Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Áramlástechnikai gépek | |||
Fluid Machinery
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGBX01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hős Csaba János | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | cshos@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBX01 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBGTD, BMEGEÁTBG11 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy általános képet adjon a szivattyúkról, kompresszorokról, ventilátorokról és turbinákról, mind a mögöttes fizikai alapelvek, mind az alkalmazások elméleti megértése szempontjából. A kurzus az áramlástechnikai gépek működösének (centrifugális szivattyú, kompresszor és ventilátor) matematikai leírására összpontosít, az Euler-turbinaegyenlet felhasználásával, és betekintést nyújt a megfelelő dimenziótlan mennyiségek és affinitási törvények alkalmazásába. A kavitáció, a soros és párhuzamos rendszerek, valamint az egyszerű csővezeték-rendszerek hidraulikus viselkedése is a tananyag része. Elmagyarázzuk a ventilátorok zajszintjét, az axiális, radiális és vegyes turbina motorok teljesítménygörbéit; a víz- és szélturbinák alapvető típusait és felhasználását. Ismerteti továbbá a volumetrikus szivattyúk és motorok alapvető ismereteit tipikus alkalmazásokkal együtt. Megfelelő termodinamikai alapelvekkel leírjását adja a többlépcsős dugattyús kompresszoroknak.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az áramlástechnikai gépekben lezajlódó termodinamikai folyamatokat (izotermikus, izentrópikus, politrópikus kompresszió, fajlagos munka, hatásfok). Ismeri az egyes áramlástechnikai gép-típusokat (örvénygép, volumetrikus gép). Ismeri a radiális, félaxiális és axiális áramlástechnikai gépekben lezajlódó áramlástechnikai folyamatokat (sebességi háromszögek). Tisztában van az elméleti és a valós jelleggörbe fogalmával. Megkülönbözteti az áramlástechnikai gépekben létrejövő veszteségek eredetét és ezek becslésének módszereit. Tisztában van a kavitáció és a szívóképesség (NPSH) fogalmával. Átlátja a csővezeték jelleggörbe fogalmát és meghatározásának módszerét. Definiálja a légtechnikai rendszerek és ventilátorok alapvető műszaki jellemzőit. Ismeretekkel rendelkezik a térfogatkiszorítás elvén működő áramlástechnikai gépek üzemtanáról. Tisztában van a szélturbinák alapvető működési elvével. Megnevezi az áramlástechnikai gépekhez kapcsolódó alapvető mérési módszereket és eszközöket. Átfogóan ismeretekkel rendelkezik az áramlástechnikai rendszerek hidraulikai vizsgálatára szolgáló módszerekről és eljárásokról.
Képesség
Képes alapvető áramlástechnikai gépekhez kapcsolódó mérések (pl. Q-H jelleggörbe, leszívási görbe) megtervezésére, lefolytatására és értékelésére. Képes szivattyú/ventilátor főméretei alapján a hidraulikai paraméterek becslésére. Becsléssel meghatározza egyszerű – szerelvényeket is tartalmazó - csővezeték nyomásesését. Képes szivattyú kavitációmentes üzemének ellenőrzésére. Becslést végez a szivattyú járókerekére ható erők meghatározására. Kiválasztja az adott műszaki feladathoz megfelelő szivattyút vagy ventilátort. Becsléssel meghatározza egy volumetrikus szivattyú üzemi paramétereit. Meghatározza a megfelelő szivattyú típust egy adott szivattyúzási feladathoz. Szélturbinák alapvető hidraulikai paramétereinek becslését elkészíti. Kiszámítja kompresszorok alapvető hidraulikai és termikus paramétereit. Különbséget tesz valós és ideális jelleggörbe között. Különbséget tesz különböző áramlástechnikai gépek között.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik az áramlástechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tananyag megértésére elsősorban az előadások anyaga szogál. A tanszéki laboratóriumban csoportmunkában elvégzett mérések, és a mérésről önállóan készített jegyzőkönyv segíti mind a kommunikáció és munkaszervezési technikák; mind az önálló mérnöki munka elsajátítását. A példamegoldó gyakorlaton számpéldákon keresztül ismerik meg a hallgatók a problémamegoldás/méretezés módszereit, és kapnak egyben felkészítést a vizsgára is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Fűzy Olivér: Áramlástechnikai gépek és rendszerek, Tankönyvkiadó Vállalat, 1991, Budapest, ISBN 963 18 2988 X
Józsa István: Örvényszivattyúk a gyakorlatban, Invest-Marketing, 2013, Budapest, ISBN 978-963-87401-2-0
Kullmann László: Áramlástechnikai Gépek, Akadémiai Kiadó, 2018., ISBN: 978 963 454 181 3, DOI: 10.1556/9789634541813
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGBX01
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. január 20. |
Hatályosság vége: | 2026. január 20. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények félévközi értékelése a következőképpen történik: hat évközi írásbeli teljesítménymérés (hat szintfelmérő értékelés) előzi meg a laboratóriumi méréseket. A tantárgy teljesítésnek féléves értékelése ezenfelül a mérések során készített ellenőrző diagramok bemutatás a mérés végén, az otthon elkészített mérési jegyzőkönyv határideőre történő leadása és a példamegoldó gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 6 | |
Célja, leírása: | A tantárgyon belüli labormérése) eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (rövid ellenőrző -beugró- dolgozat), melyre a tantárgy labor foglalkozásán kerül sor; az ellenőrző dolgozat állhat: rövid elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését mérik fel; és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. A szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgy gyakorlatvezetői határozzák meg; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 10 legfeljebb 20 perc; az értékelés minősítése pontszám alapján történik. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített mérési jegyzőkönyv; melynek tartalmát a gyakorlatvezető, követelményeit a tantárgy előadója a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben határozza meg. Az értékelés minősítése: „megfelelt” vagy „nem megfelelt” lehet, beadási határideje: a méréstől számított 2 hét. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásbeli értékelési módja vizsga formájában, ami állhat számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet helyezik a középpontba, mivel alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál; továbbá állhat rövid elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást mérik fel; és esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. A rendelkezésre álló munkaidő kb. 90 perc. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 83 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 15 |
összesen | 124 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. január 20. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. január 20. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
- Bekapcsolódik gépészeti témájú kutatási és fejlesztési projektekbe, a cél elérése érdekében, a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |