Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Anyagszerkezettan és anyagvizsgálat | |||
Materials Science and Engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBGA1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 4 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szabó Péter János (71958250495) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | szpj@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy a fémes anyagok szerkezetével és tulajdonságaival, ezek változtatásával és kölcsönhatásukkal kapcsolatos ismereteket biztosítja. Ezek megalapozzák a különböző berendezések anyagainak megbízható, a konstrukcióval és a gyártási technológiával összhangban lévő kiválasztásához szükséges ismereteket. A tantárgy bemutatja az alapvető mechanikai és roncsolásmentes anyagvizsgálati méréseket és az ezekhez szükséges berendezéseket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. ismeri a fémes szerkezeti anyagokat és legfontosabb tulajdonságaikat. 2. ismeri az anyagvizsgálat céljait, fontosabb területeit, lehetőségeit és módszereit. 3. megkülönbözteti a kristályos anyagokat, a térrácsokat, rácsrendszereket és jellemzőiket. 4. ismeri a reális rácsszerkezeteket, a rácshibákat és hatásukat a fémek tulajdonságaira. 5. átlátja a fémek és ötvözetek kristályosodási mechanizmusait. 6. rendszerezi a szilárd oldatok, vegyületek, eutektikumok tulajdonságait és képződésük feltételeit. 7. tisztában van a diffúzió anyagszerkezeti és fenomenologikus leírásával. 8. érti a vas-karbon ötvözetek viselkedését egyensúlytól eltérő körülmények között. 9. rendszerbe foglalja a szövetszerkezet és a tulajdonságok visszaállításának lehetőségeit regenerációs folyamatok segítség-ével (megújulás, újrakristályosodás, lágyítás). 10. tájékozott az állapottényezők (feszültségi állapot, alakváltozási sebesség és hőmérséklet) hatását a mechanikai tulajdonságokkal kapcsolatban. 11. érti a törési biztonság megítélésére alkalmas anyagvizsgálati mérőszámokat, alkalmazásuk korlátait. 12. átlátja a kúszás jelenségét, magyarázatát, méretezési lehetőségeket és mérőszámait, a kifáradás jelenségét, magyarázatát, statisztikus szemléletét, mérőszámait.
Képesség
1. adott alkalmazási cél és követelményrendszer ismeretében képes javaslatot tenni a felhasználandó anyagra és a gyártási technológiára. 2. képes a különböző anyagok csoportosítására és azonosítására. 3. képes javaslatot tenni adott alkatrész hőkezelésének technológiájára. 4. javaslatot tesz adott alkatrész vizsgálati technológiájára. 5. javaslatot tesz a kiválasztott gyártási technológia fő paramétereire. 6. kifejezi gondolatait rendezett formában szóban és írásban. 7. értelmezi a diffúzió anyagszerkezeti és fenomenologikus leírását. 8. értelmezi a vas-karbon ötvözetek viselkedését egyensúlytól eltérő körülmények között. 9. elemzi a törési biztonság megítélésére alkalmas anyagvizsgálati mérőszámokat, alkalmazásuk korlátait. 10. kezeli a szövetszerkezet és a tulajdonságok visszaállításának lehetőségeit regenerációs folyamatok segítség-ével (megújulás, újrakristályosodás, lágyítás). 11. kezeli az állapottényezők (feszültségi állapot, alakváltozási sebesség és hőmérséklet) hatását a mechanikai tulajdonságokkal kapcsolatban. 12. elemzi a kúszás jelenségét, magyarázatát, méretezési lehetőségeket és mérőszámait, a kifáradás jelenségét, magyarázatát, statisztikus szemléletét, mérőszámait.
Attitűd
1. kialakítja az együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. 2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai ismereteit és tudását. 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. 4. törekszik az anyag- és technológiaválasztás termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrend-szer megismerésére és rutinszerű használatára. 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
1. önállóan végzi az anyag- és technológiaválasztási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. 2. elfogadja a megalapozott és tevékenységével kapcsolatban megfogalmazott kritikai észrevételeket. 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. 4. gondolkozásában mindig a rendszerelvű megközelítést támogatja. 5. felelősséget érez a vele együttműködő társai tevékenységével kapcsolatban.
Oktatási módszertan
Előadások a tananyag elméleti alapjainak elsajátítása érdekében, számítógéppel segített prezentációk formájában. Laborgyakorlatok a tananyag elméleti ismereteinek begyakorlására, az elméleti tananyagban szereplő ismeretek gyakorlatban történő alkalmazásának elsajátítása céljából. A képzés során kommunikáció az oktatókkal és a hallgatótársakkal írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 23. |
Hatályosság vége: | 2024. május 23. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat is meg kell oldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 60-90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 6 | |
Célja, leírása: | A tantárgyon belüli további tanulmányok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetencialemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; teszt-kérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 10, legfeljebb 25 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Szóbeli teljesítményértékelés, amelynek során a vizsgázó számot ad a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek elsajátításáról, különös tekintettel az anyag-szerkezettan, anyagvizsgálat, anyagtulajdonságok témakörében. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A vizsga során a vizsgáztató kérdést tesz fel az előre kiadott tantárgytematikából, a vizsgázó megkezdi a kérdésre a választ, majd szakmai párbeszéd alakul ki a vizsgáztató és a vizsgázó között. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 23. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. május 23. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |