Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Roncsolásmentes anyagvizsgálat | |||
Nondestructive testing of materials
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTAGE2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szabó Péter János (71958250495) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | szpj@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/BMEGEMTAGE2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Roncsolásmentes anyagvizsgálat c. tantárgy oktatásának célja felhasználó orientált áttekintő ismeretanyag adása a gép-, villamos- és energetikai iparban alkalmazott roncsolásmentes (NDE) vizsgálati eljárásokról, képalkotó eljárásokról és minősítési módszerekről. A tárgy bemutatja az alapvető roncsolásmentes anyagvizsgálati méréseket és az ezekhez szükséges berendezéseket, valamint a hibaanalízisben használt anyagvizsgálati eljárásokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a roncsolásmentes hibakereső anyagvizsgálati eljárásokat. Ismeri a vizuális-, festékbehatolásos- és mágneses repedésvizsgálati módszereket. Ismeri a hagyományos és a korszerű ultrahangos vizsgálatokat, beleértve a fázisvezérlelet (PA) és a futásidő érzékeny (TOFD) vizsgálatokat. Tisztában van a radiológiai vizsgálatokkal, beleértve a röntgenes, izotópos és a neutronokkal végzett vizsgálatokat. Tisztában van a hibakereső roncsolásmentes vizsgálatok alkalmazhatóságával és korlátaival. Tudomása van a mikroszerkezet vizsgálati eljárásokról, beleértve a SEM, TEM, XRD, AFM, STM vizsgálatokat. Tudomása van a korszerű digitális képfeldolgozási eljárásokról. Használja a 3D képalkotási eljárásokat, érti a röntgentomográfia módszerét. Érti az elektromágneses anyagvizsgálati eljárásokat, a nemlineáris felharmonikusok módszerét, a Barkhausen zajmérést és a mágnesezési görbék mérését. Tájékozott a roncsolásmentes vizsgálatok eredményének statisztikai kértékelési módszereiről.
Képesség
Alkalmazza a roncsolásmentes hibakereső anyagvizsgálati eljárásokat. Felhasználja a vizuális-, festékbehatolásos- és mágneses repedésvizsgálati módszereket. Alkalmazza a hagyományos és a korszerű ultrahangos vizsgálatokat, beleértve a fázisvezérlelet (PA) és a futásidő érzékeny (TOFD) vizsgálatokat. Alkalmazza a a radiológiai vizsgálatokat, beleértve a röntgenes, izotópos és a neutronokkal végzett vizsgálatokat. Felhasználja a mikroszerkezet vizsgálati eljárásokról, beleértve a SEM, TEM, XRD, AFM, STM vizsgálatokat. Kezeli a korszerű digitális képfeldolgozási eljárásokat és kiértékelő rendszereket. Elkülöníti a három dimenziós digitális képalkotási eljárásokat. Leírja az elektromágneses anyagvizsgálati eljárásokat, a nemlineáris felharmonikusok módszerét, a Barkhausen zajmérést és a mágnesezési görbék mérését. Képes a megfelelő roncsolásmentes vizsgálati módszer megválasztására. Végzi a a roncsolásmentes vizsgálatok eredményének statisztikai kértékelését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a roncsolásmentes vizsgálatokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az anyagvizsgálati mérések végzéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Véleményét összefoglalja és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és önálló felkészülés formájában történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemeit. Az előadások áttekintik a roncsolásmentes vizsgálatok korszerű eljárásait, ezek eszközeit és vizsgálati lehetőségeit. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler-Hidasi-Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Egyetemi tankönyv, Műegyetemi Kiadó 2000. (ISBN 963 420 611)
Mészáros István: Anyagismeret (digitális tankönyv) Akadémiai Kiadó, 2019. ISBN: 978 963 05 9956 6
P.J. Shull: Nondestructive evaluation, Marcell Dekker, 2001, (ISBN: 0-8247-8872-9)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két darab félévközi teljesítménymérés (ZH) alapján történik. Mindkét ZH-n 50 pont szerezhető. A tárgy sikeres teljesítéshez mindkét ZH-n el kell érni a pontok legalább 40%-át. A félévközi teljesítménymérés egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga során a vizsgázók átfogó, kifejtendő kérdéseket kapnak, amelyek megválaszolása során számot kell adniuk az elméleti tananyag elsajátításáról. A kérdések egy része rövidebb választ igényel, ezek elsősorban az alaptudást mérik fel, más részük inkább egy-egy témakör átfogó ismeretét igénylik. Az írásbeli vizsgakérdések megválaszolása során nem csak a lexikális tudást mérjük fel, hanem azt, hogy a hallgató mennyire sajátította el az egyes roncsolásmentes anyagvizsgálati módszerek alkalmazhatóságát. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 41 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |