Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Extrúziós technológiák | |||
Extrusion technologies
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNG11 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bárány Tamás | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | barany@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=108&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTMG21 |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy elmélyítse a hallgatók elméleti és gyakorlati ismereteit a polimerek extrúziós technológiái, az azt követő műveletek, valamint a speciális eljárások területén. A hallgatók részletesen megismerik az extruder felépítését, részeit, szerszámait, követő technológiáit, valamint a melegalakító technológiákat. Az előadások során bemutatásra kerülnek az extrúzió során lejátszódó keveredési, megömlesztési folyamatok. Ismertetésre kerülnek az extruderszerszámok (fóliafúvó, extrúziós fúvó, síkfólia-, lemez-, cső-, profilgyártó), valamint a formázó szerszámok (melegalakító, palackfúvó) tervezési irányelvei. Ismertetésre kerülnek a többkomponensű extrúzió technikái, alapelvei. A tárgy keretében megismerhetik továbbá a speciális extrúziós technológiákat, valamint a technológia-specifikus dekorációs és kötési technológiákat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a polimerfeldolgozási technológiák alapjait, az e témakörben használatos általános fogalmakat. Átlátja az extrúziós technológiák teljes folyamatát. Tisztában van az extruder részeivel, azok működési elveivel. Érti az extruderben lejátszódó alapfolyamatokat (keveredés, megömlesztés). Átlátja az extruderszerszámok (fóliafúvó, extrúziós fúvó, síkfólia-, lemez-, cső-, profilgyártó) felépítését, működési módjai. Ismeri az extruderszerszámok tervezési irányelveit. Ismeri a formázó szerszámok tervezési irányelveit. Tisztában van a többkomponensű extrúzió (koextrúzió) hátterével, technikájával és szerszámaival. Tájékozott a speciális extrúziós eljárások területén. Tájékozott a technológia-specifikus dekorációs és kötési technológiákban.
Képesség
Kiválasztja az adott termék gyártásához szükséges extrúziós, illetve formázási technológiát. Képes kiválasztani az extrúziós technológiákhoz szükséges alap és segédberendezéseket, alktarészeket. Értelmezi a polimer megömlesztéséhez szükséges lépéseket és ezeket összhangba hozza az extruder adott részeivel. Feltárja az adott alapanyag megömleszétéshez és keveréséhez szükséges feltételeket. Megválasztja az adott extrudált termék előállításához szükséges szerszámokat. Használja az extruder szerszámok tervezéséhez szükséges főbb irányelveket. Használja a formázó szerszámok tervezéséhez szükséges főbb irányelveket. Kiválasztja a koextrudált termékek előállításához szükséges szerszámkonstrukciókat. Képes kiválasztani a speciális extrudált termék előállításához szükséges technológiákat. Értékeli az adott termék előállításhoz szükséges legmegfelelőbb dekorációs és kötési technológiákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az extrúzióval kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az polimerfeldolgozásban szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi az extrúzió terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Ismeretei birtokában, elemzései alapján, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa végzett munka pontosságát és felhasználhatóságát illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás, gyakorlat és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a gyakorlatokon és laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor. A gyakorlatok, valamint a laborgyakorlatok egy része demonstrációs jellegű, amíg a laborgyakorlatok nagyobb részén egy-egy kiadott projektmunkát kell kis csoportokban (4-6 fő) megoldani, mely a csoportmunka-készségeket is fejleszti egyúttal. A projektmunkát a félév végén összefoglalva, dokumentálva kell benyújtani elektronikus formában.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2003. ISBN: 963-420-621-2
Rauwendaal C.: Polymer Extrusion, Hanser, Munich, 1994. ISBN: 344-617-960-7
Illig A.: Thermoforming. A Practical Guide, Hanser, Munich, 2001. ISBN: 156-990-275-5
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=108&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két egyéni részteljesítményméréssel (tervezési feladat) és egy kiscsoportos részteljesítményméréssel (összegző jegyzőkönyv), valamint a szóbeli vizsga alapján történik. A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az egyénileg készített tervezési feladatok és a kiscsoportosan készített összefoglaló jegyzőkönyv.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy egyénileg készítendő extrúziós szerszám tervezési feladat elkészítése. A feladatok kiadása előreláthatólag a 6. oktatási héten történik. Az elkészített tervezési feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 10. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 40 pont szerezhető. Minimálisan 20 pontot teljesíteni kell a sikeres részteljesítmény értékelés eléréséhez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy egyénileg készítendő melegalakító szerszám tervezési feladat elkészítése. A feladatok kiadása előreláthatólag a 9. oktatási héten történik. Az elkészített tervezési feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 13. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 40 pont szerezhető. Minimálisan 20 pontot teljesíteni kell a sikeres részteljesítmény értékelés eléréséhez. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy csoportosan készítendő összefoglaló laborgyakorlati jegyzőkönyv elkészítése. A feladatok kiadása előreláthatólag a 3. oktatási héten történik. Az elkészített tervezési feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető. Minimálisan 10 pontot teljesíteni kell a sikeres részteljesítmény értékelés eléréséhez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A vizsga előtt, a tételhúzást követően a hallgatónak min. 20 perc felkészülést biztosítunk, majd ezt követően szóbeli vizsga keretében ad számot a tudásáról a vizsgázó hallgató. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során a 3 részteljesítmény (kiscsoportos feladatok jegyzőkönyve, két szerszámtervezéses házi feladat) értékelés 40 %-ban számít bele a vizsga eredményébe, kötelező jelleggel. A részteljesítmények összpontszáma maximálisan 100 pont, a szóbeli vizsgára max. 150 pont kapható. A szóbeli vizsgán önmagában is legalább elégséges szintet kell teljesíteni. Összességében a vizsgán a félévközi eredménnyel együtt maximum 250 pont szerezhető. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |