Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimertechnika | |||
Polymer engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBM01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Molnár Kolos | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | molnar@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=97&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, német | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBMA1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTAMT0 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatókkal a polimer szerkezeti és funkcionális anyagokkal kapcsolatos alapfogalmakat, a polimerek szerkezeti jellemzőit, főbb típusait, a felépítésükből adódó fizikai, mechanikai és egyéb alapvető tulajdonságait, a leggyakoribb kapcsolódó feldolgozás-technológiákat, tipikus alkalmazási példákat és a polimerek újrahasznosításának gyakorlati lehetőségeit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az egyes polimer anyagtípusokat, azok tulajdonságait. Ismeri a polimertechnika általánosan használt fogalomrendszerét. Érti a mesterséges polimerek előállítási elveit, annak alapjait. Rendszerezi a polimerek molekuláris és mikroszerkezeti felépítésének alapvető jellegzetességeit, annak termékre gyakorolt hatását. Tájékozott a tömegpolimerek tipikus jellemzővel, fizikai, és mechanikai tulajdonságaival, az anyagválasztással kapcsolatban. Ismeri a polimerek mechanikai viselkedésének alapjait, tulajdonságainak idő- és hőmérsékletfüggését. Összekapcsolja a polimerek feldolgozás-technológiáinak alapjait az anyagok anyagszerkezettani sajátosságaival. Tisztában van a polimer ömledékek folyási tulajdonságaival (folyásgörbe, viszkozitásgörbe), illetve az azt befolyásoló tényezőivel. Érti a különböző, hőre lágyuló feldolgozástechnológiák sajátosságait. Tisztában van az extrúzióval, a polimerek hőformázásával, fröccsöntésével és az üreges test gyártási lehetőségeivel. Tudomása van az additív gyártástechnológiák (gyors prototípusgyártás), a gyors szerszámozás és a kisszériás polimer termékek előállításának alapjairól. Ismeri a polimer mátrixú kompozitok felépítő anyagait, kompozit termékek alapvető gyártástechnológiáit. Tájékozott a műanyagok és gumik korszerű újrahasznosítási lehetőségeiről.
Képesség
Értelmezi a polimerek molekuláris- és mikro-szerkezete, valamint az anyag mechanikai és fizikai tulajdonságai közötti kapcsolatokat. Megoldja a hajlítási, húzási és kúszási jellemzők meghatározásával és a kapcsolódó mérési görbék kiértékelésével kapcsolatos feladatokat. Vázolja a polimer ömledékek kapillárisban (egyszerű szerszámokban) történő áramlását. Különbséget tesz a polimer-specifikus tulajdonságokat (időfüggő viselkedés, reológiai sajátosságok, fizikai tulajdonságok) a termék megtervezése során. Kiválasztja a különböző geometriájú polimer termékekhez megfelelő gyártástechnológiát. Képes a dekoratív megjelenés és a funkcionális tulajdonságok figyelembevételére a tervezési folyamatban. Felhasználja ismeretei egyszerűbb kompozit termékek kézi előállítására. Azonosítja a polimerek folyási tulajdonságaiból származó termékhibák eredetét. Javaslatot tesz a terméken jelentkező gyártási hibák kiküszöbölésére. Értelmezi a polimerek gyártásához használt szerszámok műszaki rajzait, azok működését. Azonosítja a polimerek anyagszerkezete és mechanikai viselkedése közötti összefüggéseket. Értékeli a különféle újrahasznosítási módszereket a műszaki gyakorlatban. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az oktatóval és a hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimertechnikával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai és korszerű méréstechnikai eszközök használatára. Folyamatosan fejleszti a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik a fenntartható fejlődés elveinek a polimertechnikában történő érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a polimertechnikával kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket a munkájával kapcsolatban. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Oktatási módszertan
Az előadások során a frontális oktatás módszerét alkalmazzuk. Az előadások mellett laboratóriumi gyakorlatok vannak, amelyek teljesítése kötelező és amelyeken szintfelmérő értékelést alkalmazunk. A hallgatók önállóan és csoportmunkában egyaránt oldanak meg gyakorlat-orientált feladatokat a laboratóriumi foglalkozásokon, ott jegyzőkönyveket készítenek. A kommunikáció írásban és szóban történik, emellett a tantárgy épít az alapvető IT eszközök és technikák használatára.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963420855X
Jegyzet
Ronkay F.; Dobrovszky K.; Toldy A.: Műanyagok újrahasznosítása, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar, Budapest, 2015.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tantárgy laborgyakorlati foglalkozásainak elején szintfelmérő értékelést tartunk, amelyek alapjául a tantárgy honlapjáról letölthető laboratóriumi segédletek szolgálnak. Az aláírás megszerzésének feltétele az összes laborgyakorlati szintfelmérő több mint 40%-os teljesítése, valamint a laborjegyzőkönyvek hiánytalan kitöltése. A tantárgy szóbeli vizsgával zárul, amibe a szintfelmérő értékelések átlagos pontszáma 20%-ban beszámít.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelések célja, hogy a hallgatók laborgyakorlatok elvégzéséhez szükséges előzetes kompetenciáit feltárjuk. A szintfelmérő dolgozatokat ezért a laboratóriumi gyakorlatok elején írják meg a hallgatók. A rendelkezésre álló munkaidő 10-15 perc. A laboratóriumi gyakorlatokon csak azon hallgatók vehetnek részt, akik a kötelező felszerelést magukkal hozták: saját, kitöltetlen jegyzőkönyv, számológép, személyazonosság igazolására alkalmas igazolvány. A laboratóriumi gyakorlatok teljesítésének feltétele, egyrészről a laboratóriumi gyakorlatok elején írt ellenőrző dolgozatot sikeres teljesítése (több, mint 40%), másrészről a laborgyakorlatokon történő aktív részvétel. Amennyiben a hallgató a laborgyakorlaton nem mutat megfelelő aktivitást, úgy arról elküldhető. Ekkor az adott laboratóriumi gyakorlat függetlenül az ellenőrző értékelés eredményétől sikertelennek minősül, azt pótolni kell, ahol az ellenőrző dolgozatot ismételten meg kell írni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárggyal kapcsolatos alapfogalmak listáját a szorgalmi időszak végéig meghirdetjük. A vizsga elején a hallgatónak 5, a listában szereplő kérdésre kell röviden válaszolnia. Ha a hallgató legalább 4 kérdést helyesen válaszol meg, úgy továbbléphet a vizsga következő részére, máskülönben elégtelen érdemjegyet kap. Az alapfogalmak ismerete a pontszámba nem számít bele. A szóbeli vizsga következő részében a hallgató az oktató kérdéseire rövid felkészülés után szóban válaszol. Az oktató felméri a hallgató lexikális tudását, továbbá, hogy az egyes témakörök között mennyire tud kapcsolatot teremteni, mennyire látja át az egyes témakörök közötti összefüggéseket. A hallgatónak megfelelő tudást kell felmutatnia a főbb témakörökből (anyagszerkezettan és feldolgozástechnológia), illetve a mérnöki gyakorlatban előforduló problémák megoldásának képességével kell rendelkeznie. Ezek alapján az oktató 80 pontos skálán határozza meg a szóbeli vizsga eredményét. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A laborgyakorlatok maradéktalan teljesítését követően a félév során megírt 5 db, egyenként 20 pontos ellenőrző dolgozat pontszámainak számtani átlagát vesszük, és az így kapott pontszám beszámít a vizsga eredményébe. Összesen így legfeljebb 20 pont szerezhető. A vizsga eredménye 20%-ban a laboratóriumi gyakorlatokon szerzett pontok alapján 80%-ban a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján kerül megállapításra. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 36 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a mechatronikai területen alkalmazott gépészeti és villamos szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes a mechatronikai területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára, a vizsgálati eredmények statisztikai kiértékelésére, dokumentálására, és a kísérleti és elméleti eredmények összevetésére.
Attitűd
- Törekszik a feladatait szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani.
- Törekszik a fenntarthatóság és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére.
- Törekszik az önművelésre, önfejlesztésre aktív, egyéni, autonóm tanulással.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |