Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hidrosztatikus és pneumatikus rendszerek | |||
Hydrostatic and pneumatic systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBG11 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Klapcsik Kálmán | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | kklapcsik@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBG11 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÁTBG11 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hidrosztatikus és pneumatikus gépekben és rendszerekben lejátszódó alapvető folyamatokat. A kurzus bemutatja az ezekhez kapcsolódó műszaki és matematikai elméleti hátteret, méretezési módszereket, üzemeltetési szempontokat és méréstechnikát. Továbbá a hallgatóknak rálátást nyújt a térfogatkiszorítás elvén működő szivattyúk tulajdonságaira és alkalmazási területeire.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a Boole-algebra alapfogalmaival, alkalmazásával. Tájékozott a követő diagramok jelölésrendszerét illetően. Átlátja a pneumatikus rendszerek alapelemeinek működését. Ismeri a pneumatikus rendszerek tervezésének módszereit (Karnaough táblázat, léptető regiszter, PLC). Értelmezi az alapvető pneumatikus kapcsolásmódokat. Rendszerbe foglalja a térfogatkiszorítás elvén működő szivattyúk és motorok típusait. Definiálja a térfogatkiszorítás elvén működő szivattyúk és motorok főbb üzemtani jellemzőt. Tájékozott a hidraulikus és pneumatikus munkahengerek méretezési eljárásaival kapcsolatban. Érti a legfontosabb hidraulikus és pneumatikus rajzjeleket. Érti az alapvető szeleptípusok (visszacsapó, nyomáshatároló, nyomáscsökkentő, fojtó, térfogatáram-állandósító, útváltó) működését. Ismeri a hidraulikus alapkapcsolások energetikai vizsgálatának módszereit. Tisztában van a hidraulikus folyadékok tulajdonságaival. Megnevezi a tanult hidraulikus körök kiegészítő elemeit.
Képesség
Alkalmazza a Boole-algebra fogalmait és módszereit. Képes pneumatikus követő diagramok megtervezésére és megvalósítására. Mérétezés után kiválasztja egyszerű hidraulikus körök elemeit. Mérétezés után kiválasztja egyszerű pneumatikus körök elemeit. Javaslatot tesz hidraulikus szivattyú vagy motor kiválasztására. Javaslatot tesz térfogatkiszorítású szivattyúra adott műszaki feladat megoldásához. Becslést végez volumetrikus szivattyú/motor üzemi paramétereinek meghatározására. Helyesen értelmezi adott hidraulikus rendszerek működését. Alkalmazza a legfontosabb hidraulikus és pneumatikus rajzjeleket. Vázolja az alapvető szeleptípusok (visszacsapó, nyomáshatároló, nyomáscsökkentő, fojtó, térfogatáram-állandósító, útváltó) működését. Használja a hidraulikus alapkapcsolások energetikai vizsgálatának módszereit. Tulajdonságaik és alkalmazási területek alapján különbséget tesz hidraulikus folyadékok között. Leírja a tanult hidraulikus körök kiegészítő elemeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a hidraulikai vagy pneumatikus rendszerek problémáinak megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére hidrosztatikus és pneumatikus rendszerek tervezése során. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére elsősorban az előadások anyaga szogál. Ezt egészítik ki a tanszéki laboratóriumban csoportmunkában, a laborgyakorlat vezető instrukció alapján, de önállóan elvégzett mérések, és a mérésről csoportmunkában készített beszámolók. Ezek segítik mind a kommunikációs és munkaszervezési technikák; mind a közös mérnöki munka elsajátítását. A tantárgy teljesítéséhez elengedhetetlen IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Dr. Hős Csaba: Hidrosztatikus és pneumatikus rendszerek, BME HDS, 2016 (elektronikus jegyzet)
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBG11
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 30. |
Hatályosság vége: | 2026. szeptember 30. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi összegző, írásbeli teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat formájában), a laborgyakorlatokon való kötelező, aktív részvétel és csoportmunkában elkészített házi feladat, illetve jegyzőkönyv alapján történik. A tárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi maximális pontszám min. 50%-ának elérése, amely számításakor a két zárthelyi dolgozat pontszáma együttesen értendő.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja 2 db zárthelyi dolgozat formájában, ami állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. A tárgy teljesítéséhez szükséges a maximális pontszám min. 50%-ának elérése, amely számításakor a két zárthelyi dolgozat pontszáma együttesen értendő (a zh-kon külön-külön nem szükséges elérni az 50%-ot a tárgy teljesítéséhez). Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg; a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, kompetenciaelemeinek egyszerű értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportmunkában készített házi feladat. Témája a tantárgy előadásain elhangzott tananyagra épül. Pontos tartalmát és beadási határidejét a laborgyakorlat vezetője a tantárgy előadójával egyetértésben határozza meg. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, kompetenciaelemeinek egyszerű értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportmunkában készített jegyzőkönyv az elvégzett laborgyakorlatról. Pontos tartalmát és beadási határidejét a laborgyakorlat vezetője a tantárgy előadójával egyetértésben határozza meg. Elkészítéséhez a laborgyakorlat vezetője ismertető és konzultáció formájában nyújt segítséget. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 83 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 30. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. szeptember 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, példát mutat munkatársainak e szemlélet alkalmazásában.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |