Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hegeszthetőség | |||
Weldability
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTNG02 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Varbai Balázs (74122977204) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | varbai.balazs@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/oktatas/bmegemtng02 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A szerkezeti acélok hegeszthetőségéhez kapcsolódó alapvető ismeretanyag bemutatása. A hegeszthetőség terminológiájának és alapvető összetevőinek bemutatása. A fémes anyagok hegeszthetőségi szempontrendszerben való osztályozásának bemutatása. A hegeszthetőség fémtani alapjainak bemutatása. Az ötvözetlen és a gyengén ötvözött acélok hegeszthetőségének bemutatása. A rozsdamentes acélok hegeszthetőségének bemutatása. Az alumíniumötvözetek hegeszthetőségének bemutatása. A hegeszthetőségi vizsgálatok különféle módszereinek bemutatása. A hegesztés területén meglévő nemzetközi szabványok jelentőségének felismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a hegeszthetőség fémtani és mikroszerkezeti alapjait. Ismeri a hegeszthetőség alapfogalmait és szakmai terminológiáját. Tudomása van az ömledék fázisban lejátszódó folyamatokról. Tisztában van az acélok ötvözői okozta hegeszthetőségi hatásokkal. Érti a hegeszthetőségi szempontok szerinti anyagkiválasztás szabályait. Megkülönbözteti az ötvözetlen és a gyengén ötvözött acélok hegeszthetőségét. Rendszerezi az erősen ötvözött acélok -- köztük a rozsdamentes acélok -- hegeszthetőség. Ismeri az alumíniumötvözetek hegesztési viselkedését és hegeszthetőségi összefüggéseit. Tájékozott az öntöttvasak és acélöntvények hegeszthetőségének összefüggéseivel. Összekapcsolja a hegeszthetőségi vizsgálatok szabványos módszereit és a vizsgálati eredmények kiértékelésének alapösszefüggéseit. Tájékozott az iparban -- a tervezés, a gyártás és a roncsolásmentes vizsgálat fázisaiban -- alkalmazott, hegeszthetőségi szempontú módszerekkel. Azonosítja a hegesztés területén meglévő nemzetközi szabványokat.
Képesség
Azonosítja megkülönböztetni a repedések különféle megjelenési formáit. Értelmezi meghatározni a hegeszthetőséget érdemben befolyásoló feltételrendszer hatástényezőit. Képes megtervezni a hegesztéstechnológiai lépések sorrendjét és munkarendjét. Megtervezi egy berendezés varratainak hegeszthetőségi vizsgálatait. Megvizsgálja egy varrat hegeszthetőségi különböző eszközök segítségével. Felhasználja egy hegeszthetőségi kísérlet eredményeinek kiértékelését. Megvizsgálja egy hegesztett szerkezetre a gyártása és az üzeme során a mechanikai hatásokat. Meghatározza a műszaki tervek és mechanikai hatások ismeretében egy berendezés potenciális hegeszthetőségi problémáit. Alkalmazza a hegeszthetőségi szempontrendszert az egyes szerkezeti anyagoknak valamely gyártmány céljára való alkalmasságának értékelésére. Képes előírásszerűen elvégezni a hidegrepedés és a melegrepedés elhárítása érdekében alkalmazandó technológiatervezési módszereket. Megtervezi egy hegesztett szerkezet előmelegítési és utólagos hőkezelési technológiáját. Alkalmazza a hegesztés területén meglévő nemzetközi szabványokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a hegesztéssel és a gyártásautomatizálással kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a hegesztéstechnológiai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudást kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. A tananyagban jelentős szerepet kap a hegesztés területén meglévő nemzetközi szabványokban összefoglalt ismeretanyag, amelynek elérése csak az előadási ismeretátadás keretében biztosítható. Az előadások és a főbb írásos tananyagok egymást kiegészítik, és akár külön-külön is nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bagyinszki Gyula és szerzőtársai: Anyagtechnológia. Typotex Kiadó, Budapest, [2011]. ISBN 9789632795317
Bödök Károly: Az ötvözetlen, gyengén és erősen ötvözött szerkezeti acélok korrózióállósága, különös tekintettel azok hegeszthetőségére. Corweld Kft. Budapest, [1997] ISBN 9630483459
Szunyogh László és szerzőtársai: Hegesztés és rokon technológiák. Gépipari Tudományos Egyesült, [2007] ISBN 978-963-420-910-2
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://att.bme.hu/index.php/oktatas/msc-kepzes-targyai/hegeszthetoseg/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelésére évközi írásbeli teljesítménymérés nincs. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szóbeli vizsga formájában valósul meg. A szóbeli vizsga a megszerzett ismeretek birtoklására fókuszál, így az elméleti tudást helyezi a középpontba, tehát a lexikális ismereteket és azok integrált alkalmazási készségét kéri számon a teljesítményértékelés során. A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szintén a szóbeli vizsgán (kollokviumon) valósul meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése évvégi szóbeli teljesítménymérés (vizsga [kollokvium]) alapján történik. A szóbeli vizsga egyrészt a lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, másrészt pedig a megszerzett ismeretek integrált alkalmazására fókuszál, ezzel mérve a problémafelismerési és -megoldási készséget. A hegeszthetőségi alapú technológiatervezési módszerek gyakorlati alkalmazási készségét számítási feladatok megoldásával is méri a szóbeli vizsga. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 84 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 84 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 64 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 64 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 64 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
minden_mesterszakon_közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A tantárgy teljesítéséhez különösen fontos az anyagszerkezeti, a gyártástechnológiai és főleg a hegesztési alapismeretek megléte, amelyeket az ezeket ismertető tantárgyak teljesítésével lehet megszerezni. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A mechanikai és a roncsolásmentes anyagvizsgálati módszerek legfontosabbjaiank nem csak elméleti szintű ismerete. |