Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Folyamattechnikai mérés | |||
Measurement technique of processes
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBG03 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csizmadia Péter (72012865567) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | pcsizmadia@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBG03 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEVGBX14 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya egyik célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a tárgyhoz szükséges alapvető méréstervezési módszereket azaz, azon mérendő paraméterek megfelelő kiválasztása, ami az adott mérési feladat elvégzéséhez szükséges. Továbbá, a tantárgy elsajátításával a hallgató megismerheti a műszerválasztás menetét, módszereit és a befolyásoló hatásokat. Itt a cél, hogy a mérendő dinamikus mennyiség adott hibahatáron belül maradjon (a dinamikus kalibrációs módszereket is magába foglalja). A méréstervezés és műszerválasztás megismerése után a mért jel kiértékelésének alapjait sajátítja el a hallgató: korrelációk; jel statikus, dinamikus nem periodikus és dinamikus periodikus (Fourier transzformáció) jellemzői.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a méréstervezés lényegi elemeit és fogalmait. Leírja a mérési bizonytalanság számításának módszerét direkt és indirekt mérés esetén. Tisztában van a kvantálás fogalmával, folyamatával. Megkülönbözteti a korreláció, autokorreláció, kerersztkorreláció fogalmát és módszerét. Megkülönbözteti a a folytonos periodikus és nem-periodikus közelítéseket. Különbséget tesz diszkrét periodikus és nem-periodikus közelítések között. Tisztában van az interpolációs módszerekkel, alkalmazásukkal. Ismeri az elsőrendű mérőrendszer válaszát egységugrásra és harmonikus bemenetre. Ismeri az másodrendű mérőrendszer válaszát egységugrásra és harmonikus bemenetre. Átfogó tudás birtokában van a méréstechnikai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszerekkel és eljárásokkal kapcsolatban.
Képesség
Értelmezi a méréstervezés elemeit úgy, mint: változók és paraméterek; indirekt mennyiég; függő/független változó; szabályozott/külső paraméter; külső változó. Kiszámítja a véletlen és rendszeres hibát, a hiba terjedését direkt és indirekt változók esetén. Képes megbecsülni a kvantálási hiba nagyságát adott mérőrendszerre. Kiszámítja a korreláció, autokorreláció és keresztkorreláció értékét valódi fizikai jelek esetében. Feltárja informatikai ismereteit a mért jelek folytonos vagy diszkrét módszerrel történő közelítésére. Képes tervezett mérési folyamatok alapvető mintavételezési paramétereit megválasztani. Alkalmazza a tanult interpolációs módszereket mért jelek esetében. Meghatározza az elsőrendű rendszer ugrásfüggvényre adott válaszából a rendszer időállandóját és felfutási idejét. Meghatározza a másodrendű rendszer felfutási idejét, beállási idejét csillapított sajátfrekvenciáját, csillapítási tényezőjét és csillapítatlan sajátfrekvenciáját mérési eredmények alapján. Gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezi méréstechnikai feladatok és problémák kapcsán.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a méréstechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére elsősorban az előadások anyaga szolgál. Ezt egészíti ki a laboratóriumi gyakorlatok önállóan mért adatok feldolgozása, és arról beadandó jegyzőkönyv írása, ami önálló és szervezett munkát igényel a hallgatók részéről. Ehhez elengedhetetlen IT eszközök és technikák használata. A megoldáshoz konzultációs alkalmakat biztosítunk, amihez megfelelő kommunikáció szükséges írásban és szóban egyaránt.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lukács Ottó: Matematikai statisztika (Bolyai könyvek), Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002, ISBN 963 16 3036 6
Halász Gábor - Huba Antal: Műszaki mérések, Műegyetemi Kiadó, 2003, ISBN 0000000000
Julius S. Bendat, Allan G. Piersol: Engineering Applications of Correlation and Spectral Analysis, 2nd Edition, Wiley, 1993, ISBN: 978-0-471-57055-4
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. január 21. |
Hatályosság vége: | 2026. január 21. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények félévközi értékelése a következőképpen történik: egy évközi összegző írásbeli tanulmányi teljesítménymérés, ami a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában (zh - 30 pont); és 1 részteljesítmény értékelés (jegyzőkönyv - 10 pont); továbbá a laboratóriumi mérések előtti szintfelmérő (beugró zh - 4x 5 p) alapján történik. A félévközi érdemjegy megszerzéséhez mind az elméleti részből (zh), mind a labor részből (jegyzőkönyv + beugrók) külön-külön el kell érni a minimális 50%-ot.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, mely állhat A) kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; B) esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet. Ezekre a a tantárgy előadásának keretén belül kerül sor (nagyjából a 8. oktatási héten); a zárthelyin szükséges az elégséges minimum pontszám elérése a tárgy teljesítéséhez; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelős határozza meg. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az önállóan készített jegyzőkönyv. Mely tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tárgyfelelős a laborgyakorlatvezetővel egyetértésben határozza meg. Elektronikus beadása a tárgy teljesítésének feltétele; beadási határideje a méréstől számított 2 hét, legkésőbb a szorgalmi időszak vége. A jegyzőkönyv és a 4 db méréshez kötött beugró zh pontszámából együttesen kell elérni az 50%-ot. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a mérés előtt írandó beugró zárthelyi dolgozat. A hozzá kapcsolódó tananyagot az előadásokon elhangzottak és az előre kiadott mérésleírásokban leírtak képezik. A 4 laborgyakorlat mindegyikéhez kapcsolódik ilyen beugró. A jegyzőkönyv és a 4 db méréshez kötött beugró zh pontszámábaól együttesen kell elérni az 50%-ot. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 17 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 28 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Bekapcsolódik gépészeti témájú kutatási és fejlesztési projektekbe, a cél elérése érdekében, a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |