Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépészeti mérések | |||
Engineering measurements
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBV15 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csizmadia Péter (72012865567) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | pcsizmadia@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBV15 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célja bemutatni a gépészmérnöki méréstechnika történeti előzményeit, a mérés alapfogalmait, a leggyakrabban használt mérőeszközöket, megismertetni a mérőeszközök és módszerek használatának módját. Interaktív eszközökkel megtanítani a hallgatókat egyszerű mérések csoportmunkában történő önálló elvégzésére, kiértékelésére, dokumentálására. Célja esettanulmányokon és valós példákon keresztül rámutatni a téma problémáira és megoldásának lehetőségeire.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mérések, mérőeszközök történelmi előzményeit. Definiálja a metrológiai alapfogalmakat, mennyiségeket. Ismeri a méréstervezés lényegi elemeit és fogalmait. Tisztában van a kalibrálás fogalmával, módszerével. Tisztában van a mérőeszköz hitelesítés fogalmával, módszerével. Leírja a mérési bizonytalanság számításának módszerét direkt és indirekt mérés esetén. Megkülönbözteti a mérési módszerek típusait, fajtáit. Összefoglalja a mérés elvégzéséhez szükséges folyamatokat a mérés megtervezésétől az eredmények kiértékeléséig. Átfogó tudás birtokában van a méréstechnikai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszerekkel és eljárásokkal kapcsolatban. Tájékozott a mérési dokumentáció nyelvezetét és követelményeit illetően.
Képesség
Használja a metrológiai alapfogalmakat és mennyiségeket. Értelmezi a méréstervezés elemeit úgy, mint: változók és paraméterek; indirekt mennyiség; függő/független változó; szabályozott/külső paraméter; külső változó. Képes megtervezni és elvégzeni egy mérőrendszer kalibrálását. Kiszámítja a véletlen és rendszeres hibát, a hiba terjedését direkt és indirekt változók esetén. Javaslatot tesz az adott mennyiség mérésének módjára és eszközére. Helyesen alkalmazza a kiválasztott méréstechnikai módszert adott feladat megoldására. Képes egy mérőrendszer mérőműszereinek helyes leolvasására, a mért adatok feldolgozására. Képes mérési feladat kiértékelésére, és a megfelelő következtetések levonására. Alkalmazza a biztonságtechnikai és tűzvédelmi szabályokat, előírásokat mérések esetén. Gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezi méréstechnikai feladatok és problémák kapcsán.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a méréstechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére az előadások és a labormérések anyaga szolgál. A laboratóriumi gyakorlatok önállóan mért adatok feldolgozása, és arról beadandó jegyzőkönyv írása, ami önálló és szervezett munkát igényel a hallgatók részéről. Ehhez elengedhetetlen IT eszközök és technikák használata. A megoldáshoz a mérési alkalmakon kívül konzultációs időpontokat is biztosítunk, amihez megfelelő kommunikáció szükséges írásban és szóban egyaránt.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lukács Ottó: Matematikai statisztika (Bolyai könyvek), Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002, ISBN 963 16 3036 6
Halász Gábor - Huba Antal: Műszaki mérések, Műegyetemi Kiadó, 2003, ISBN 963420748
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. január 21. |
Hatályosság vége: | 2026. január 21. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények félévközi értékelése a következőképpen történik: egy évközi részteljesítmény értékelés, ami a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában (esszé); és 3 db részteljesítmény értékelés (csoportosan beadandó jegyzőkönyv) alapján történik. A félévközi érdemjegy megszerzéséhez mind az elméleti részből (esszé), mind a labor részből (jegyzőkönyvek) külön-külön el kell érni a minimális 50%-ot.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja házi feladat (méréstechnikai témájú esszé) formájában. Témáját a hallgató választja meg az előadás anyagához kapcsolódóan; követelményeit, értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg; beadási határideje: 10. oktatási hét vége. A házi feladatra szükséges az elégséges minimum pontszám elérése a tárgy teljesítéséhez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportmunkában készített jegyzőkönyv. Mely tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tárgyfelelős a laborgyakorlat vezetővel egyetértésben határozza meg. Elektronikus beadása a tárgy teljesítésének feltétele; beadási határideje a méréstől számított 2 hét, legkésőbb a szorgalmi időszak vége. A jegyzőkönyvekre összesen kapható pontszámok 50%-ának elérése a tantárgy teljesítésének feltétele. A 3 mérésből a pótlási időszakban csak 1 pótolható. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. február 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, példát mutat munkatársainak e szemlélet alkalmazásában.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |