Tantárgy neve (magyarul, angolul) | KÁROSODÁSANALÍZIS | |||
ENGINEERING FAILURE ANALYSIS
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTNG01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros István Attila (71956336901) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | meszaros@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://att.bme.hu/index.php/oktatas/msc-kepzes-targyai/karosodasanalizis/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja elméletileg megalapozott, de gyakorlat orientált ismeretanyag adása a mérnöki szerkezetek károsodásanalíziséről. A tárgy négy alapvetően négy részből tevődik össze. Az első rész röviden áttekinti a legfontosabb leromlási folyamatokat, kitérve a fáradási, kúszási, korróziós folyamatokra ill. az összetett leromlási folyamatokra. A második rész átfogó jelleggel tárgyalja az alkalmazható anyagvizsgálati eljárásokat beleérte a napjainkban egyre nagyobb jelentőségű NDE módszereket. A harmadik részben a terhelések számítási, ill. modellezési lehetőségeit tárgyalja a tágy. Ezt követi a konkrét károsodási esetek esettanulmány jellegű elemzése, aminek során bemutatásra kerülnek a mérnöki gyakorlatban előforduló tipikus a károsodási esetek. A bemutatandó leromlási folyamatok -egyebek mellett- érintik a gép és energetika, az elektronikiai és az orvostechnikai alkalmazásokat. A tárgy oktatásának súlypontja a konkrét károsodási esetek bemutatása és elemzése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szerkezeti anyagok leromlási folyamataival kapcsolatban. Ismeri a kúszási, fáradási folyamatok fémtani hátterét. Ismeri a korróziós folyamatokat és a korróziós tulajdonságok vizsgálatának elméleti alapjait és alkalmazhatóságát. Ismeri a roncsolásos és roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárások alapjait és alkalmazhatósági területeiket. Érti a károsodásanalízis során alkalmazható korszerű NDE eljárásokat. Átlátja a terhelések számításának és modellezésének alapjait. Tisztában van a károsodás elemzés technikájával és lépéseivel. Tájékozott az alapvető károsodási esetekről, beleértve a kúszásos, fáradásos, feszültségkorróziós leromlás eseteit. Rendszerbe foglalja a mérnöki szerkezetek károsodási folyamatait. Összekapcsolja a leromlási folyamatot, a terhelés módját és a szerkezeti változásokat.
Képesség
Javaslatot tesz egy konkrét káreset elemzésének megtervezésére és elvégzésére. Képes meghatározni a szerkezetek legnagyobb terhelésnek kitett, kritikus pontjait. Képes számítással ill. modellezéssel meghatározni a terhelések nagyságát. Képes alkalmazni a mágnesezési görbéke modelleket és jellegét. Javaslatot tesz a megfelelő anyagvizsgáló eljárás kiválasztására. Végzi az anyagvizsgálatok eredményeinek kiértékelését. Felhasználja az NDE eljárásokat a károsodás analízisben. Javaslatot tesz a konstrukció módosítására a károsodás elkerülése céljából. Értékeli az anyagvizsgálatok által szolgáltatott eredményeket. Meghatározza a szerkezetek kritikus igénybevételnek kitett részeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a károsodásanalízissel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mérések végzéséhez szükséges méréstechnikai és adatfeldolgozási eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a laboratóriumi gyakorlat együttesen segíti a tananyag elsajátítását. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A laboratóriumi foglalkozások az előadásokét követő tematikával összhangban lévő demonstrációs mérésekkel segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler-Hidasi-Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Egyetemi tankönyv, Műegyetemi Kiadó 2000. (ISBN 963 420 611)
D. C. Jiles: Introduction to materials evaluation, CRC Press, 2007, (ISBN 978-1-4200-0736-7)
P.J. Shull: Nondestructive evaluation, Marcell Dekker, 2001, (ISBN: 0-8247-8872-9)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://att.bme.hu/index.php/oktatas/msc-kepzes-targyai/karosodasanalizis/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évvégi szóbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga két részből áll. Egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. Másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a károsodásanalízishez kapcsolódó konkrét problémát kell megoldani ill. megoldási javaslatokat tenni. A választott vizsgálati tevet ill. megoldást a vizsgázónak szóban indokolnia kell a tárgyban megszerzett ismereteinak alkalmazásával.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése évvégi szóbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga két részből áll. Egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. Másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a károsodásanalízishez kapcsolódó konkrét problémát kell megoldani ill. megoldási javaslatokat tenni. A választott vizsgálati tevet ill. megoldást a vizsgázónak szóban indokolnia kell a tárgyban megszerzett ismereteinak alkalmazásával. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 36 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
minden_mesterszakon_közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |