Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimer alkatrészek tervezése | |||
Design of polymer parts
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNX09 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Suplicz András (76170837627) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | suplicz@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=114&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTMG06 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a polimer alkatrészek gyártáshelyes konstrukciós szabályaival, kiemelt figyelmet fordítva a fröccsöntési technológia sajátosságaira. A hallgatók megismerik az információs és műanyagipari adatbázisokat, az alapanyagok kiválasztásának folyamatát a technológia és termékkialakítás figyelembevételével, valamint a tulajdonságokat optimalizáló méretezési elveket. A tantárgy végigvezet a tervezési módszerek végrehajtásának lépésein és az azt támogató szimulációs lehetőségeken.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer alapanyagok főbb jellemzőivel. Érti a hőre lágyuló polimerek feldolgozásának folyamatait és módszereit. Ismeri az alapanyagok kiválasztásának főbb szempontjait. Tájékozott a fröccsöntés során keletkezett termékminőségi hibák és megoldásának témakörében. Birtokában van a polimer alkatrészek gyártáshelyes kialakításához szükséges tudásnak. Rendelkezik a fröccsöntött termékek konstrukciós alapszabályaival. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a polimer alkatrészek szereléstechnikájának témakörében. Rendelkezik a polimerek kötéstechnikájában használt főbb méretezési ismeretekkel. Tájékozott a polimer termékek tervezésének szimulációval történő támogtási lehetőségei témakörben. Ismeri a hőre lágyuló mátrixú fröccsöntött kompozit alkatrészek sajátosságait.
Képesség
Képes kiválasztani adott termékhez a követelmények teljesítéséhez szükséges alapanyagot. Alkalmazza feladatai elvégzéséhez az információs és műanyagipari adatbázisokat. Értelmezi az alapanyagok adatlapjaiban szereplő tulajdonságokat. Megválasztja feladatai elvégzéséhez a megfelelő eszközöket. Alkalmazza az előadásokon és gyakorlatokon megszerzett tudást mérnöki feladatai végrehajtásához. Meghatározza a tervezési lépéseket és folyamatokat. Javaslatot tesz a követelmények teljesítéséhez szükséges konstrukciós változtatásokra és azok alkalmazhatóságára. Elkészíti a konstrukció méretezését és annak dokumentációját. Vizsgálja az alkalmazott módszerek és eredményei helyességét. Elemzi a kötéstechnikai módszerek alkalmazhatóságát.
Attitűd
Nyitott a megismert tudás felhasználásával a komplex feladatok megoldására. Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a mérnöki feladatok precíz, pontos elvégzésére. Követi az polimer feldolgozási technikák területén megjelenő új eljárásokat, módszereket. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Támogatja a mérnöki feladatok elvégzését konstruktív hozzáállásával. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elfogadja a jól megalapozott szakmai és kritikai észrevételeket. Elkötelezett a mérnöki feladatok pontos, precíz elvégzésében. Együttműködik az ismeretek átadásában és bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a gyakorlatokon kerül sor, ahol az egyéni tervezési házi feladatok megoldását segítő gyakorlati és tervezési példák kerülnek ismertetésre.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, 2000, Budapest, ISBN: 963-420-621-2
Dunai A., Macskási L.: Műanyagok fröccsöntése. Lexica Kft, 2003, Budapest, ISBN: 963-206-550-6
E. Alfredo Campo: The Complete Part Design Handbook (For Injection Molding of Thermoplastics), 2006, Hanser, ISBN: 978-3-446-40309-3
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=114&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli összegző teljesítménymérés, valamint egy részteljesítmény mérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket és azok gyakorlati alkalmazását kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyagok elsajátítottságát, valamint a gyakorlatokon szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 60%-ban az elméleti ismeretekre, 40%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 13. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékeléseken 30-30 pont szerezhető. Minimum külön-külön 40% elérendő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy egyénileg készítendő tervezési és méretezési feladat elkészítése és dokumentációjának beadása. A feladat legkésőbb a harmadik oktatási héten kerül kiadásra. Az elkészített feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 13. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 40 pont szerezhető. Minimum 40% teljesítendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
termodinamikai, hőtechnikai és energetikai berendezésekre vonatkozó ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |