Tantárgy neve (magyarul, angolul) | ANYAGTUDOMÁNY | |||
MATERIALS SCIENCE
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTNWMS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros István Attila (71956336901) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | meszaros@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://att.bme.hu/index.php/oktatas/idegen-nyelvu-targyak/material-science/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja elméletileg jól megalapozott, de gyakorlatorientált ismeretanyag adása a gépészeti és elektronikai alkalmazások anyagairól, alkalmazási lehetőségeiről és vizsgálati- és minősítési módszereiről. A tantárgy fontos célja, hogy a hallgatók megismerjék az anyagtulajdonságok modellezésének lehetőségeit és módszereit. Korszerű szerkezeti anyagok, korrózióálló acélok. Nagy entrópiájú ötvözetek. Fémes anyagok, szupravezetők és félvezetők vezetési tulajdonságai. Mágneses tulajdonságok, a mechatronika lágy- és keménymágneses anyagai. A szigetelő anyagok polarizációs mechanizmusai, elektromos vezető tulajdonságai. Korszerű A tárgy tárgyalja az ún. intelligens anyagokat, amelyek aktuátorok anyagaiként szolgálhatnak, továbbá a szenzorika egyes anyagait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a korszerű szerkezeti anyagokkal kapcsolatban. Ismeri a korrózióálló acélok típusait, tulajdonságaikat és a bennül lezajló fázisátalakulásokat. Ismeri a nagyentrópiájú ötvözetek (HEA) elméleti alapjait és alkalmazhatóságát. Ismeri a szerkezeti anyagok leromlási folyamatait. Tisztában van a lágy- és kemény-mágneses anyagok típusaival és alkalmazhatóságuk korlátaival. Tájékozott a mágneses fémüvegek, nanokristályos anyagok területén. Értelmezi a mágnesezési görbéket és a belőlük származtatható mennyiségeket és a mágneses tér mérésére szolgáló szenzorokat. Tisztában van a fémes anyagok, szupravezetők és félvezetők tulajdonságaival és a félvezetők technológiájának alapjaival. Tisztában van az anyagtulajdonságok modellezésének lehetőségeivel. Átlátja az alakemlékező ötvözetekben lejátszódó folyamatokat. Tudomása van a korszerű intelligens anyagokról és ezek szenzorikai alakalmazásairól.
Képesség
Képes kivásztani az alkalmazáshoz megfelelő szerkezeti anyagot. Meghatározza a szerkezetek legnagyobb terhelésnek kitett, kritikus pontjait. Képes alkalmazni a kúszási- ill. fáradásos eredetű leromlási folyamatokat leíró modelleket. Képes meghatározni a szabványos mágnesezési görbéket. Használja a mágnesezési görbék leírására szolgáló modelleket. Végzi a mágneses mérések eredményeinek kiértékelését. Alkalmazza az örvényáramú mérést repedések detektálására. Használja a Barkhausen-zajmérést a feszültségi állapot és a szövetszerkezeti változások kimutatására. Használja a mágneses tér etalonokat, Helmholtz-tekercseket és egyéb kalibrációs eszközöket. Kezeli a domenszerkezet kimutatására szolgáló magnetooptikai méréseket. Javaslatot tesz a mechanikai ill. mágneses tulajdonságokat leíró modellek alkalmazására.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mágneses anyagokkal, polimer szigetelőkkel, szenzorokkal, intelligens anyagokkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mágneses mérések végzéséhez szükséges méréstechnikai és adatfeldolgozási eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik az anyagtulajdonságokat leíró modellek megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemeit. Az előadások áttekintik a gépészeti alkalmazások korszerű anyagait, ezek leromlási folyamatait és ezek modellezési lehetőségeit. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler-Hidasi-Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Egyetemi tankönyv, Műegyetemi Kiadó 2000. (ISBN 963 420 611)
D. Jiles: Introduction to the electronic properties of materials, Springer 1994, ISBN 978-1-4613-6104-6
B. D. CULLITY, C. D. GRAHAM: INTRODUCTION TO MAGNETIC MATERIALS, 2009, ISBN 978-0-471-47741-9
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://att.bme.hu/index.php/oktatas/idegen-nyelvu-targyak/material-science/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évvégi írásbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga sikeres teljesítéshez el kell érni a pontok legalább 40%-át. A vizsga egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során egy alkalmazásaihoz kapcsolódó konkrét problémát kell megoldani ill. megoldási javaslatokat tenni. A választott anyagot ill. anyagmodellt a vizsgázónak indokolnia kell a tárgyban megszerzett ismereteinak alkalmazásával.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése év végi írásbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga sikeres teljesítéshez el kell érni a pontok legalább 40%-át. A vizsga egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során egy alkalmazásaihoz kapcsolódó konkrét problémát kell megoldani ill. megoldási javaslatokat tenni. A választott anyagot ill. anyagmodellt a vizsgázónak szóban indokolnia kell a tárgyban megszerzett ismereteinek alkalmazásával. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 60 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 41 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |