Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek feldolgozástechnológiái I. (PhD szig.) | |||
Polymer processing technologies I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTDPF1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Czvikovszky Tibor (71563153123) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | czvikovszky@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=17&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célkitűzése, hogy részletesen megismertesse a hallgatókat a polimerek gyártási technológiáival, a polimerizációs láncreakció és a lépcsős reakciók (polikondenzáció, poliaddíció) kinetikájával, folyamatszabályozásának gyakorlatban alkalmazott megvalósításának gépészeti berendezéseivel. A tárgy bemutatja a legfontosabb tömeg-, műszaki- és különleges polimerek tulajdonságait, felhasználási területeit. Bemutatja a polimerek újrahasznosítási módjait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Rendszerezi a polimerek típusait különböző szempontok szerint. Tisztában van a polimerek gyártástechnológiájának alapvető típusaival. Tisztában van a polimerizációs láncreakció folyamatával. Ismeri a polimerizációs láncreakció folyamatszabályozási módjait, azok előnyeit-hátrányait. Ismeri a lépcsős polimergyártási folyamatok elvét, megvalósítási módjait. Megkülönbözteti a lépcsős polimergyártási folyamatokat. Átlátja a legfontosabb polimer anyagok gyártási módszereit. Átlátja a polimerek többi szerkezet anyaggal szembeni sajátságos előnyös és hátrányos tulajdonságait. Ismeri a legfontosabb polimerek jellemző tulajdonságait és felhasználási területeit. Tisztában van a polimerek újrahasznosítási lehetőségeivel.
Képesség
Különbséget tesz a polimer anyagok között különböző szempontok alapján. Különbséget tesz a polimerek gyártástechnológiái közt. Képes szabályozni a polimerizációs láncreakcióval gyártott térhálós polimer gyártási folyamatát. Képes szabályozni a lépcsős reakcióval gyártott polimer gyártási folyamatát. Meghatározza adott polimer gyártásához szükséges anyagok és berendezések körét. Elkülöníti a lépcsős polimergyártási eljárások típusait. Azonosítja adott polimer anyag előállításához alkalmas gyártástechnológiát. Különbséget tesz a különböző szerkezeti anyagok alapvető tulajdonságai és felhasználási területei között. Kiválasztja adott alkalmazáshoz a megfelelő polimer anyagot. Képes feltárni egy polimer termék újrahasznosítási módját.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimerek gyártástechnológiáival kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Érvényesíti a gazdaságosság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét polimerekkel kapcsolatos feladatok megoldása során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a polimerek problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. A kis létszám biztosítja a hatékony kommunikációt és interakciót a hallgatók és az oktatók között az előadások során. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD munkájukban végzett elméleti munkái és önálló laboratóriumi vizsgálatai keretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására az előadási órákon kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9634206212
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=17&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése szóbeli vizsga alapján történik. A vizsgára bocsáthatóság szükséges feltétele az interaktív előadásokon való, legalább 70%-os részvétel. A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képessség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket kéri számon a teljesítményértékelés során. A tantárgy teljesítésének feltétele a szóbeli vizsga sikeres teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képessség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket kéri számon a teljesítményértékelés során. --------------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |