Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kompozitok technológiája | |||
Composites technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTAGE1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Czél Gergely | ||
beosztása: | tudományos munkatárs | |||
elérhetősége: | czel@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=89&l=a | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEPTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTAGA3, BMEGEPTBG03, BMEGEPTMG34 |
Célkitűzés
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a kompozit anyagok alkotóival, tulajdonságaival, legfontosabb gyártástechnológiáival. Mivel a kompozit anyagok a hagyományos szerkezeti anyagokhoz képes jelentősen bonyolultabb szerkezettel és anyagi viselkedéssel rendelkeznek, az előadássorozat második fele kifejezetten a kompozitok mechanikájának alapjaival foglalkozik. Egyszerű példákon keresztül kerül bemutatásra a rétegrend fogalma, továbbá a kompozitok húzó és hajlító igénybevételre adott deformáció, illetve feszültség válaszának számítási módszere.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer kompozitok definíciójával és azok alapvető szerkezetével. Érti az erősítő anyag és a mátrix anyag funkcióját a polimer kompozit anyagokban. Átlátja a polimer kompozitok legfontosabb alkalmazási területeit. Ismeri a polimer kompozitok három legfontosabb mátrix anyagát és két legfontosabb erősítő anyagát. Részletesen ismeri a kilenc legjelentősebb kompozit gyártástechnológiát. Tisztában van a kompozitok jellemző károsodási és tönkremeneteli módjaival, mechanikai vizsgálati módszereivel. Rendszerezi az anyagi viselkedés legfontosabb négy releváns típusát. Ismeri a keverékszabályokat kompozit anyagok tulajdonságainak becslésére. Érti a kompozitt rétegrendek alapvető típusait, tervezési irányelveit. Tisztában van a kompozit lemezek húzó és hajlító terhelésének mechanikai számításaival.
Képesség
Különbséget tesz a kompozitok és más szerkezeti anyagok között. Különbséget tesz a kompozitok és a többi szerkezeti anyag felépítése között. Képes eldönteni, hogy adott terméket célszerű-e kompozitból gyártani. Kiválasztja az adott termékhez alkalmazható mátrix és erősítő anyagokat. Kiválasztja az adott termék gyártására alkalmas technológiákat. Elkülöníti a kompozitok és a hagyományos szerkezeti anyagok tönkremeneteli módjait. Képes eldönteni, hogy egy adott anyag melyik mechanikai viselkedés típusba tartozik. Alkalmazza a keverékszabályokat kompozit anyagok tulajdonságainak becslésére. Képes egyszerű terhelési esetekre kézi számítással méretezést végrehajtani. Javaslatot tesz adott alkalmazáshoz megfelelő rétegrendre.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a kompozit feldolgozástechnológiákkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Követi a kompozit anyagok terén megjelenő új gyártástechnológiákat, méretezési, tervezési és mechanikai vizsgálati módszereket.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Végrehajtja bizonyos feladatok megoldását külső segítség nélkül. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott gyártástechnológiai és tervezési javaslatokat illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás és képesség kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Néhány előadás szeminárium jellegű ahol a félévi házi feladat ismertetése történik, illetve a megoldás menetéhez nyújtok gyakorlati útmutatót. Az előadások szemléletesebbé tétele érdekében az ismertetett kompozit gyártástechnológiák az interneten is elérhető videók segítségével kerülnek bemutatásra. A tantárgy teljesítése során csoportos feladatot végeznek a hallgatók, amelynek során adott tulajdonságú kompozit lapot terveznek, gyártanak és vetnek alá szakítóvizsgálatnak. A csoportos feladat célja az előadásokon tanult ismeretanyag gyakorlati alkalmazása, illetve a csapatban történő munkavégzés készségének feljlesztése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gay D, Hoa S. W., Tsai S. W.: Composite materials: Design and applications. CRC Press. 2003. Boca Raton. ISBN 1-58716-084-6
Kollár L. P., Springer G. S.: Mechanics of composite structures. Cambridge University Press. 2003. Cambridge. ISBN 0-521-80165-6
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=89&l=a
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés és vizsga segítségével történik. A részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos, csoportban végzett munkát igénylő módon történő ellenőrzése. A vizsga írásbeli és szóbeli részekből áll, a félév során elsajátított összes tudás és képesség típusú kompetencia értékelésére kiterjed. A vizsga mindkét része egy napon kerül megrendezésre, még aznap megtörténik az eredmények kihirdetése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgatók csoportos feladatot kapnak, amelynek célja, hogy adott anyagválasztékból kiindulva egy adott terhelés elviselésére alkalmas kompozit lapot tervezzenek. A tervezett lapokat a csapatoknak el is kell készíteniük, majd szakítóvizsgálatnak kell őket alávetni. A kiértékelt adatok és a tervezés eredményeinek összehasonlítása útján következtetéseket kell levonni. A feladat megoldását írásban, jegyzőkönyv szerű formában kell összefoglalni és benyújtani az utolsó előadás időpontjában. A feladatra az egész félévben elérhető összes pontszám 30 %-a, azaz 30 pont adható. Ebből legalább 50%-ot, azaz 15 pontot el kell érni. A pontszám a projekt prezentációjára adható max. 10 és a jegyzőkönyvre adható max. 20 pontból áll össze. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsgaelem célja a félév során megismert kompozit gyártástechnológiák és egyszerű számítási módszerek elsajátításának ellenőrzése. A számítási feladatok egyszerű geometriájú és terhelésű szimmetrikus kompozit lemezek húzó és hajlító terhelés estén fellépő deformációinak és feszültségállapotának meghatározására irányulnak. Legmagasabb elérhető pontszám: 50, a vizsgaelem sikeres teljesítéshez legalább 40% azaz 20 pont elérése szükséges. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátlan mértékben módosulhat | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga során nyitva maradt kérdések tisztázását és a kialakult jegy módosítását szolgáló vizsgaelem. Az írásbeli vizsgát sikeresen teljesítők a szóbeli vizsgára választásuk alapján megkaphatják az írásbeli vizsga eredményével arányos pontszámot. Amennyiben a hallgató szóbeli vizsgát is kíván tenni, eredménye pozitív és negatív irányba egyaránt módosulhat. A szóbeli vizsgán legalább az erre a részre kapható pontszám 40%-át el kell érnie. Legmagasabb elérhető pontszám: 20, teljesítéshez legalább 8 pont elérése szükséges. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A részteljesítmény értékelésre kapott maximum 30 pont beleszámít a vizsgákkal együtt maximálisan elérhető 100 pontba. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 20 % |
Évközi eredmények beszámítása | 30 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
összesen | 114 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |