Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Anyagtudomány | |||
Materials Science
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTSXAT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 2 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Berecz Tibor (72417096474) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | berecz@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja bemutatni az anyagtudomány és technológia legújabb eredményeit (fémek, polimerek és kerámiák különleges tulajdonságai és alkalmazási területei) BSc alapképzettségű mérnökök számára a mérnöktanár-képzésben. Mágneses ötvözetek és azok vizsgálatai eljárásai. Nagyszilárdságú és nagyrugalmasságú anyagok előállítása, intelligens anyagok. Alakemlékező gélek és ötvözetek. Nanoszerkezetű anyagok (részecskék, rétegek, tömbi anyagok előállítása és tulajdonságaik). Különleges kompozitok előállítása és tulajdonságai. Nagy entrópiájú ötvözetek. Biokompatibilis anyagok. Hibrid szerkezetű anyagok alkalmazási előnyei. Anyagok kiválasztási szempontjai, anyagtervezés és méretezés. A szerkezet- és összetétel-vizsgálat korszerű módszerei. Műszaki károsodásanalízis. Az anyagok újrahasznosítása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van az orvostechniában alkalmazott anyagoktól elvárt tulajdonságokkal. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a mágneses ötvözeteket és azok fontosabb vizsgálati eljárásait illetően. Ismeri a fémes anyagok alakemlékezésének mechanizmusait, az alakemlékező ötvözetek alkalmazásának kritériumait. Alapvető ismeretekkel rendelkezik fémmátrixú kompozitokkal kapcsolatban. Tájékozott a szerkezet- és összetétel-vizsgálat korszerű módszereit illetően. Ismeri a nanoszerkezetű anyagokat és azok fontosabb előállítási és vizsgálati módszereit. Tisztában van az orvostechniaki implantátumok alapvető leromlási folyamataival. Ismeri a biokompatibilitás és biofunkcionalitás fogalmát és következményeit. Értelmezi a mágnesezési görbéket és a belőlük származtatható mennyiségeket. Átlátja a lágy- és keménymágneses anyagok típusait és alkalmazhatóságuk korlátait.
Képesség
Képes a fémes anyagok, fémötvözetek és a polimerek csoportosítására és kiválasztására. Kiválasztja az alkalmazás igényei szempontjából leginkább megfelelő fémes, fémötvözet vagy polimer anyagcsaládot, anyagot. Javaslatot tesz az adott alkalmazás szempontjából legmegfelelőbb fém, fémötvözet vagy különleges ötvözet alkalmazására. Meghatározza egy adott fém, fémötvözet vizsgálatához alkalmazható módszereket. Értékeli az orvostechnikai anyagokat alkalmazhatóságuk szerint. Javaslatot tesz adott alkalmazáshoz megfelelő mágneses anyag kiválasztására. Javaslatot tesz adott anyag esetén megfelelő szerkezet- és/vagy összetétel-vizsgálati eljárásra.. Értelmezi a hagyományos fémes vezetők, szupravezetők és félvezetők vezetési tulajdonságait. Különbséget tesz hagyományos és nagy entrópiájú ötvözetek között. Értelmezi az anizotrópia és a magnetostrikció jelenségét és következményeit, a domenszerkezet kialakulását és hatása a makroszkopikus mágneses jellemzőkre.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok, egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler János, Hidasi Béla, Dévényi László: Alkalmazott anyagtudomány; Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2000., ISBN 9634206115
Prohászka János: A fémek és ötvözetek mechanikai tulajdonságai; Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2001., ISBN 9634206719
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak végén leadandó, adott témakört kidolgozó írásbeli dolgozat alapján történik, amelynek elkészítéséhez személyes konzultáció igénybe vehető. A dolgozat a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát és képességek alkalmazását méri fel. A dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani; másrészt pedig a szükséges lexikális ismereteket kéri számon.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak végén leadandó, adott anyagtudományi témakört kidolgozó írásbeli dolgozat alapján történik, amelynek elkészítéséhez személyes konzultáció igénybe vehető. A dolgozat a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát és képességek alkalmazását méri fel. A dolgozat pótlására a TVSZ-ben meghatározottak szerint t a pótlási héten szintén egy alkalommal (ez utóbbi esetben különeljárási díj ellenében) van lehetőség. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 16 |
összesen | 60 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |