Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Volumetrikus áramlástechnikai gépek és kompresszorok | |||
Positive Displacement Pumps and Compressors
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBG16 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hős Csaba János (71958001159) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | cshos@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&lang=EN&xml=BMEGEVGBG16 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy általános képet adjon a volumetrikus elven működő szivattyúkról, kompresszorokról, mind a mögöttes fizikai alapelvek, mind az alkalmazások elméleti megértése szempontjából. A kurzus a volumetrikus gépek működösének (pl. dugattyús szivattyú, kompresszor) matematikai leírására összpontosít, így a nyomás, térfogatáram és teljesítmény becslésére. A sorosan és párhuzamosan kapcsolt rendszerek, valamint az egyszerű csővezeték-rendszerek hidraulikus viselkedése is a tananyag része. Egyszerű hidraulikus körfolyamatok, légüstök méretezése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az áramlástechnikai gépekben lezajlódó termodinamikai folyamatokat (izotermikus, izentrópikus, politrópikus kompresszió, fajlagos munka, hatásfok). Ismeri az egyes áramlástechnikai gép-típusokat (örvénygép, volumetrikus gép). Tisztában van az elméleti és a valós jelleggörbe fogalmával. Megkülönbözteti az áramlástechnikai gépekben létrejövő veszteségek eredetét és ezek becslésének módszereit. Tisztában van a kavitáció fogalmával és elkerülésének lehetőségeivel. Átlátja a csővezeték jelleggörbe fogalmát és meghatározásának módszerét. Ismeri a légüstök kiválasztásának és méretezésének főbb szempontjait. Tisztában van a dugattyús kompresszorok üzemtanával. Rendszerezi a hidraulikus folyamatok szabályozási lehetőségeit. Összehasonlítja volumetrikus elven működő szivattyúk alkalmazásának előnyeit.
Képesség
Kiszámítja dugattyús kompresszorok alapvető hidraulikai és termikus paramétereit. Becsléssel meghatározza egyszerű – szerelvényeket is tartalmazó - csővezeték nyomásesését. Képes az áramlástechnikai rendszerek hidraulikai vizsgálatára. Képes megnevezni az áramlástechnikai gépekhez kapcsolódó alapvető mérési módszereket és eszközöket. Képes dugattyús szivattyú szállításának becslésére. Meghatározza a szükséges légüst méretet különböző műszaki követelmények mellett. Elemzi dugattyús kompresszorok üzemét és működését. Elemzi a hidraulikus folyamatok szabályozási lehetőségeit. Meghatározza hidraulikus körfolyamatok energiahatékony üzemeltetését. Különbséget tesz volumetrikus elven működő szivattyúk alkalmazási lehetőségei között.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik az áramlástechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére elsősorban az előadások anyaga szogál. A projektként kiadott házi feladatok csoportmunkában történő kidolgozása segíti mind a kommunikáció és munkaszervezési technikák; mind az önálló mérnöki munka, mind a tananyag elsajátítását. A példamegoldó gyakorlaton számpéldákon keresztül ismerik meg a hallgatók a problémamegoldás/méretezés módszereit, és kapnak egyben felkészítést a vizsgára is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Positive Displacement Pumps: A Guide to Performance Evaluation, 2007, ISBN:9780470180976
Heinz P. Bloch and John J. Hoefner: Reciprocating Compressors, Elsevier, 1996, ISBN 978-0-88415-525-6
Jegyzet
Csaba Hős: Positive Displacement Pumps and Compressors, 2020, lecture notes
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. február 1. |
Hatályosság vége: | 2026. január 31. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények félévközi értékelése a következőképpen történik: három évközi projektfeladat segítségével mélyítik el a hallgatók az előadás anyagát. A tantárgy teljesítésnek féléves értékelése ezenfelül az otthon elkészített projektdokumentáció határidőre történő leadása és a példamegoldó gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A tárgy írásbeli számonkéréssel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Három összetett otthoni házi feladaton keresztül a hallgatók mélyen megismerik a tananyagot. Az első projekt egy előírt áramlási sebességű dugattyús szivattyú és egy pulzációs csillapító kialakítása. A második házi feladat egy egyszerű hidraulikus áramkör megtervezése, amely magában foglalja a motor / henger és a nyomástekercs szelep együttesét. Mindezeket az elemeket az ipari katalógusokból kell kiválasztani. A harmadik projekt egy dugattyús kompresszor elemzése. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teszt számpéldákkal, feleletválasztós kérdésekkel méri a hallgató ismereteit. Számszerű és elméleti problémákat egyaránt tartalmaz, az egész szemeszter anyagát lefedve. Egyválasztásos és több-felelet választós kérdéseket egyaránt alkalmazunk. A mintakérdések és válaszok a félév során kerülnek biztosításra, biztosítva, hogy a hallgatók előre fel tudjanak készülni a sikeres tesztre. Személyes konzultációkat is biztosítunk. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 29 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. január 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |