Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Fröccsöntés | |||
Injection molding
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBG04 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kovács József Gábor (71957900432) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | kovacs@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=120&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEPTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTAGA2 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatókkal a fröccsöntési technológiát, annak berendezéseit és segéd-eszközeit, az alapanyagok hatását a technológiára, valamint a terméktervezés és szerszámtervezés alapjait fröccsön-tött termékek gyártásához. A tantárgy további célja, hogy bemutassa az esetleges fröccsöntési hibák kialakulását és azok kiküszöbölésének módjait. Megismertesse a hallgatókkal az erősített és töltött rendszerek fröccsöntési sajátosságait. Továbbá célja a tárgynak, hogy a hallgatóknak bemutassa a fröccsöntési szimuláció alapjait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tájékozott a fröccsöntés általánosan használt fogalomrendszerében. Felidézi a hőre lágyuló polimerek fontos jellemzőit, fizikai, és mechanikai tulajdonságait. Leírja a polimerek nyomás-fajtérfogat-hőmérséklet (pvT) jellemzőit. Különbséget tesz a fröccsöntés részfolyamatai, cikluselemei között. Rendszerbe foglalja a fröccsöntés berendezéseit és segédberendezéseit. Tisztában van a polimer ömledékek folyási tulajdonságaival és az azt befolyásoló tényezőivel. Tudomása van a fröccsöntés során az áramlási és nyomási viszonyok hatásairól. Rendelkezik a fröccsöntött termékek tervezésének alapismereteivel. Átlátja a fröccsöntő szerszámok felépítését, tervezésének alapjait. Megkülönbözteti a fröccsöntő szerszámokban uralkodó nyomás- és hőmérsékletviszonyokat. Birtokában van a fröccsöntési szimuláció alapismereteinek és programhasználatának.
Képesség
Alkalmazza elméleti tudását a fröccsöntés ciklusának leírására, ciklusdiagramban való ábrázolására. Értelmezi a polimer ömledékek viszkozitását és annak változásait a fröccsöntési körülmények között. Vázolja a fröccsöntési ciklust nyomás-fajtérfogat-hőmérséklet (pvT) diagramon. Elemzi a fröccsöntés folyamatát az ideális paraméterek megválasztásához. Kezeli a fröccsöntőgépeket (bekapcsolja, kikapcsolja, programozza, feltölti, leüríti stb.). Megválasztja a fröccsöntési technológia paramétereit (fröccsöntés, utónyomás, hűtés stb.). Működteti a fröccsöntés segédberendezéseit összhangban a termék igényeivel. Feltárja a fröccsöntési hibák gyökérokait elméleti tudásának felhasználásával. Javaslatot tesz a gép beállítására az egyszerűbb fröccsöntési hibák kiküszöbölése érdekében. Kiválasztja adott termék gyártásához a megfelelő fröccsöntőgépet. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban – kiemelten rajzos és vázlatkészítési formában – kifejezni.
Attitűd
Fogékony az új ismeretekre a fröccsöntés területén. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai tudását. Törekszik a fröccsöntés berendezéseinek önálló üzemeltetésének elsajátítására. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a fröccsöntésben a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Támogatja az oktatót gondolatai megosztásával, ha hivatkozik erre az adatlapra, akkor még plusz pontot is kap érte. Fejleszti tudását a pontos és hibamentes feladatmegoldás érdekében. Kifejti véleményét írásban a tárgyak ilyen jellegű leírásáról.
Önállóság és felelősség
Együttműködik a laborgyakorlatokon az oktatóval és a társaival. Elkötelezett a tudás megszerzésében és az önálló munkavégzésben. Felelősséget érez a gépek és berendezések épségéért az üzemeltetés közben. Támogatja a laborgyakorlatok gördülékeny menetét tevékeny részvételével és figyelmével. Végrehajtja a szükséges beállításokat a fröccsöntőgépen.
Oktatási módszertan
Előadások alkalmával a hallgatók megismerik a fröccsöntés folyamatait és berendezéseit, a laborgyakorlatok kereté-ben pedig megismerkednek a fröccsöntőgépek és perifériáik beállításával, üzemeltetési kérdéseivel. Különös hangsúlyt fektetünk az elmélet és a gyakorlat összhangjának kialakítására. Az oktatásban kihasználjuk az internet nyújtotta lehetőségeket és videók, virtuális előadások formájában is kapnak háttértámogatást a hallgatók.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963420855X
Dunai A., Macskási L.: Műanyagok fröccsöntése, Lexica Kft, Budapest 2003. ISBN 9632065506
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | A laboratóriumi gyakorlatok teljesítésének feltétele, egyrészről a laboratóriumi gyakorlatok elején írt ellenőrző dolgozatot teljesítése, másrészről a laborgyakorlatokon történő aktív részvétel. Amennyiben a hallgató a laborgyakorlaton nem mutat megfelelő aktivitást, úgy arról elküldhető, ekkor az adott laboratóriumi gyakorlat függetlenül az ellenőrző értékelés eredményétől sikertelennek minősül, azt pótolni kell, ahol az ellenőrző dolgozatot ismételten meg kell írni. Amennyiben a hallgató nem teljesíti sikeresen az ellenőrző dolgozatot vagy nem mutat megfelelő aktivitást és ezért a laborgyakorlatról elküldésre kerül, akkor azt hiányzásnak kell tekinteni. Sikeres teljesítés esetén az ellenőrző dolgozatok eredményeitől függően a hallgató pontokat gyűjt. A hallgatónak 6 laborgyakorlatot kell teljesítenie és az 5 legjobbnak a pontjai adódnak össze. Egy laborgyakorlaton maximum 2 pont szerezhető így összesen 10 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban (zárthelyi dolgozat). Erre a tantárgy előadásain (3 db) kerül sor; az összegző értékelés alapjául az előadások, a tantárgy honlapjáról letölthető előadásanyagok és segédletek szolgálnak. A zárthelyi dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését és számítási feladatokból, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc mindhárom összegző teljesítményértékelés esetében, amelyeken rendre 20, 20, illetve 30 pont szerezhető. A zárthelyi dolgozatok akkor tekinthetőek sikeresnek, ha a hallgató külön-külön több mint 40%-át eléri az adott dolgozatnál kapható pontoknak. A sikertelen zárthelyi dolgozatot pótolni kell. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladatban a hallgatóknak a félév során tanult ismereteit kell összetett módon felhasználni. A feladat-ban kiadott információk felhasználásával egy konkrét fröccsöntő gépet kell kiválasztani a rendelkezésre álló listából. Ezt követően a számítások alapján meg kell rajzolni a gyártáshoz tartozó ciklusdiagramokat. A feladat segíti elmélyülni a tanultakat és gyakorlatias az ipari környezetben is hasznosítható tudáshoz segít. A házi feladatot a 13. oktatási héten kell leadni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |