Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Áramlástechnikai rendszerek | |||
Fluid Flow Systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBG13 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csizmadia Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | pcsizmadia@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBG13 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÁTBG11 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a tárgyhoz szükséges, alapvető áramlástani és hőtani ismereteket, a nyomott üzemű hálózatok stacionárius modellezésének alapjait, csomóponti- és ágegyenleteket, a leíró egyenletrendszert, valamint annak numerikus megoldásának lehetőségeit. Célkitűzés továbbá ismertetni a nyíltfelszínű áramlások kezelését prizmatikus csatornában (kritikus és normál áramlás, folyadékfelszín alakja, numerikus megoldási módszerek); valamint az összenyomható közegek csővezetékben történő stacionárius áramlását, súrlódásmentes és súrlódásos esetben. Ezen felül célkitűzés a fűtőrendszerek modellezésének bemutatása (leíró egyenletrendszer, numerikus megoldás), valamint a tranziens jelenségek kezelésének bevezető ismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja, hogy milyen áramlástani alapegyenleteket kell használni a nyomott üzemű hálózatok stacionárius modellezéséhez. Ismeri a nyomott üzemű hálózatok modellezésénél használt egyenletrendszer felépítését. Tisztában van a nyomott üzemű hálózatok modellezésénél használt egyenletrendszer megoldásának módszereivel. Tisztában van a nyíltfelszínű áramlások leírására szolgáló differenciálegyenlettel. Ismeri a nyíltfelszínű áramlások leírására szolgáló differenciál egyenlet megoldására szolgáló matematikai módszereket. Definiálja nyílt felszínű áramlások esetében a normál és a kritikus áramlást. Átlátja az összenyomható közegek csővezetékben történő stacionárius áramlását leíró egyenleteket, súrlódásmentes és súrlódásos esetben. Tisztában van a fűtőrendszerek modellezésére szolgáló, leíró egyenletrendszerrel. Ismeri a fűtőrendszerek modellezésére szolgáló egyenletrendszer megoldásának módszereit. Átlátja a csővezetékrendszerekben lejátszódó tranziens jelenségek elméleti hátterét.
Képesség
Képes létrehozni egy nyomott üzemű vízhálózat modelljét. Meghatározza a felállított modell segítségével a hálózatot leíró rendszer jelleggörbéjét. Javaslatot tesz nyomott üzemű vízhálózat rendszert ellátó szivattyú kiválasztására. Képes a hálózaton bekövetkező – tervezett vagy nem tervezett beavatkozás okozta – módosításokat végrehajtani, a számításokat ismételten elvégezni. Képes a modellezés eredményeit értékelni, azokból a mérnöki gyakorlat számára lényeges következtetéseket levonni. Nyílt felszínű áramlásban kiszámítja a normál és kritikus áramlást. Meghatározza az izotermikus csőáramlás nyomásesését. Alkalmazza a kalorikus ág- és csomóponti egyenleteket hálózatszámítás során. Különbséget tesz a különböző közegek hullámterjedési sebességei között. A kritikus állapotjelzők segítségével leírja a súrlódásos, hőközlésmentes összenyomható közegek csőáramlásának legfontosabb paramétereit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik az áramlástechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére elsősorban az előadások anyaga szolgál. Ezt egészíti ki a laboratóriumi gyakorlatok során kiosztott, csoportosan beadandó feladatok megoldása, ami önálló és szervezett munkát igényel a hallgatók részéről. Ehhez elengedhetetlen IT eszközök és technikák használata. A megoldáshoz konzultációs alkalmakat biztosítunk, amihez megfelelő kommunikáció szükséges írásban és szóban egyaránt.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Halász Gábor, Kristóf Gergely, Kullmann László, Áramlás csőhálózatokban, 2002, Műegyetem kiadó, ISBN 963 420 7081
Jegyzet
Till Sára, Csizmadia Péter: Áramlástechnikai rendszerek, Akadémiai Kiadó, ISBN: 978 963 454 551 4; DOI: 10.1556/9789634545514 Online megjelenés éve: 2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBG13
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. január 21. |
Hatályosság vége: | 2026. január 21. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények félévközi értékelése a következőképpen történik: két évközi összegző írásbeli tanulmányi teljesítménymérés, ami a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; és két részteljesítmény értékelés (házi feladatok) alapján történik. A házi feladatok közül az első elkészítése kötelező, a második választható, de mindkettő eredménye beleszámít a félévközi érdemjegybe.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, mely állhat A) kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; B) esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet; C) és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; Ezekre a a tantárgy előadásának keretén belül kerül sor (nagyjából a 7. és 14. oktatási héten); mindkét zárthelyin szükséges az elégséges minimum pontszám elérése a tárgy teljesítéséhez; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelős határozza meg; a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc (mindkétszer). | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített első házi feladat, mely tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tárgyfelelős a laborgyakorlatvezetővel egyetértésben határozza meg. Elégséges szintű teljesítése, elektronikus beadása a tárgy teljesítésének feltétele; beadási határideje a 10. oktatáai hét vége. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített, opcionális második házi feladat, melynak tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tárgyfelelős a laborgyakorlatvezetővel egyetértésben határozza meg. Ennek elkészítése nem kötelező; eredménye beleszámít az érdemjegybe. A 2. házi feladat csak határidőig beadott és elfogadott (elégséges szintű) 1. házi feladat esetén kapható; beadási határideje a szorgalmi időszak vége. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. február 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Bekapcsolódik gépészeti témájú kutatási és fejlesztési projektekbe, a cél elérése érdekében, a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |