Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szálak és szálas szerkezetek előállítása | |||
Production of fibers and fibrous structures
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNX05 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bakonyi Péter (71404669873) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | bakonyi@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=101&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a természetes és mesterséges szálak és szálas szerkezetek (szabálytalan és szabályos 1D, 2D és 3D szálas szerkezetek) alapfogalmait, fajtáit, felépítését és tulajdonságait, az előállításukhoz alkalmazott technológiákat (fonás, szövés, fonatolás, lánc- és vetülékrendszerű kötés, varrvahurkolás, konfekcionálás, kikészítés) és gépeket, valamint a szakterület szakkifejezéseit. Mindezekkel a tantárgy távlati célja, hogy a hallgatók ezen a szakterületen eligazodjanak, az ezen a szakterületen dolgozó szakemberekkel megértsék egymást, és megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek a munkájuk során felhasznált szálas szerkezetekről.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a természetes és a mesterséges szálakkal kapcsolatos fogalmakkal. Rendszerbe foglalja a természetes és mesterséges szálak tulajdonságait, előállítási technológiáit. Megkülönbözteti a 2D-s szabálytalan szálas szerkezetek (szálpaplan, szálbunda, flisz) fajtáit és előállítási módjait. Tájékozott az 1D-s szabályos szálas szerkezetek (fonal, cérna, zsinór, kötél) fajtáiról és előállítási technológiáiról. Ismeri a 2D-s és 3D-s szabályos szálas szerkezetek (szövet, vetülék- és láncrendszerű kötött kelme, fonatolt kelme, varrvahurkolt szerkezetek, konfekcionált szerkezetek) fajtáit, ezek alapvető tulajdonságait. Tisztában van a szövetek alapkötéseivel, a szövés elvével, a szövőgépek felépítésével, szádképzési és vetülékbeviteli megoldásaival. Tisztában van a 2D-s és 3D-s szőtt szerkezetek (UD, forgófonalas, triaxiális, többrétegű, tömlő, üreges kelme, profilos kelme, stb.) gyártási technológiáival. Ismeri a szalag és tömlő fonatolásának technikáját, a fonatológépek működésének elvét. Megkülönbözteti a kötőtűk fajtáit, a szemképzés folyamatát, a vetülék- és láncrendszerű alapkötéseket. Ismeri a vetülék- és láncrendszerű kötőgépek felépítését és működésének alapjait, a kötött kelme vetülék- és/vagy láncirányban történő megerősítésének lehetőségeit. Tájékozott a varrvahurkolással készíthető szabályos kelmeszerkezetek fajtáiról, előállítási módjairól. Rendelkezik a konfekcionálás technológiai műveleteinek (szabás, varrás, vasalás) ismeretével. Birtokában van a varrógépi öltéstípusoknak, a varrógépek általános felépítésének, öltésképző eszközeinek és az öltésképzés folyamatának ismeretének. Tájékozott a 2D-s szálas szerkezetek vegyi és mechanikai kikészítési eljárásairól.
Képesség
Értelmezi a szálas szerkezetű termék adatlapján szereplő adatokat. Kiválasztja a feladatához szükséges természetes vagy mesterséges szálat. Kiválasztja a feladatához szükséges 2D-s szabálytalan szálas szerkezetet. Különbséget tesz az 1D-s szabályos szálas szerkezetek között. Elkülöníti a céljainak legjobban megfelelő 2D-s vagy 3D-s szálas szerkezetet. Különbséget tesz a szövetek alapkötései és a szövőgépek szerkezeti elemei között. Különbséget tesz a különböző szövési technikákkal készült szálas szerkezetek között. Azonosítja a fonatológépet és az azokkal készített fonatolt szerkezeteket. Azonosítja a kötőtűket, valamint a vetülék- és láncrendszerű alapkötéseket. Elkülöníti a vetülék- és láncrendszerű kötőgépeket. Kiválasztja a feladatához legalkalmasabb varrvahurkolt szálas szerkezetet. Azonosítja a szabás, a varrás és a vasalás eszközeit. Elkülöníti a feladatához legmegfelelőbb öltéstípust és varrógépet. Értelmezi a vegyi és a mechanikai kikészítési műveleteket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a szálakkal és szálas szerkezetekkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a szálak és szálas szerkezetek előállításához szükséges eszközrendszer megismerésére. Követi a szálak és szálas szerkezetek terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez a szálakkal és szálas szerkezetekkel kapcsolatos problémák, a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. A frontális oktatás elemeként a tananyagot táblai vázlatok és rajzok, power point prezentációk, szakmai videók, termékminták és bemutató eszközök szemléltetik. Az előadásokhoz tartozó diasorok előzetesen közzé vannak téve, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadásokon elhangzott tananyagot a megadott irodalmak kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jederán M., Tárnoki F. (szerk): Textilipari Kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó, 1990 (1979), Budapest, ISBN 963-10-2706-6.
Banerjee P. K.: Principles of Fabric Formation. CRC Press, Taylor & Francis, 2015, Boca Raton, ISBN 978-1-4665-5444-3.
Wulfhorst B.: Textile Fertigungsverfahren. Carl Hanser Verlag, 1998, München, ISBN 3-446-19187-9.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=101&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 8. |
Hatályosság vége: | 2024. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli összegző teljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A két zárthelyi dolgozat megírására rendelkezésre álló munkaidő összesen 100 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az első összegző értékelés az első 6 előadáson elhangzott elméleti ismeretanyag elsajítítottságát méri fel. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. oktatási héten kerül sor. A zárthelyi dolgozat megírására rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. Maximálisan 50 pont szerezhető, ebből minimálisan 50%, azaz 25 pont elérése szükséges ahhoz, hogy a teljesítményértékelés teljesített legyen. A második összegző értékelés a második 6 előadáson elhangzott elméleti ismeretanyag elsajítítottságát méri fel. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A zárthelyi dolgozat megírására rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. A második összegző teljesítményértékelésen maximálisan 50 pont szerezhető, ebből minimálisan 50%, azaz 25 pont elérése szükséges ahhoz, hogy a teljesítményértékelés teljesített legyen. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 74 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 62 % - 74 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 62 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2023. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A tantárgy tananyagának elsajátítását megkönnyítik a polimerek anyagszerkezettani, gyártás- és feldolgozástechnológiai ismeretei és az alapvető gépszerkezettani ismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |