Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Természetes polimer szerkezeti anyagok | |||
Natural polymer structural materials
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNX03 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Morlin Bálint Dénes | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | morlin@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=118&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a főbb természetes, illetve a megújuló erőforrásnból származó polimer anyagok felhasználási és feldolgozási tulajdonságait, az ezekre ható külső tényezőket leggyakoribb feldolgozási technológiáikat, alkalmazási területeiket és az ezekhez kapcsolódó fontosabb szakkifejezéseket. A tantárgy végigveszi a fontosabb természetes szerkezetépítő anyagok (cellulóz, fehérje, latex, stb.) tulajdonságait, azok gyakorlatban megtalálható megjelenési formáit (fa, papír, bőr, kaucsuk, szálas anyagok stb.), valamint természetes alapú, lebontható mesterséges polimer anyagokat (TPS, PLA, stb.).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a természetes polimerek (cellulóz, fehérje, latex), mint a növényi és állati szervezetek váz- és funkcionális anyagainak felépítésével, tulajdonságaival. Ismeri a fa szerkezetét, fizikai tulajdonságait, tartósságát. Tisztában van a fa főbb feldolgozási módszereivel és alkalmazásukkal. Ismeri a papírgyártás alapanyagait, féltermékgyártás lehetőségeit, és módszereit. Tájékozott a papírgyártás előkészítő műveletei, és a papírgép működése felől. Ismeri a bőr szerkezeti felépítését, a nyersbőr részeit, tulajdonságait és a bőrgyártás jellemző eszközeit és folyamatait. Tisztában van a természetes kaucsuk tulajdonságaival, termelésével, előkészítésével valamint a gumigyártás eszközeivel, termékeivel. Tájékozott a főbb természetes szálasanyagok fajtáit, előfordulásukat és feldolgozásuk főbb lépéseit. Tájékozott a lebomló és lebontható polimerek fajtáiról, helyükkel a természetes körforgásban. Rendszerbe foglalja a biopolimerek főbb fajtáit, azok tulajdonságait előnyeiket és hátrányaikat.
Képesség
Célszerűen kiválasztja az adott feladatra alkalmas természetes anyagcsaládokat. Ismeretei birtokában képes az általánosan használttól eltérő, természetes vagy lebomló anyag kiválasztására. Rangsorolja az adott feladatra célszerűen használható anyagokat, az előnyös és hátrányos tulajdonságaik alapján. Értékeli a természetes anyagok tulajdonságait módosító hatásokat. Megszerzett ismeretei alapján képes további adatok, jellemzők felkutatására és értelmezésére. Megválasztja a szokványos megoldásoktól eltérő természetes anyagokat. Képes megteremteni a természetes anyagok alkalmazásához kedvező körülményeket. Megválasztja a célnak legjobban megfelelő gyártási technológiákat. Használja a problémamegoldás során, a megszokottól eltérő megoldásat is. Átfogóan értékeli a a természetes és mesterséges anyagokat azok előnyei alapján.
Attitűd
Következtetéseit folyamatosan ellenőrzi, összeveti a lehetséges más megoldásokkal. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a természetes anyagokkal és technológiákkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a környezetvédelem szempontjából legkedvezőbb anyagok kiválasztására és használatára. Törekszik a természetes környezet szempontjából legkedvezőbb módszerek kiválasztására és használatára.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a természetes környezetre leegkevésbé hátrányos módszerek alkalmazása iránt. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Elkötelezett a természetes polimer szerkezeti anyagok alkalmazására.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Erre a célra a hetente megtartott tantermi előadásokon felhasználásra kerülnek anyag és termékminták, valamint képi és videoanyagok is, amelyek felhasználásával bemutatásra kerülnek a legfontosabb anyagok, a belőlük kialakuló, szerkezetek, illetve a szükséges technológiák.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2000 ISBN: 963 420 855 X
Molnár S.: Faipari Kézikönyv I., II., III, Faipari Tudományos Alapítvány, Sopron, 2000-2003 ISBN: 963 00 4229 0
Vámos Gy.: Papíripari kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1990 ISBN: 9631030229
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=118&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli összegző teljesítménymérés. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket a jellenző szakkifejezések és alapvető technológiák ismeretét kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés az elméleti ismeretekre, valamint azok alkalmazásának során alapvető készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 14. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen egyenként 50 pont szerezhető. Külön-külön minimum 41% elérendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a gépészeti szakterület tudásbázisát.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |