakt dinamika, valóság, modellek, paradoxonok | |||
Contact dynamics, reality, models and paradoxes
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBVKD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csernák Gábor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csernak@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBVKD | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék az érintkezés és az érintkezéssel kapcsolatba hozható egyéb jelensé-gek – csillapítás, súrlódás, ütközés – legegyszerűbb mechanikai modelljeit, és az ezen jelenségek által létrejövő moz-gás legfontosabb sajátosságait. További cél a hallgatók logikus gondolkodásának fejlesztése, a természettudományos ismereteik mélyítése és a modellezési készségük erősítése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van az adhéziós erők szerepével testek érintkezése során. Ismeri az alapvető érintkezési modelleket (Hertz, Greenwood-Williamson). Átlátja az alapvető súrlódási modellek közötti különbségeket (Coulomb, Stribeck, LuGre). Ismeri az alapvető ütközési modelleket (Newton, Poisson, rugalmas modellek). Érti az érintkezés, a súrlódás és az ütközés modelljeinek kezelésével kapcsolatos matematikai nehézségeket. Tisztában van a több ponton való egyidejű ütközések modellezési problémáival és érzékenységével. Ismeri a szakaszonként sima mozgásegyenletek kezelésének fontosabb módszereit. Érti a megoldás nem-egyértelműségének problémáját. Tájékozott a „Painlevé paradoxon” és az érintőleges ütközés jelenségével kapcsolatban. Átlátja a „Zeno pontok” jelentőségét és kezelését numerikus szimulációk során.
Képesség
Különbséget tesz az alapvető ütközési modellek (Coulomb, Stribeck, LuGre) között. Azonosítja az alapvető érintkezési modelleket (Hertz, Greenwood-Williamson). Kiválasztja a műszaki feladat megoldására leginkább megfelelő érintkezési modellt. Alkalmazza a tanult súrlódási modelleket műszaki problémák megoldása során. Alkalmazza a megismert ütközési modelleket műszaki problémák megoldása során. Képes a kiválasztott modell analitikus vizsgálatára és numerikus szimulációjára. Képes kezelni a „Zeno pontok” előfordulását numerikus szimulációk során. Alkalmazza a szakaszonként sima mozgásegyenletek kezelésének módszereit. Meghatározza az adhéziós erők nagyságrendjét érintkezési feladatokban. Használja a tanult eljárásokat a modellek továbbfejlesztése során.
Attitűd
Belátja a becsületes hozzáállás fontosságát tanulmányaival kapcsolatban. Törekszik a precíz, a mérnöki szakterület szakemberei számára egyértelmű dokumentációkészítésre. Törekszik a szakterület terminológiájának pontos és szabatos használatára. Fogékony a természettudomány összefüggéseinek alapos megértésére. Munkája során nyitott arra, hogy folyamatosan bővítse tudását.
Önállóság és felelősség
Felelősséget érez az iránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak. Felelősséggel végzi a tantárgy során megszerzett ismereteket, tekintettel azok érvényességi korlátaira. Munkája során elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Együttműködik az oktatóval és társaival a tananyag feldolgozása során. Elfogadja az együttműködés kereteit, a helyzettől függően önállóan vagy csapat részeként is képes munkáját elvégezni.
Oktatási módszertan
A tantárgy heti két óra elméleti kurzusból áll. Az előadáson közölt elméleti anyagok megértését a műszaki gyakorlatból vett példák segítik. Az előadás során a legfontosabb anyagrészek levezetése táblán történik annak érdekében, hogy a közös mun-ka elősegítse a tananyag megértését a hallgatók számára. Az elméleti kurzusokon kivetített animációk és videók tovább segítik a tananyag elsajátítását. Az előadásokhoz segédleteket, kiegészítő anyagokat is biztosítunk, melyeket a hallgatók letölthetnek. A félév során rendszeres konzultációkat biztosítunk. Fontos szerepe van az önállóan vagy csoportmunkában elkészített feladatok megoldásának. A tárgy az alábbi matematikai témakörökben szerzett alapismeretekre épít: lineáris algebra, közönséges lineáris differenciálegyenletek. Javasolt előkövetelmény: Rezgéstan (BMEGEMMBXM4, BMEGEMMAGM4) vagy Mechanika III (BMEGEMMBTM3).
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Valentin L. Popov: Contact Mechanics and Friction – Physical Principles and Applications, ISBN 978-3-642-10802-0, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2010. ; Walter Sextro: Dynamical Contact Problems with Friction, ISBN 10 3-540-69535-4, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2007.
Peter Blau: Friction Science and Technology – from Concepts to Applications, ISBN 978-1-4200-5404-0, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2009. ; William James Stronge: Impact mechanics, ISBN 0-521-63286-2, Cambridge University Press, 2004.
Jegyzet
Csernák Gábor – Stépán Gábor: Rezgéstan. ISBN: 978 963 454 473 9, DOI: 10.1556/9789634544739, https://mersz.hu/rezgestan, Akadémiai Kiadó, 2019.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy projekt feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tanulási eredmények értékelése egy projekt feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tanulási eredmények értékelése egy projekt feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tanulási eredmények értékelése egy projekt feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik .
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített projekt jellegű feladat. A feladat beadási határidejét a tanulmányi teljesítményértékelési terv tartalmazza. A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített projekt jellegű feladat. A feladat beadási határidejét a tanulmányi teljesítményértékelési terv tartalmazza. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |