Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műveleti készülékek tervezése II. | |||
Process Equipment Design II
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVÉ614Z | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Nagy András (71958078987) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | nagy@mail.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=261 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A vegyipar, és az élelmiszeripar, területén előforduló műveleti készülékek és tartályok konstrukciós kialakításának, jellegzetes igénybevételeinek és mértetésének megismertetése. A készülékek feszültséggyűjtő helyeinek , (csonkcsatlakozások,támaszok karimás kötések, zárófelületek) kialakítása, igénybevételeik, szilárdsági számításuk alapelveinek, megismertetése. Készségek kifejlesztése a korszerű méretezéshez és a korszerű kutatási és kiértékelési módszerek alkalmazásához.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a vegyipar, az élelmiszeripar, energiaipar területén előforduló készülékek szerkezeti kialakításairól. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a vegyipar, az élelmiszeripar,energiaipar területén előforduló készülékek szilárdsági mértetzéséről. Tisztában van a mechainkai , hő és korróziós igénybevételeknél használatos fogalmakkal. Tisztában van a készülékek és tartályok méretezése és ellenőrzése során használandó fogalmakkal. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a korróziós igénybevételek és a korrózióhelyes tervezés területén. Tájékozott a készülékelemek méretezésével kapcsolatban. Tisztában van a mechanikai, hő és korróziós igénybevételek hatásaival. Ismeri a műveleti készülékek és tartályok életteartamás befolyásoló hatásokat. Átlátja a műveleti berendezések gazdaságossági kérdéseit. Tájékozott a műveleti készülékek tervezése során alkalmazott korszerű számítógépes technikákról. Átlátja a műveletikészülékek technológiai rendszerbe illesztésének lehetőségeit.
Képesség
Meghatározza technológiai kozeg alapján a készülék szerkezeti anyagát . Meghatározza a tervezési hőmérséklet alapján a szilárdsági számítás során használt megengedett feszültséget. Elemzi a feladat megoldásához illeszkedő konstrukciós kialakításokat. Javaslatot tesz a tartályok és műveleti készülékek gazdaságos felületvédelmére. Javaslatot tesz a készülékek szerkezeti részeinek konstrukciójára. Megválasztja az adott tervezési feladat végrehajtásához szükséges számítógépes szofwereket. Alkalmazza a műveleti készülékek méretezéséhez szükséges összefüggéseket. Alkalmazza a folyadéktartályok méretezéséhez szükséges összefüggéseket. Rangsorolja a tervezés során figyelembe veendő környezeti hatásokat. Elemzi a műveleti készülékek méretezése területén végzett kutatások eredményeit. Megtervezi a műveleti készülékek technológiai rendszerbe való illesztését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tartályok és műveleti készülékektervezésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a tartályok és műveleti készülékek tervezése során fellépő problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az takarékos anyagfelhasználás és környezettudatosság elvét a készülékek méretezése során. Eredményeit a szakmai szabályoknak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a költséghatékony, balestementesen üzemeltethető, minimális környezeti hatásokkal rendelkező készülékek iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz elsőorban a berendezések vázlatát és képét bemutató diasorok tartoznak, amelyek kiegészítik az előadásokon hallott ismereteket. Az előadások és az írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr.Nagy András.:Tartályok és műveleti készülékek tervezésének alapjai. Agroinform Kiadó, 2017, Budapest, ISBN 978-615-5666-18-6
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2025.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=261
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy a vizsgát a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia továbbá felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja szóbeli vizsga, ahol a hallgató a tantárgy elméletéhez kapcsolódó kérdéseket válaszol meg. A vizsga sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető, és legalább 40 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán a hallgatók számot adnak a tudás és képesség típusú kompetenciáikról. A vizsgán két tételt húznak a hallgatók. A vizsga elsősorban az elméleti ismeretekre fókuszál, ellenőrzi a félév során megszerzett elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, de felméri a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét is. A vizsga teljesítésével 100 pont szerezhető, és legalább 40-at kell elérni a sikeres teljesítéshez. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |