Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek feldolgozása | |||
Polymer processing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTAGE3 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bárány Tamás (71957654580) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | barany@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=90&l=a | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEPTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a polimer feldolgozási technológiákat (anyagok, gépek, technológia, paraméterek), a feldolgozást megelőző lépéseket, extrudálást (pl. film, profil, lemez, cső, huzalbevonat), melegalakítást, üreges műanyag alkatrészek gyártási módszereit (extruziós fúvás, fröccsfúvás, rotációs öntés, kétrétegű hőformázás), polimer habok és elasztomerek feldolgozási technológiáját.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az alapvető polimer feldolgozási technológiákat. Definiálja a viszkozitás, nyíródeformáció és MFI fogalmakat. Átlátja a teljes polimer feldolgozási folyamatot (az alapanyagtól a késztermékig). Tisztában van a polimer feldolgozás előkészítő lépéseivel. Átlátja az extrúzió folyamatát és az extrúder szerszámot. Érti az alapvető üreges test gyártási technológiák működését. Tájékozott a hőre lágyuló polimerek melegalakítási technológiáit illetően. Ismeri az alapvető habosítási eljárásokat, azok jellegzetességeit. Ismeri az alapvető gumifeldolgozási technológiákat. Tudomása van az alapvető polimer kötéstechnológiákról.
Képesség
Képes megkülönböztetni a polimer feldolgozási technológiákat. Kiválasztja az adott feldolgozás technológiához megfelelő minőségű alapanyagot. Megtervezi a teljes polimer termék gyártási folyamatát (alapanyagtól kész termékig). Kiválasztja a megfelelő alapanyag előkészítő folyamatokat az adott termékgyártási technológiához. Elemzi az extrúzió folyamatát, valamint az extrúder alakadó szerszámot. Elkülöníti a fő üreges test gyártására alkalmas gyártástechnológiákat. Különbséget tesz a fő melegalakító eljárások közt. Kiválasztja a megfelelő habosító eljárást az adott termékre vonatkozó követelmények figyelembevételével. Különbséget tesz az alapvető gumifeldolgozási technológiák közt. Megválasztja a megfelelő kötéstechnikát adott termék sajátosságait figyelembe véve.
Attitűd
Folyamatosan ellenőrzi eredményeit és következtetéseit. Folyamatosan bővíti az ismereteit a polimer feldolgozás területén. Nyitott az információs technológia használatára polimer feldolgozással kapcsolatos problémák esetén. Törekszik a pontos probléma megoldásra és mérnöki pontosságra. Támogatja az energiahatékony és fenntartható technológiák elterjedését. Törekszik a legújabb trendek és technológiák alkalmazására a polimer feldolgozás területén.
Önállóság és felelősség
Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Csapat tagjaként együttműködik a technikai problémák megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A kurzus integrálja a nem kötelező frontális előadásokat és a kötelező laboratóriumi foglalkozásokat. Az előadások gyakorlati bemutatókat, valamint PowerPoint előadásokat tartalmaznak. A polimer feldolgozási technológiákat az interneten elérhető rövid videók segítségével is bemutatják. A laboratóriumi gyakorlat során különböző polimer feldolgozási technikákat mutatnak be. A megszerzett tudást a gyakorlati házi előkészítés és az online tananyagok tovább mélyítik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Osswald T., Hernandez J.: Polymer Processing. Modeling and Simulation. 2006, Hanser Publications, Cincinnati, OH, USA ISBN 9783446403819
Jegyzet
Polymer Processing lecture notes, available at www.pt.bme.hu, 2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=90&l=a
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
Az aláírás követelménye (1) legalább 4 sikeres laboratóriumi mérés és (2) a házi feladat sikeres benyújtása. A hallgatók részvételének a mérésben tükröznie kell a korábban meghatározott ismereteket, készségeket, hozzáállást és autonómia kompetenciákat. A végső osztályzat követelményei a sikeres félidős ellenőrzések, valamint a benyújtott házi feladatok, amelyek legalább elégséges szinten megfelelnek a követelményeknek.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév végi félévi ellenőrzés magában foglalja a teljes tananyagot. A hallgatóknak meg kell adniuk a definíciót, meg kell rajzolniuk a különböző feldolgozási módszerek sematikus ábráját, és meg kell rajzolniuk a szükséges görbéket (pl. Vulkanizációs görbe, termomechanikus görbék). A hallgatóknak ki kell választaniuk az adott termék előállításának megfelelő módszert, és röviden le kell írniuk. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A követelmény a házi feladat sikeres leadása. A házi feladatnak tartalmaznia kell az adott termék leírását, az azzal szemben támasztott követelményeket. A házi feladatban a hallgatónak be kell mutatnia az adott termék anyagválasztékát, és ajánlania kell, és le kell írnia az elkészítéséhez megfelelő feldolgozási, előkészítési és kiegészítő technológiát. A hallgatónak tevékenységéről írásban kell beszámolnia. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
Képesség
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
Attitűd
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, példát mutat munkatársainak e szemlélet alkalmazásában.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |