Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimer anyagtudomány | |||
Polymer Materials Science
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNG01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Molnár Kolos (71950238494) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | molnar@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=110&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTMG20 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy részletesen megismertesse a hallgatókat a polimerek, mint szerkezeti anyagok típusaival, illetve a különböző polimer anyagosztályok szerkezetével és mechanikai tulajdonságaival, a szerkezet és tulajdonságok közötti összefüggésekkel, valamint a környezeti paramétereknek (mint a hőmérséklet és légnedvesség) a szerkezetre és mechanikai tulajdonságokra gyakorolt hatásával. A hallgatók megismerik a szerkezeti és mechanikai tulajdonságok vizsgálati módszereit és a mérnöki anyagmodellezés lehetőségeit, továbbá a polimer anyagok felhasználási lehetőségeit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer anyagtudományban használt általános fogalmakkal. Rendszerezi a polimer anyagokat különböző szerkezeti és feldolgozási szempontok szerint. Tisztában van a polimerek atomos, molekuláris és morfológiai szerkezetével, a molekulatömeg szerepével. Érti a polimer oldatok, keverékek és ötvözetek termodinamikájának alapjait. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szerkezetvizsgálati módszerek elveiről, alkalmazhatósági korlátairól és a mérési eredmények kiértékeléséről. Birtokában van a polimer anyagok kvázistatikus, illetve dinamikus terhelések esetén mutatott viszkoelasztikus viselkedésének és tönkremeneteli jellegzetességeire vonatkozó mérnöki ismereteknek. Átlátja a hőmérséklet, a nedvességtartalom és egyéb környezeti paramétereknek a szerkezeti és mechanikai tulajdonságokra gyakorolt hatását. Ismeri a polimerek időfüggő mechanikai viselkedésének fenomenológiai alapú matematikai leírását, a minőségi és a mennyiségi modellezés módszereit. Tájékozott a polimer anyagok karakterisztikus termomechanikai görbéinek meghatározának, illetve a tartós viselkedés mertergörbe alapú becslését illetően. Ismeri a polimer anyagtípusok feldolgozhatósági lehetőségeit, a feldolgozás szerkezetre gyakorolt hatását.
Képesség
Kiválasztja az adott felhasználási célra alkalmas polimer anyagosztályt. Azonosítja a felhasználási célra alkalmas szűkebb anyagcsoportot. Elemzi a molekulatömeg hatását a választott anyag és feldolgozási technológia esetén. Használja keverékelméletet a polimer ötvözetek előállításához. Megválasztja a szerkezeti jellemzők meghatározásához szükséges berendezéseket és eszközöket. A polimerek viszkoelasztikus és tönkremeneteli viselkedésére vonatkozó ismereteit használja a mechanikai vizsgálatok kiértékelése során. Feltárja a környezeti és technológia jellemzők hatását. Meghatározza a mechanikai viselkedés leírásához szükséges matematikai anyagmodellt. Értékeli a termomechanikai vizsgálati eredményeket, az esetleges mestergörbe alapú becsléseket. A szerkezeti és termomechanikai vizsgálati eredmények alapján következtet a választott technológia jellemzőire.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimerek szerkezetére és tulajdonságaira vonatkozó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit a szerkezet és tulajdonság összefüggéseinek feltárásában és modellezésében. Törekszik a szerkezet és tulajdonság vizsgálatához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi a polimer anyagtudomány terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a mérési, laboratóriumi munkák precíz végrehatásához. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor, ahol egy kiadott komplex anyagvizsgálati projektmunkát kell csoportosan megoldani, mely a csoportmunka-készségeket is fejleszti egyúttal. A projektmunkát a félév végén leadandó csoportos laborgyakorlati jegyzőkönyv formájában kell bemutatni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
W. Grellmann, S. Seidler: Polymer Testing. Carl Hanser Verlag, Munich, 2007. ISBN: 9781569905494
Czél Gy., Kollár M.: Anyagvizsgálati praktikum. Sunplant, Miskolc, 2008. ISBN: 978-963-06-4216-3
Jegyzet
Bodor G., Vas L.M.: Polimer anyagszerkezettan, Műegyetemi Kiadó, 2005, Budapest.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=110&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény mérés alapján történik. A részteljesítmény értékelés (csoportos projektmunka jegyzőkönyve): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített, több laboratóriumi gyakorlat ismeretanyagát magába foglaló projektmunka, amelyet csoportos laborgyakorlati jegyzőkönyv formájában készítenek el. A feladat megfelelő szintű elvégzése a vizsgára bocsáthatóság szükséges feltétele.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy a félév végén leadandó, kizárólag csoportosan készíthető projekt feladat elkészítése, melyet laborgyakorlati jegyzőkönyv formájában kell bemutatni. A feladatokat és a legfeljebb 6 fős csoportok beosztását a második oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészített projektdolgozat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladat 50%-os szintű elvégzése a vizsgára bocsáthatóság feltétele. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsga tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, valamint felméri, hogy a hallgató az egyes témakörök közötti kapcsolatokat mennyire fedezte fel és mélyítette el. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 6 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |