Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek szerkezettana II. (PhD szig.) | |||
Polymer structure II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTDPS2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Czigány Tibor Pál (71957716899) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | czigany@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=41&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy a Polimerek szerkezettana I tárgy folytatásaként részletesen megismertesse a hallgatókat a polimerek mechanikai tulajdonságainak matematikai leírási módjaival, anyagmodellezési eljárásaival. A hallgatók megismerik a polimerek károsodási és tönkremeneteli mechanizmusait, a lineáris és nemlineáris törésmechanika polimerek esetén alkalmazható elveit, mérési eljárásait. Részletesen tárgyalja a fenomenológiai lineárisan viszkoelasztikus (LVE) elméletet, beleértve a minőségi és mennyiségi modellek, a relaxációs spektrumok és a Boltzmann-féle szuperpozíciós elv használatát a kvázistatikus és dinamikus viselkedés leírásában és kitér a nemlineárisan viszkoelasztikus viselkedés leírásának egyes lehetőségeire is. A polimer anyagok szerkezeti-szilárdsági modellezésének bemutatásához tárgyalja az elasztomerek statisztikus fizikai alapú polimerháló modelljét, valamint az erősen orientált polimerek szálkötegcella alapú modellezési módszerét.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer anyagtudományban használt mechanikai fogalmakkal és mérési módszerekkel. Tisztában van a polimer anyagosztályok és egyes anyagtípusok szerkezeti-mechanikai jellegzetességeivel. Tisztában van a polimer anyagtudományban használt mechanikai modellezési módszerekkel. Ismeri a polimerek károsodási és tönkremeneteli mechanizmusait, a törésmechanika mérési módszereit. Érti a lineárisan viszkoelasztikus (LVE) elméletet és tudja alkalmazni az adott igénybevételi esetekre. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a korszerű kvázistatikus mechanikai vizsgálati módszerek elveiről és a mérési eredmények elméleti modelleken alapuló kiértékeléséről. Birtokában van a polimer anyagok tartós igénybevételi tulajdonságait elemző modellezési és kiértékelési módszereknek. Birtokában van a polimer anyagok dinamikus terhelések esetén mutatott viszkoelasztikus viselkedésére vonatkozó modellezési és elemzési módszereknek. Átlátja a hőmérséklet, a nedvességtartalom és egyéb környezeti paramétereknek a szerkezeti és mechanikai tulajdonságokra gyakorolt hatását modellező módszerek elveit. Ismeri a polimerek szerkezeti-szilárdsági modellezésének jelentőségét és alapvető elveit.
Képesség
Kiválasztja az adott kutatási, felhasználási célnak megfelelő mechanikai vizsgálatotokat. Kiválasztja a kutatási cél meghatározta szerkezeti-mechanikai tulajdonságoknak megfelelő polimer anyagokat. Kiválasztja a kutatási cél meghatározta szerkezeti-mechanikai tulajdonságok modellezésére alkalmas módszereket. Alkalmazza az adott kutatási, felhasználási célra alkalmas törésmechanikai vizsgálatot. Képes az adott mechanikai igénybevétel hatásának modellezésére vonatkozó LVE módszert alkalmazni. A polimerek viszkoelasztikus viselkedésére vonatkozó ismereteit használja a kvázistatikus mechanikai vizsgálatok kiértékelése során. A polimerek viszkoelasztikus viselkedésére vonatkozó ismereteit használja a tartós igénybevételi mechanikai vizsgálatok kiértékelése során. A polimerek dinamikus mechanikai viselkedésének modellezésére vonatkozó ismereteit alkalmazza a dinamikus vizsgálatok kiértékelésénél. Anyagmodell alapokon értékeli a termomechanikai vizsgálati eredményeket, az esetleges mestergörbe alapú becsléseket. A szerkezeti és termomechanikai vizsgálati eredmények alapján következtet a kutatáshoz választott polimer anyag szerkezeti-szilárdsági modellezésének lehetőségeire.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimerek mechaniaki tulajdonságaira vonatkozó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit a szerkezet és tulajdonság összefüggéseinek feltárásában és modellezésében. Törekszik a mechanikai tulajdonságok vizsgálatához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi a polimer anyagtudomány terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a mérési, laboratóriumi munkák precíz végrehatásához. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD projekt munkájukban végzett elméleti munkái és önálló laboratóriumi vizsgálataikeretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására az előadási órákon kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
W. Grellmann, S. Seidler: Polymer Testing. Carl Hanser Verlag, Munich, 2007. ISBN: 9781569905494
Czél Gy., Kollár M.: Anyagvizsgálati praktikum. Sunplant, Miskolc, 2008. ISBN: 978-963-06-4216-3
Jegyzet
Bodor G., Vas L.M.: Polimer anyagszerkezettan, Műegyetemi Kiadó, 2005, Budapest.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=110&l=m
http://pt.bme.hu/~vas/Polimer%20szerkezettan_I/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén a szóbeli vizsga alapján történik. A vizsgára bocsáthatóság szükséges feltétele az interaktív előadásokon való, legalább 70%-os részvétel. A teljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy, az oktatási anyag választott témakörében tartandó maximum 10 perces ppt prezentáció. Ez az előadásokon megvitatott anyagon kívül tartalmazhatja a hallgató saját irodalomfeldolgozásának, illetve saját kutatásának ideillő egyes eredményeit is. A prezentáció során és azt követően megválaszolandók a vizsgáztató, illetve a többi vizsgázó által feltett kérdések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy prezentációval támogatott, szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsga tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, amely a mind az elméleti, mind a szükséges lexikális ismereteket is számon kéri a teljesítményértékelés során. -----------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak, matematikai és műszaki mechanikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |